قدس انلاین : طی روزهای گذشته وبرغم توصیه ها وتاکیدات علما ومراجع تقلید مراسم روضه خوانی وتعزیه دهه اول محرم گاه به صحنه هایی برای تبلیغات انتخاباتی وگاه به فضای نقدسیاسی دولت فعلی یا گذشته تبدیل شد وبرخی سیاسیون با حضور درمراسم پیگیر دیدگاههای سیاسی خود بودند.

عاشورا واقعه ای سیاسی است نه حزبی وجناحی /استفاده انتخاباتی از مجالس مذهبی سخیف ترین نوع تبلیغات/ مکتب حسینی را در حد یک جناح سیاسی کوچک نکنیم

دراین حال هنوز هم هستند برخی که بر این باورند که هرگز نباید تعزیه حسینی را به مسایل روزانه سیاسی و دیدگاههای زودگذر جناحی الوده کرد وباید دراین مراسم به ذکر اهداف وپیامهای قیام عاشورا پرداخت تا حسین (ع) بازهم مظلوم نماند.

***استفاده انتخاباتی از تریبون مذهبی، کاری سخیف است

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت که استفاده از تریبون‌های مذهبی برای تبلیغات انتخاباتی، امری سخیف است و باید از آن پرهیز شود.

ابوالفضل ابوترابی اظهار کرد: استفاده از تریبون‌های مذهبی در ایام سوگواری امام حسین (ع) به عنوان حربه‌ای برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداها آن قدر سخیف است که فکر نمی‌کنم کسی به آن بپردازد.

به گفته وی، این که در پشت تریبون عزاداری امام حسین (ع) اسم کاندیدایی برای تبلیغ در انتخابات برده شود کار سخیفی است که باید از آن پرهیز شود.

این نماینده اصولگرای مجلس در عین حال با تاکید بر اینکه استفاده از تریبون مذهبی برای تبلیغ کاندیداها و یا پرداختن به مسائل سیاسی دو موضوع متفاوت است توضیح داد: اگر از تریبون‌های مذهبی برای طرح مباحث سیاسی استفاده شود امری معقول است چون امام حسین (ع) برای مباحث اعتقادی به کربلا رفت و دیانت ما عین سیاست ماست.

ابوترابی ادامه داد: شرح ما وقع اتفاقات صحرای کربلا و تصویرسازی آن با اتفاقات و تحولات روز را برخی تفسیر به مسائل سیاسی می‌کنند که چنین چیزی درست نیست.

وی در پایان گفت:‌ عزاداری و گریه و اشک برای امام حسین (ع) بدون آگاهی از عملکرد و نتیجه‌گیری و انگیزه حرکت امام حسین (ع) بی‌فایده است. باید وقایع تکرار شود و تاریخ دوباره یادآوری شود.

***سوءاستفاده انتخاباتی از منابر مذهبی مذموم است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سوءاستفاده انتخاباتی از منابر و تریبون‌ها را مذموم و غیراصولی دانست.

عوض حیدرپور اظهار کرد: قیام امام حسین (ع) قیامی برای شناساندن رژیم ظالم به مردم بود و بر همین اساس اینکه در منابر و مداحی‌ها به مسائل سیاسی پرداخته شود و فلسفه قیام امام حسین (ع) تشریح و تبیین شود اشکالی ندارد اما اگر کسی بخواهد از این مجالس مذهبی برای انتخابات سوءاستفاده کند کاملاً ناپسند، مذموم و محکوم است.

وی افزود: سوءاستفاده انتخاباتی از عزای امام حسین (ع) به هیچ عنوان پذیرفته نیست و همه باید از آن پرهیز کنند. البته مجالس عزای امام حسین (ع) تشکیل می‌شود تا در مورد برخورد با ظالمان و بیان حقایق و واقعیت‌های دنیا افشاگری شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس با تأکید بر لزوم پرهیز از سوءاستفاده انتخاباتی از منابر و تریبون‌های عزاداری امام حسین (ع) این کار را ناپسند، مذموم و غیراصولی خواند و در عین حال تصریح کرد: مردم حواسشان هست و کاملاً این مسائل را مدنظر دارند و ان‌شاءالله در انتخابات به افراد خوب، متدین، پخته و کارشناس رأی خواهند داد.

 

***استفاده از تریبون‌های مذهبی برای استفاده‌های حزبی و جناحی غیرقابل دفاع است

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی استفاده نکردن از تریبون‌های مذهبی برای مسائل حزبی و جناحی را مورد تاکید قرار داد.

علیرضا سلیمی درخصوص ضرورت عدم استفاده افراد و جناح‌های سیاسی از تریبون‌های مذهبی در ایام ماه‌های محرم و صفر گفت: نکته قابل توجه این است که واقعه عاشورا نمی‌تواند جدای از مسائل سیاسی باشد و اگر این‌طور بگوییم نوعی تحریف در این موضوع رخ داده است.

وی ادامه داد:‌ قطعا امام حسین (ع) برای مسائل مهمی همچون امر به معروف و نهی از منکر و خارج کردن حکومت از دست ظالمینی مانند یزید به مبارزه برخاست که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم محلات در مجلس خاطرنشان کرد: در عین حال بحث دیگر این است که منزلت عاشورا را نباید در حد مسائل فردی، جناحی و حزبی فروکاست، یعنی تنزل این مکتب در حد مسائل جناحی قطعا امری غیر قابل دفاع است و با وجود اینکه سیاسی بودن واقعه عاشورا را نمی‌توان از مباحث اساسی جهان اسلام جدا کرد نباید این تریبون را در اختیار مسائل حزبی، فردی و قبیله‌ای قرار داد.

سلیمی همچنین تاکید کرد: ان‌شاالله در این ایام شاهد چنین رفتارهایی نباشیم و اگر قرار است مسائل سیاسی مطرح شود باید به موضوعاتی همچون کشتار در سوریه، یمن و عراق پرداخت؛ چرا که در حال حاضر چنین مسائل کلانی در جهان اسلام وجود دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.