گروه هنر- تکتم بهاردوست - ششمین دوره جشنواره مردمی ‌فیلم عمار به دبیری نادر 
طالب زاده و در دی ماه ۹۴، همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود.

 معطل ارشاد نمی‌مانیم اما مطالبه داریم

جشنواره‌ای که در همین چند سالی که از تولدش می‌گذرد، مرزهایی را که جشنواره‌های رسمی و پرهزینه دولتی به دور خود می‌کشند؛ شکسته و توانسته است با خیل زیاد مردم جامعه ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای برقرار کند.

جشنواره مردمی عمار بی‌تردید موجی از سینماگران متعهد و برخاسته از متن مردم را در دهه آینده به سینمای کشور معرفی کرده و فضای کنونی سینمای ایران را دگرگون خواهد ساخت. به منظور آشنایی بیشتر با حال و هوای این دوره از جشنواره با وحید جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره گفت و گو کرده ایم که هم اینک پیش روی شماست.

  کمی‌ در خصوص شکل و رویکرد این دوره از جشنواره عمار بگویید،امسال چه محورهایی را در جشنواره مورد توجه قرار داده‌اید؟

- جشنواره مردمی‌ فیلم عمار از سال 89 ودر اولین سالگرد حماسه 9دی شکل گرفت. اولین دوره‌اش به فیلمهای مستندی اختصاص داشت که راجع به فتنه 88 ساخته شده بود، یعنی حدود 20فیلم  که در یک‌سری شهرها و روستاها با حدود 100اکران برگزار شد.

از سال دوم یک‌سری سرفصلها اضافه شد که تا اکنون هم که دوره ششم را اعلام کرده‌ایم، این سرفصلها همچنان باقی است و هرسال هم یک‌سری بخشهای ویژه به آن اضافه و اعلام می‌شود. در سال گذشته حداقل هزار نفر برای اکران فیلم‌ها در شهرها و روستاها ثبت نام کردند.

امسال مثل سال‌های قبل همچنان تاریخ انقلاب، جنگ نرم، نقد درون گفتمانی ،بیداری اسلامی ‌و فتنه 88 را داریم، ولی در کنار این‌ها، یکی دو موضوع ویژه هم اعلام کرده‌ایم که یکی روابط ایران و آمریکاست و دیگری واقعه هفتم تیر. مقام معظم رهبری گلایه داشتند که چرا برای این قضیه(هفت تیر) کار رسانه‌ای و هنری در خوری انجام نشده است که به همین دلیل این بخش را اضافه کرده‌ایم. ضمن اینکه امسال به لحاظ قالبی هم ان‌شاءا... جشنواره مردمی‌ گرافیک عمار و جشنواره مردمی‌ بازی‌های رایانه‌ای عمار را برگزار خواهیم کرد که اطلاعات تفصیل‌تر آن اعلام می‌شود.

 

 این دوره از جشنواره نسبت به ادوار گذشته چه تفاوت و ویژگی دارد؟

- واقعیت این است که در جهان امروز هنر یک پیوست رسانه‌ای دارد و بخصوص سینما خیلی ازفضای رسانه‌ای استفاده می‌کند.ما در جامعه خودمان بخصوص بعد از انقلاب اسلامی ‌یک جریان هنری سالم، آرمان گرا و مردمی ‌داشته ایم که سابقه چندانی در دوران چند 10 ساله قبل از انقلاب نداشته و در واقع یک جریان نوپا و یک رویش جدید است .

متأسفانه این جریان هنری در برخی دوران، فضا و پیوست رسانه‌ای مناسبی نداشته وهمین قضیه تا حدودی به آن ضربه زده است. به تعبیردیگر هنر انقلاب اسلامی بایکوت و سانسور می‌شد که گاهی به شکل‌های پیچیده‌ای هم این اتفاق می‌افتاد.

ما در دهه‌های هشتاد و نود یک جریان جدی هنری در عرصه سینمایی داشته و داریم که حضور دارند، ولی به خاطر فقدان پیوست رسانه‌ای، ظهور ندارند. جشنواره عمار تلاش می‌کند این جریان واقعی را که در سینمای کشور به یمن انقلاب اسلامی ‌شکل گرفته، چه در سینمای داستانی؛ چه سینمای مستند و چه  فضای حرفه ای یا آماتور؛ ظاهر کند و ویترینی برای دیده شدن این جریان هنری پیشرو و دغدغه مند شود. در واقع این هدف کلی جشنواره عمار است.

در خصوص ویژگی این دوره هم باید بگویم که خوشبختانه جشنواره فیلم عمار یک جشنواره شناخته شده در کشور است و اقبال فیلمسازان نسل‌های جدید انقلاب اسلامی به آن ‌خوب بوده است.

