وزیر نیرو در حالی در آخرین روزهای هفته گذشته روبروی وزیر انرژی روسیه نشست که در پایان مذاکراتش از سرمایه‌گذاری روس‌ها برای احداث نیروگاه بخار در بندرعباس خبر داد.

از حضور روس‌ها در نیروگاه بندرعباس تا پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو
به‌گزارش ایسنا، حمید چیت‌چیان شامگاه چهارشنبه پس از دیدار با وزیر انرژی روسیه، با بیان این مطلب که دولت از نظر اقتصادی برای وزارت نیرو تصمیمات مهمی را اتخاذ کرده است اظهار داشت: امیدواریم در سایه این تصمیم‌ها، وزارت نیرو بتواند مقادیر قابل توجهی از بدهی‌های خود را به پیمانکاران طرح‌های عمرانی و همچنین نیروگاه‌های بخش خصوصی که برق تولید کرده و تحویل شبکه داده‌اند بپردازد.

وی تصریح کرد: پرداخت بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی باعث گشایش کار بسیاری از شرکت‌ها خواهد شد.

چیت‌چیان با بیان اینکه از حدود دو سال قبل مذاکراتی با وزیر انرژی روسیه درزمینه همکاری‌های برق و آب شامل احداث حداقل یک نیروگاه بخاری و ریپاور کردن و مدرن کردن یکی از نیروگاه هایی که روسیه قبلا در ایران احداث کرده است، گفت: برای سنکرون کردن شبکه‌های برق ایران و روسیه تصمیمات مشخصی در این زمینه اتخاذ شد و همچنین قرار شد، همکاری‌هایی نیز موسسات روسی در ایران برای اکتشاف آب‌های ژرف داسته باشند.

وی با بیان اینکه وزیر انرژی روسیه در این سفر پیشنهادهایی نیز از نظر تامین مالی طرح‌های آب و برق داشت، اظهار امیدواری کرد: منابع مالی به پیشبرد پروژه‌ها سرعت خواهد بخشید و این منجر به اقدامات اجرایی و همکاری‌های عملی بین دو کشور می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای رفع موانع مسئله سنکرون شبکه ایران و روسیه نیاز به انتخاب یک شرکت مشاور است تا به‌صورت مشترک تامین مالی شود، اضافه کرد: با انتخاب شرکت مشاور، حدود 5 یا 6 ماه طول خواهد کشید تا نتیجه بررسی‌ها اعلام شود و به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه به احتمال قوی احداث نیروگاه بخاری توسط روسیه در بندر عباس خواهد بود، گفت: این نیروگاه از دو واحد 350 مگاوات تشکیل خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که روابط اقتصادی جمهوری اسلامی و فداسیون روسیه در زمینه‌های برق و انرژی در حال گسترش و تقویت است، اظهار داشت: شرکت‌های روسی تمایل دارند در زمینه احداث نیروگاه‌های حرارتی،‌ برقابی و احداث شبکه و نصب پست در بازار ایران فعالیت داشته باشند.

وی ضمن تقدیر از روسیه به دلیل نقش موثری که در موضوع برجام و مذاکرات 1+ 5 ایفا کرد، گفت: روسای جمهور دو کشور تاکید ویژه دارند تا روابط اقتصادی بین ایران و روسیه گسترش یابد.

چیت‌چیان با بیان اینکه توافقاتی در زمینه همکاری‌های برقی با روسیه انجام شده است، افزود: از شرکت‌های روسی برای همکاری در احداث نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی،‌ مشارکت در خطوط انتقال و ساخت ایستگاه‌های برق با سرمایه‌گذاری روسیه، استقبال و حمایت می کنیم.

وی با اشاره به اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان که از مدت‌ها قبل راکد مانده است، پیشنهاد کرد: برای سنکرون کردن شبکه مذکور یک شرکت مشاور که هزینه آن توسط دو کشور به‌صورت 50 درصدی پرداخت شده، انتخاب شود تا بتواند در مدت زمان شش ماه، ضمن بررسی موانع موجود نسبت به مرتفع کردن آنها اقدام کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه شرکت مشاور بررسی خواهد کرد که آیا سنکرون شبکه ها مفید خواهد بود یا خیر و چه کشورهایی می توانند در این محور قرار گیرند، افزود: بعد از پاسخ شرکت مشاور، کمیته مشترکی تشکیل خواهد شد و ضمن پرداخت هزینه‌های لازم به‌صورت مشترک، تصمیمات لازم نیز اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه شبکه برق جمهوری اسلامی با 7 کشور همسایه از جمله ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، افغانستان و پاکستان سنکرون است، افزود: مطالعاتی در دست اجراست که به شبکه برق عراق و بخشی از ترکیه نیز متصل شویم.

در این دیدار " الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه فدراتیو نیز با بیان علاقمندی شرکت‌های روسی جهت حضور در بازار ایران به منظور همکاری در ساخت نیروگاه و احداث شبکه و خطوط انتقال برق اظهار داشت: با برداشته شدن تحریم‌ها مشکلات تسهیل شده و روسیه می‌تواند بسیاری از پروژه‌های برقی ایران را فایناس نماید.

نوواک ضمن موافقت با پیشنهاد وزیر نیرو در خصوص انتخاب شرکت مشاور برای بررسی موانع مربوط به سنکرون شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان، اظهار امیدواری کرد: هرچه سریع‌تر مشکلات مربوط به راکد ماندن این پروژه مرتفع شده و به نتیجه مطلوب نزدیک شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.