عضو مجلس‌خبرگان رهبری با اشاره به اینکه واژه اصیل برای عاشورا، قیام است گفت: برخی به دنبال تعبیر عاشورا به عنوان یک حادثه هستند.

واژه اصیل برای عاشورا "قیام" است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله حسن عالمی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در روایات تاکید شده که اشک بر امام حسین(ع) دارای ثواب است، اظهار داشت: اشک برخاسته از عشق حقیقی به امام حسین(ع) و یارانشان دارای ارزش و ثواب است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سخنوران و دست‌اندرکاران مراسم‌ عزاداری نسبت به تبیین وقایع و پیام‌های عاشورا متکی به سخنان، اشعار و مبانی اصیل دارای سند و تاریخی باشند، افزود: نقل مصائب قیام عاشورا باید برگرفته از کتاب‌های اصیل مقاتل و تاریخی و توسط فرهیختگان نقل شود.

آیت الله عالمی تصریح‌کرد: اصل قیام عاشورا توجه به معنای واقعی کلمه عاشورا  برای خرافه زدایی از دین بوده است چرا که در زمان به حکوت رسیدن علویان به ویژه در ایام حکومت معاویه و یزید بسیاری از حرام‌ها، حلال جلوه داده و بسیاری از حلال‌ها، حرام تلقی می‌شد.

وی با بیان اینکه در آن دوران فرزندان رسول‌الله(ص) بسیار مورد اهانت قرار می‌گرفتند، افزود: در دوران حکومت بنی‌امیه دین اسلام در معرض اهانت، تحریف، خرافه، بی‌ارزشی قرار گرفت تا جلوه‌ها، شفافیت و زیبایی‌هایی دین به مردم نرسد.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که قیام امام حسین(ع) برای خرافه و تحریف زدایی از دین اسلام بود، خاطرنشان‌کرد: باگذشتن قریب به 15 قرن از قیام عاشورا تلاش‌های گوناگونی صورت گرفت تا چهره حماسه عاشورا با ضمیمه تحریف و بدعت مفلوک نشان دهند تا اثرات ماندگار قیام عاشورا را کم کنند.

آیت‌الله‌ عالمی با بیان اینکه تعبیر حادثه برای عاشورا تعبیری صحیح نیست،گفت: بهترین تعبیر برای عاشورا قیام است چراکه هدف از قیام عاشورا حفظ اصالت دین بود.

وی با اشاره به این مطلب تحریف در عزاداری‌ها به دو صورت مرموزانه و احمقانه است، تصریح‌کرد: تحریف مرموزانه تحریفی است که اصل پیام عاشورا را مورد هدف قرار داده‌اند تا پیام‌های نورانی و هدایت به‌صورت تیره و کدر به افراد نشان داده شود که این تحریف از سوی افراد نشات می‌گیرد.

آیت الله عالمی افزود: افرادی که اقدام به تحریف احمقانه می‌کنند درک محدودی نسبت به امام حسین(ع) و شهدای قیام عاشورا دارند و با اقداماتی همچون قمه زنی ذهن مخاطب را مشوش می‌کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که از اشعار نامناسب در مداحی‌های خود استفاده می‌کنند، خاطرنشان‌کرد: این افراد کم‌توان هستند و تنها به ظواهر اکتفا می‌کنند و همین مسئله سبب می‌شود تا جلوه‌های قیام عاشورا کمرنگ شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.