طبق آخرین آمار،استقبال فیلمسازان در همین مدت نسبت به پارسال تقریباً دو برابر بوده است و این دو چیز را نشان می‌دهد، یکی جایگاه جشنواره و دیگری رشدی که در فضای واقعی فیلمسازی انقلاب اسلامی‌در جریان است که هر دوی این‌ها جای شکر دارد.

 

 مباحثی چون مباحث مالی و سیاست‌های داخلی تا به امروزچقدر توانسته‌اند بر روی رشد این جشنواره مؤثر باشند؟

-  ما ازابتدا جشنواره عمار را موکول و معطل بودجه‌های دولتی و یارانه‌ای نکردیم و جشنواره عمار همان‌طور که در نامگذاری‌اش هم مشخص است، دارد تلاش می‌کند از ظرفیت‌های داوطلبانه و مردمی ‌برای برگزاری جشنواره استفاده کند که تا اکنون هم کارنامه خوبی از خودش بر جای گذاشته است.

یعنی اگر قرار بود این جمعیت وسیعی که دربیش از سی استان کشورپای جشنواره عمار آمدند ، با سازو کارهای معمول اداری و مالی تجهیز شوند شاید ده‌ها میلیارد تومان باید بودجه خرج می‌شد.

 

 در اخبار به این نکته تصریح شده که وزارت ارشاد حاضر به حمایت از این جشنواره نیست، چرا؟

- از یکی دو دوره پیش مجلس شورای اسلامی‌، یک ردیف بودجه را برای حمایت از جریان فیلمسازان جوان انقلاب اسلامی ‌در جشنواره عمار تصویب کرد که تا اکنون هیچ سالی ارشاد حاضر به اجرایی کردن کامل مصوبه مجلس نشده و بودجه را در اختیار این جریان قرار نداده است  و امسال هم اعلام کردند که هیچ بخشی از آن مصوبه را اجرا نخواهند کرد. من قبلاً هم گفته ام که معطل و محتاج چنین بودجه‌هایی نمی‌مانیم و هزاران نفر از جوانانی که در تمام کشور علم جشنواره عمار را برداشته‌اند، با تلاش بیشتر، با شکوه‌تر از گذشته جشنواره را برگزار خواهند کرد البته این به آن معنا نیست که ما هیچ مطالبه‌ای نداریم، نه!

وزارت ارشاد آمارش مشخص است و از جریان‌های مختلف در کشور دارد حمایت جدی می‌کند؛ چه در مرکز سینمای مستند، چه فارابی یا جاهای دیگر.حتی از جریان‌هایی که نسبتی با انقلاب اسلامی‌ ندارند واین را ابراز می‌کنند هم حمایت می‌شود. حداقل انتظار ما این است که وزارت ارشاد به وفاداران انقلاب اسلامی‌ با کسانی که به انقلاب تعلق خاطری ندارند، نگاه یکسان داشته باشد!

 

 با این همه چرا جشنواره عمار این‌قدر مورد اقبال مخاطبان است؟

- شاید اینکه این جشنواره توانسته در ازدحام جشنواره‌هایی که وجود دارد، جا بیفتد، نشان از این است که واقعیت و درون مایه ای وجود داشته است و توانسته با اینکه حمایت جدی از آن نشده، جای خودش را باز کند، البته در یکی دوسال گذشته صدا و سیما تا حدی عمار را پوشش داده است. با وجود این محدودیت‌ها رشد این جشنواره نشان از آن است که این جشنواره توانسته یک خلأ را در جریان فیلمسازی کشور پر کند. ویژگی عمده این جشنواره این است که به نیازی پاسخ داد که فضای عمومی
 ‌جشنواره هایی که در کشور وجود داشت، به این خلأ پاسخ نمی‌داد و آن نیاز، جدی گرفتن یک جریان فیلمسازی جوان آرمانگرا و خلاق و جذاب است.

 

 به عنوان پرسش پایانی،چه آینده‌ای را برای این جشنواره ترسیم می‌کنید؟

- خوشبختانه مرحله به مرحله دارد اتفاقات خوبی در جشنواره رخ می‌دهد. به طور مشخص جدی گرفتن سینمای داستانی است، چون ما سال اول با فیلم‌های مستند شروع کردیم، ولی اکنون در زمینه پویانمایی و فیلمهای داستانی جریان قابل توجهی ایجاد شده است.

روی آوردن بچه‌های انقلاب به عرصه سینمای داستانی البته با یک شیب ملایم و آرام همراه است که همه این‌ها نشان از آینده داربودن این جشنواره است و رشد به خوبی در آن مشهود است.

 نکته قابل توجه دیگر، رشد خوب این جشنواره در سطح بین‌المللی  و ارتباطات خوبی است که در این زمینه ایجاد شده و تاکنون بعضی از فیلمسازان مطرح بین‌المللی در حوزه مستند از این جشنواره استقبال کرده‌اند که این خود موجب خوشحالی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.