۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 316499

قدس انلاین: پس از وارد شدن ابن زیاد به كوفه و دستگیری مسلم بن عقیل، او تمام كسانی را كه به گمانش معتقد به ولایت امیرالمومنین علی (ع) بودند، مورد آزار و اذیت قرار داد و تعدادی را زندانی كرد، به طوری كه تعداد زندانیان به حدود دوازده هزار نفر رسید كه بیشترِ آنان بزرگان شیعه در كوفه بودند.

تعداد لشگریان حاضر در کربلا

به گزارش قدس انلاین، این اقدامات ابن زیاد، باعث شد تا تعداد قابل توجهی از مردم به خاطر ترس از مجازات به فرمانبرداری از ابن زیاد تن در دهند. ابن زیاد مردم را در مسجد جامع كوفه جمع كرد تا با پول، آنان را بفریبد. وی خطاب به آنان گفت: ای مردم، شما خاندان ابیسفیان را آزمودید و آنان را به گونه ای یافتید كه دوست میداشتید. این یزید است كه او را به نیك رفتاری و روش زیبا میشناسید، او در میان مردم، نیكوكار و در جای خود، بخشنده است، در زمان وی راهها امنیت دارد، در زمان پدرش معاویه نیز چنین بود. این فرزندش یزید است كه به مردم احترام گذاشته، آنها را از اموال بینیاز میكند. او بر روزیِ شما صدها و صدها افزود و به من دستور داد تا آن را برای شما بیفزایم و شما را به سوی دشمنش حسین به جنگ ببرم، از یزید اطاعت كنید و به فرمانش گوش فرا دهید.

 سرازیر شدن كوفیان به سوی كربلا

 پس از این سخنان، ابن زیاد پیاپی سپاه به سوی كربلا میفرستاد و مردم را به طمع پول و یا با تهدید روانه كربلا می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏كرد. در این باره نوشتهاند: در خیابان ها و كوچه ها و دروازه های كوفه اعلان كردند كه هر كس در كوفه بماند و برای جنگیدن با حسین بیرون نرود، خونش ریخته خواهد شد. پس از این اعلان نیز هر كس را در كوفه می یافتند، گردن میزدند. از آن جمله، مردی شامی بود كه برای پرداختن قرض خود به كوفه آمده بود، او را به بهانه سرپیچی از دستور امیر و حاضر نشدن در كربلا كشتند.

 تعداد لشگریان اموی در كربلا

 تاریخ نگاران و مقتل نویسان، تعداد سپاهیانی كه ابن زیاد آن‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ها را برای جنگ با امام به كربلا گسیل داشته، چنین نوشتهاند:

نام فرمانده                          تعداد نفرات

 حرّ بن یزید تمیمی                  1000 نفر

عمر بن سعد                         4000 نفر

 شمر بن ذیالجوشن               4000 نفر

یزید بن ركاب كلبی                  2000 نفر

حصین بن نمیر تمیمی               4000 نفر

مغایر بن رهینه مازنی               3000 نفر

نصر بن حرشه                         2000 نفر

كعب بن طلحه                         2000 نفر

 شبث بن ربعی ریاحی              1000 نفر

 حجار بن ابجر                         1000 نفر

جمع نیروها                            25000 نفر

به همین ترتیب، ابن زیاد، نیروی سواره و پیاده به كربلا میفرستاد تا این‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏كه تعداد آنان به سی هزار نفر سواره و پیاده رسید.

با بررسی اخبار تاریخی به این نتیجه می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رسیم كه اگر شمار كسانی را كه با اجبار در كربلا حضور یافته بودند به آنهایی كه در كشتن ایشان به خداوند تقرب می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏جستند اضافه كنیم، بدون تردید شمار سپاه اموی از سی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏هزار تن بسیار افزون‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تر می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شود. ولی تعیین شمار دقیق این سپاه دشوار است، چرا كه برای این كار، سند تاریخی كافی در دست نمی باشد.

منابع:

1-مقرم، مقتل الحسین، ج 3: 239، 241.

2-جریر طبری، تاریخ طبری، ج 4: 310

3-امین، مقتل الحسین: 94.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.