یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام سجاد(ع) احیاگر تشیع است، گفت: حضرت سجاد(ع) بلافاصله بعد از واقعه کربلا و در فرصت‌های مختلف با سخنرانی‌های خود به افشای خباثت و ظلم دستگاه حکومتی پرداختند.

امام سجاد(ع)؛ احیاگر تشیع/افشای تاریخی خباثت دستگاه یزید توسط امام سجاد(ع)
به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام محمدی هادی مشیری امروز در گفت‌وگو با فارس  با تأکید بر اینکه امام سجاد(ع) بعد از امام حسین(ع) سبب احیای مذهب تشیع شد، اظهار کرد: آنچه امروز شیعیان دارند به برکت اقدامات و مدیریت جهادی امام سجاد(ع) است که با تربیت شاگردانی برجسته سبب نشر مکتب اهل بیت(ع) شدند.

وی به دیگر حوزه‌های فعالیت امام سجاد(ع) اشاره و تصریح کرد: با توجه به خفقان حاکم در زمان حضرت، ایشان از دعا برای نشر و ترویج معارف دینی و آموزه‌های اهل بیت(ع) استفاده کردند که بهترین راهکار در آن زمان به شمار می‌رفت.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضرت در حوزه مقابله با حکام جور و تضعیف حاکمیت از راه‌های مختلف از جمله زنده نگهداشتن یاد جهادگران کربلا به بهانه‌های مختلف عمل می‌کردند که سبب تشکیل یک محیط انزجار و تشویش علیه این ظالمان و نیز ترغیب مؤمنان برای مبارزه و مقابله با این حاکمان ظلم شد.

این کارشناس مذهبی، مقابله و افشاگری مستقیم ظالمان و حکام جور را به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های تأثیرگذاری امام سجاد(ع) معرفی کرد و گفت: حضرت سجاد(ع) بلافاصله بعد از واقعه کربلا و در فرصت‌های مختلف با سخنرانی‌های خود به افشای خباثت و ظلم دستگاه حکومتی می‌پرداختند و پس از آن در کوفه و شام نیز این روند را ادامه دادند، تا آنجا که مشاوران یزید به ویژه برای نابودی حکومتش در صورت ادامه حضور اهل بیت(ع) در شام هشدار دادند.

مشیری تبیین کرد: امام سجاد(ع) در حوزه تعلیم و تربیت عمومی جامعه اسلامی و اصلاح نفس و تربیت شخص ورود پیدا کردند و با این تدبیر تلاش داشته تا جامعه را به بحث خودسازی و تهذیب نفس سوق دهند، چراکه آنچه واقعه تلخ عاشورا را رقم زد چیزی جز هوای نفس‌پرستی و به تعبیر امام حسین(ع) عادت کردن به لقمه حرام نبود که آنان را از پذیرش سخن حق اهل بیت(ع) بازداشت.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان اینکه نگاه ارزشی امام سجاد(ع) به حقوق انسان‌ها، مبنای ویژه‌‌ای در این زمینه برای شیعیان و محبان اهل بیت(ع) ایجاد کردند، اظهار کرد: حضرت در زمینه اصلاح رفتارهای اجتماعی از جمله حقوق همسایه و احترام به والدین و رعایت حقوق آنان اهتمام ویژه‌ای داشتند که این اصول برای همیشه ماندگار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.