مدیر گروه حقوق و سیاست مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه گفت: امام سجاد(ع) رهبر بیداری اسلامی در بعد از قیام سیدالشهدا بودند و ایشان جریان کربلا را به جهان معرفی کردند و جرقه بیداری ملتها را زدند.

امام سجاد(ع) آغازگر بیداری اسلامی پس از سیدالشهدا(ع) بود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از مهر، حجت الاسلام باقرزاده، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) پیرامون شخصیت امام سجاد(ع) و نقش ایشان در حادثه کربلا گفت: امام سجاد(ع) بخش زیادی از حیاتشان در زمان سیدالشهدا(ع) بود. یکی از کسانی که باعث حفظ کربلا و رساندن پیام این مبارزه بود امام سجاد(ع) بود. ایشان با نهضت بیداری اسلامی که در بعد از قیام عاشورا راه انداختند، این قیام را در سراسر جهان اسلام معرفی کردند و باعث شدند که اسلام مجدداً به ریل و مسیر خود برگردد.

مدیر گروه حقوق و سیاست مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه گفت: اگر امام زین العابدین(ع) نبودند حادثه کربلا به طور کامل سانسور می شد و در همان کربلا می ماند اما امام سجاد(ع) از همان زمانی که اسیر شدند در بین راه تا در شهرهای بزرگ جهان اسلام از قبیل مکه، مدینه، کوفه و شام به روشنگری پرداختند و این مسئله بود که باعث شد حادثه کربلا به جهانیان معرفی شود و مردم بیدار شوند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم پیرامون علت بیماری امام زین العابدین(ع) در روز عاشورا این گونه بیان داشت: بیماری امام سجاد(ع) در کربلا یکی از الطاف الهی بود که ایشان به همین دلیل به نبرد نرفتند و باعث شد ایشان که ادامه دهنده مسیر امامت بودند حفظ شوند و همچنین پیام عاشورا را به تمام جهان برسانند.

حجت الاسلام باقرزاده پیرامون نقشه ای که امویان برای به انفعال کشاندن اهل بیت کشیده بودند، اظهار داشت: دشمن به خیال خودش کسانی که از اهل بیت اسیر شده بودند را به انفعال کامل کشانده است زیرا از هر ابزاری که باعث به انفعال کشیده شدن یک شخص می شد استفاده کرده بود؛ از به شهادت رساندن عزیزان آنها به سخت ترین حالت ممکن تا اسیر کردن آنها به بدترین شکل. مثلا دشمنان امام سجاد(ع) را سوار بر شتر بدون خورجین کرده بودند و بعد پاهای حضرت را از زیر شکم شتر به وسیله زنجیر بسته بودند. اما امام سجاد صحنه را کامل برگرداند و صحنه را تغییر داد.

وی پیرامون روشنگری های امام سجاد(ع) در شهر کوفه گفت: کوفه که در آن زمان زیر بار خفقان بود و کسی جرات صحبت و هرگونه فعالیت اجتماعی را نداشت و در این وضعیت اسرا را وارد کوفه کردند یکی از کارهای امام سجاد(ع) توبیخ بی بصیرتانی بود که باعث رخ دادن حادثه کربلا شدند. در کوفه می بینیم وقتی امام سجاد(ع) صحبت می کنند مردم گریه می کردند و تاب شنیدن نداشتند. امام می خواست این پیام را به تاریخ برساند که نباید مانند مردم کوفه باشید که ولی زمان خود را به این شکل تنها بگذارید و می بینیم که این پیام به چه شکل تا زمان و دوره ما هم رسیده است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) پیرامون نقش امام چهارم در روشنگری های حادثه کربلا این گونه اظهار داشت: امام سجاد(ع) می فرمودند ای فریبکاران برای چه گریه می کنید شما خودتان سیدالشهدا(ع) و یارانش را به شهادت رساندید و حالا گریه می کنید؟! امام سجاد(ع) رهبر بیداری اسلامی در بعد از قیام سیدالشهدا بودند و ایشان جریان کربلا را به جهان معرفی کردند و جرقه بیداری ملتها به وسیله روشنگری هایی که ایشان بعد از قیام سیدالشهدا بود شکل گرفت.

وی در مورد مواجهه یک پیرمرد شامی با امام سجاد(ع) این گونه بیان داشت: نقل معروفی است که در شهر شام یک پیرمردی در نزد امام سجاد(ع) آمد و گفت: خدا شما را کشت و اسلام را از شر مردان شما آسوده کرد و امیرالمومنین یزید را بر شما پیروز کرد. امام سجاد(ع) به وی فرمودند آیا قرآن خوانده ای؟ آیا در قرآن آیه ای که می فرماید مودت با عده ای داشته باشید را خوانده ای؟ اینکه در قرآن کریم می فرماید: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» را خوانده ای؟ منظور این آیه ها ما هستیم. بعد پیرمرد اظهار ندامت کرد و گفت من چقدر بی خبر بودم و به حضرت عرض کرد می خواهم توبه کنم آیا توبه من پذیرفته است؟ حضرت فرمودند بله توبه شما پذیرفته است و این پیرمرد توبه کرد و زمانی که توبه کرد توسط دار و دسته یزید به شهادت رسید. این بیداری اسلامی که می گوییم توسط امام زین العابدین رخ داد.

حجت الاسلام باقرزاده پیرامون نقش امام سجاد(ع) در سقوط حکومت امویان گفت: به وسیله روشنگری های امام سجاد(ع) قیام های بزرگی علیه امویان شکل گرفت که همان قیام ها طومار آنها را در هم پیچید و حتی قیام های که الان در جهان بر علیه طاغوت شکل می گیرد به مدد روشنگری هایی است که امام سجاد(ع) انجام دادند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم پیرامون تالیف کتاب گرانسنگ صحیفه سجادیه توسط امام زین العابدین این گونه بیان داشت: در زمان امام سجاد(ع) اخلاق در جامعه بسیار کم رنگ شده بود به همین دلیل ایشان صحفیه سجادیه را تألیف کردند که مجموعه ای از دعاها و مناجاتهای آن حضرت است که شامل پنجاه و چهار دعا و مناجات است که هنوز که هنوز است بعد از گذشت بیش از هزار سال از تألیف آن طراوت و تازگی خود را دارد.

حجت الاسلام دکتر باقر زاده در پایان گفتگوی خود با خبرنگار مهر پیرامون شهادت امام چهارم این گونه اظهار داشت: امام سجاد(ع) با خدمات فراوانی که برای اسلام و مسلمین انجام داد و روشنگری هایی که علیه طاغوت آن زمان یعنی بنی امیه انجام داد در انتها امویان دیگر تاب مبارزه با این امام رحمت را نداشتند و بالاخره ایشان را مسموم کرده و به شهادت رساندند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.