سخنگوی دولت گفت: برنامه ششم توسعه با قید یک فوریت در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

برنامه ششم توسعه هفته آینده به مجلس تقدیم می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری داشجویان ایران (ایسنا)، محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه گفت: طبق آخرین گزارش که خزانه داری کل اعلام کرده است پرداخت‌های عمرانی از 8 هزار و 300 میلیارد تومان به 9 هزار و 680 میلیارد تومان افزایش داشته است.

وی درباره‌ی فعالیت‌های صورت گرفته برای اجرای بسته تحول اقتصادی اظهار کرد: علاوه بر افزایش هزار و سیصد و هشتاد میلیارد تومانی پرداخت‌های عمرانی رقم 849 میلیارد تومان جهت تادیه بدهی پیمانکاران وجود داشت که این عدد به 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و در واقع 2 هزار و 150 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران به صورت اسناد خزانه ومشارکت تادیه شده است.

وی ادامه داد: در طرح‌های مهار آبراه‌های مرزی افزایشی نداشته ایم و رقم همان 2 هزار و 100 میلیارد تومان اعلام شده قبلی آخرین پرداختی ما برای طرح‌های عمرانی و 14 هزار و 780 هزار میلیارد تومان است که این رقم 3 هزار و 531 میلیارد تومان نسبت به قبل افزایش یافته است.ضمن این که به 14 هزار و 780 میلیارد تومان باید 5 هزار و 500 میلیارد تومان اضافه کنیم که الان خزانه در حال پرداخت آن است.همچنین 780 میلیارد تومان را هنوز تخفیف نداده‌ایم و در حال اولویت بندی به طرح‌هایی که دستگاههای اجرایی اعلام کرده‌اند هستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت دراجرای این بسته چقدر امیدوار است که به اهدافش برسد، تاکید کرد: قطعا این یک بسته اقتصادی کوتاه مدت و برای 4- 5 ماه آینده است. تا به رشد اقتصادی سرعت بیشتری ببخشیم و تلاشمان این است که از دو ابزار پولی و مالی استفاده کنیم تا حرکت مطلوبی به چرخه اقتصادی بدهیم. این بسته در راستای بسته قبلی است و برای این مدت زمان، لازم به تمرکز برای تزریق منابع به طرح‌های عمرانی و تولیدی در بخش خصوصی بود. چون در این چند ماه همچنان تحریم هستیم باید فعالیت سنجیده‌ای انجام می‌دادیم و امیدواریم اهدافمان تحقق پیدا کند. من روزی را می‌بینم که گزارشی از آثار نسبی این بسته در افزایش رشد را خدمت شما و مردم ارائه کنم.

 

وی همچنین درباره‌ی این که تسهیلات خودرو و کالا چه تاثیری در چرخه اقتصادی خواهد داشت یاد آور شد: صنعت در رشد اقتصادی سهم قابل توجهی دارد و بخش خودرو در صنعت واقعا محرک و اثر آفرین است . البته بیان انتظارات و مطالباتی که مردم و مصرف کنندگان نسبت به بخش خودرو دارند را بارها شنیده ایم که مردم انتظار دارند خودروها با کیفیت بیشتر و قیمت مناسب‌تری عرضه شود. خود من هم در بازدید از ایران خودرو مطالبات مصرف کنندگان را مطرح کردم و از طرفی ما به عنوان اعضای دولت باید مشکل خودروسازان را هم بدانیم.

 

وی اضافه کرد:‌ما مطالبه داریم که خودروسازان نسبت به افزایش کیفیت اقدام کنند و الان هم برنامه‌هایشان در همین زمینه است و ما نیز دقت لازم را در این باره باید داشته باشیم. از طرفی هفته گذشته که وزیر امور خارجه ژاپن با جمعی از مدیران شرکت‌های بزرگ ژاپنی به ایران آمده بود به آنها تاکید کردیم که فقط نباید از بازار ما استفاده کنید بلکه باید سرمایه گذاری صورت گیرد آخرین تکنولوژی وارد شود و از نیروی انسانی ما استفاده شود تا بتوانیم محصولاتی تولید کنیم که هم دربخش داخلی و هم در صادرات کشورهای منطقه موفق باشیم.

