قدس آنلاین: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور رشد متوسط مشهد را به طور سالانه ۱۰.۳ درصد دانست و گفت: روستاها خواستگاه اقتصاد مقاومتی هستند.

رشد متوسط مشهد سالانه ۱۰.۳ درصد است/ روستا خواستگاه اقتصاد مقاومتی است

 

 

 

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سید ابوالفضل رضوی صبح امروز در همایش توسعه روستاها در استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست افزود: محور و توسعه در همه جای جهان، انسان است به طوری که تاثیر حضور مردم در قالب مشارکت های عمومی تاکنون توانسته رشد موفق جوامع را در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به ارمغان داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از از تمام ظرفیت مشارکت های مردمی در کشور بخصوص برای توسعه روستاها اظهار کرد: ما نیازمند تفییر دیدگاه خود به نقش مهم روستا در توسعه کشور هستیم زیرا روستاها نه تنها خواستگاه افتصاد مقاومتی محسوب می شوند بلکه در امر مشارکت پذیری مردم نیز پیشتاز هستند.

به گفته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، خراسان رضوی جمعیت روستایی بالایی دارد که علاوه بر کسب رتبه نخست در سطح کشور از نظر جمعیت، از جنبه روستانشینی نیز رتبه 23 کشور را به خود اختصاص داده است.

دکتر رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به 51 درصد خالی شدن روستاهای مسکونی  که در سالهای میان 35 الی 93 بوده است اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 55 درصد روستاهای این استان خالی از سکنه است و بالاترین درصد تخلیه جمعیت روستایی کشور متعلق به خراسان رضوی است.

وی با تاکید بر اینکه  11 و 34 درصد روستاهای خراسان رضوی به ترتیب کمتر و بالاتر از 20 خانوار است تصریح کرد: در سال جاری برای نخستین بار حساب اقتصادی روستاهای کشور محاسبه شد که بر اساس آن در سال 1391 جمعیت روستایی و عشایری در کل کشور 28.6 درصد بوده و 26 درصد آن نیز در بخش تولید ناخالص داخلی به روستاها تعلق دارد.

به گفته این مقام مسوول، سهم حساب اقتصادی روستا از بخش های عمده اقتصادی کشور 93.5 درصد در بخش کشاورزی، 36.5 درصد در بخش صنعت و معدن و پنج درصد متعلق به بخش خدمات است البته از سهم بالای صنعت و معدن در اقتصاد روستا نیز نباید غافل شد زیرا خدمات 10.1 درصد، کشاورزی 38 درصد و صنعت و معدن 51.9 درصد در اقتصاد روستاهای کشور سهم دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با طرح این سوال که فکر می کنید نرخ رشد اقتصادی کشور پس از پایان برنامه پنجم توسعه را چقدر بوده است؟ تاکید کرد: این میزان 8 درصد بود اما هم اکنون 4 درصد است.

دکتر رضوی به وام هایی که دولت یازدهم به نسبت مشارکت های مردمی در قالب طرحی مهم با هدف توسعه روستاهای کشور اقدام می کند اشاره و خاطرنشان کرد: در اجرای طرح های مشارکت اعم از شرکت های سهامی خاص و تعاونی ها پیش از این بنای ما بر این بود که حتما باید 200 خانوار عضو و مشارکت داشته باشند اما اینک 25 خانوار به بالا را نیز قبول می کنیم و در واگذاری تسهیلات مناطق 25 خانوار به بالا را حمایت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، روستاهای مرزی تا 9 برابر مشارکت، وام می گیرند اظهار کرد: شرکت های دارای 25 خانوار باید 40 درصد آورده داشته باشند و 60 درصد دیگر را وام پرداخت می کنیم و سقف وام نیز تا هفت میلیارد و 500 میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه به شرکت های دارای 50 خانوار، 65 درصد وام و 35 درصد آورده تا سقف ده میلیارد ریال وام می دهیم افزود: به شرکت های دارای 100 خانوار نیز 75 درصد وام تا سقف 30 میلیارد ریال و به شرکت های دارای 200 خانوار نیز تا چهار برابر آورده آنها وام پرداخت می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.