 

صنعت خودروسازی و کالاهای مصرفی بادوام حتما باید به افزایش کیفیت توجه کنند

 

وی ادامه داد:صنعت خودروسازی و کالاهای مصرفی بادوام حتما باید به افزایش کیفیت توجه کنند منتها باید به این مساله نیز توجه داشت که ابتدا کمک کنیم انبارهایشان که الان پر است خالی شود و پس از آن با ارائه تسهیلات بتوانند کیفیت خود را افزایش دهند.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی استفاده از روغن پالم خاطر نشان کرد: اتفاقا دیروز در شورای اقتصاد بحثی درباره‌ی روغن پالم داشتیم این روغن اساسا مضر نیست بلکه باید مقدارش محدود باشد.وزارت بهداشت ودرمان مقدار مصرفی روغن پالم را تعیین کرده است و طبق آمارها مصرف این روغن نسبت به سالهای گذشته به شدت کاهش یافته و بخصوص در 5 ماه گذشته در سقف مجاز وزارت بهداشت قرار داشته است.

 

سخنگوی دولت درباره‌ی حمله مسلحانه دزفول گفت: بر حسب اعلام مسئولین قضایی این حمله امنیتی بوده و با ظرافت و دقت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی حمله کنندگان سریعا دستگیر شدند.

 

تهدید گروه‌های تکفیری و تروریستی مساله‌ی جدیدی نیست

 

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی تهدید ایران توسط گروه‌های تکفیری و تروریستی یاد آور شد: این که گروه‌های تکفیری و تروریستی ایران را تهدید کنند مساله‌ی جدیدی نیست و بارها اعلام شده که گروه‌های تروریستی به موقع و به جا دستگیر شده اند و همچنان مرزهای کشور با نظارت کافی در حال کنترل است.

 

ما به سوریه در حد مستشاری کمک می‌کنیم

 

نوبخت با اشاره به فعالیت‌های روسیه در سوریه برای مقابله با گروه ترورسیتی داعش افزود: این که فعالیت‌های روسیه در سوریه با ایران همپوشانی یا هم افزایی دارد یا خیر را گفته‌ایم که ما به سوریه در حد مستشاری کمک می‌کنیم و فعلا به همین اندازه بسنده خواهیم کرد. در آینده نزدیک اخبار امید بخشی برای مقابله با تروریست در منطقه با همکاری جمهوری اسلامی خواهید شنید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره‌ی کاهش قیمت خوراک پالایشگاه‌ها بیان کرد: این قانون ومصوبه مجلس است و اتفاقا از دی ماه سال 92 اولین شوک به بورس به خاطر این مساله وارد شد. دولت نظر خود را در این باره در آن زمان هم اعلام کرد. ولی به هر حال نمایندگان محترم مجلس این قیمت را13 سنت گذاشتند و این طور تشخیص دادند البته الان کمتر از 13 سنت و شاید بین 11 و 11 و نیم سنت است.

 

قطعا موضوع منا را فراموش نمی‌کنیم

 

وی به فاجعه منا اشاره و تاکید کرد : قطعا موضوع منا را فراموش نمی‌کنیم و در دو مسیر احقاق حقوق قربانیان در حال تعقیب است. اول این که دولت از طریق سازمان حج و زیارت در عربستان این موضوع را پیگیری می‌کند و تا شناسایی آخرین مفقود کارمان رادر این بخش ادامه خواهیم داد . ضمن این که از ابزارهای دیپلماسی و روابط خارجی و همه ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از تضییع حقوق آسیب دیدگان استفاده می‌کنیم.

 

نوبخت ادامه داد: قوه قضاییه هم کانالی را برای پیگیری شکایات تعریف کرده است و مطمئنا از این دو طریق اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. همه این ها مربوط به جبران اتفاقات امسال است و ما سال‌های آینده هم برای انجام حج زائر اعزام خواهیم کرد و حجاج ما باید امنیت کافی را داشته باشند. به همین دلیل مطمئنا برای آینده با توجه به ضعف مدیریتی میزبان فعالیت‌مان را ادامه خواهیم داد.

وی اضافه کرد:‌نهایت پیگیری جهت جبران اتفاقات صورت گرفته و عقوبت کسانی که با بی توجهی باعث این خسارت بزرگ شدند به تاسی از نظر مطاع مقام معظم رهبری انجام خواهد شد. همه ما از این اتفاق افسرده و دلشکسته‌ایم و با همه آسیب دیدگان همدردی می‌کنیم و و برای کمک به آنها از هیچ فعالیتی مضایقه نخواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.