قدس آنلاین: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله و رئیس مرکز تحقیقات آسیب های شیمیایی این دانشگاه گفت: توجه مسوولین شهری مشهد به پدافند غیرعامل در طراحی فضای شهری دومین کلان شهر کشور ضروری است و آشنایی کارشناسان و مردم جامعه در این زمینه در رسیدن به این مهم کمک قابل توجهی می کند.

لزوم توجه مسوولان مشهد به پدافندغیرعامل در طراحی فضای شهری

 

 

 

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حسن باقری ظهر امروز در همایش سایبری و  پدافند غیرعامل در استانداری خراسان رضوی مهمترین گام های تخصصی در پدافند غیرعامل را شناسایی تخصص تهدید و مبنا قرار دادن ادبیات این حوزه عنوان و بیان کرد: پدافند غیرعامل در حقیقت به حداقل رساندن آسیب ها در جامعه است که در مباحثی مانند جابجایی کالاهای خطرناک از جمله سموم، نصب تجهیزات ایمنی و تغییر شکل مهندسی در بخش های مختلف باعث کاهش آسیب های احتمالی در جامعه می شود.

به گفته او، هر جادثه ای منجر به ایجاد مشکلات مختلف جانی و مالی مردم جامعه می شود لذا کشور نیازمند توجه به مصادیق پیشگیری مانند استفاده از پدافند غیرعامل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله تاکید کرد: در حال حاضر طراحی شهری مشهد به گونه ای است که پمپ بنزین و کارخانه های خطرناک در پرجمعیت ترین مناطق این شهر قرار گرفته است و سوال اینجاست که مدیران شهری چگونه می توانند در هنگام یک حادثه، شرایط را مدیریت و برای رفع هر گونه مشکل که به خروج از بحران منجر شود، برنامه ریزی کنند؟

دکتر باقری درباره بزرگترین حوادثی که در کشور رخ داده است  نیز سخن گفت و افزود: اصحاب رسانه از انفجاری که در چند سال گذشته در نیشابور رخ داد که از مسیر خارج شدن 51 واگن قطار حاوی مواد شیمیایی  بود به عنوان بزرگترین حادثه انفجار یاد کردند زیرا در این حادثه که متاسفانه به علت عدم آگاهی از شناخت مناسب انتقال سموم و نبود اطلاعات کافی از چگونگی خاموش کردن این انفجار ایجاد شد، 320 نفر از امدادگران و مردمی که بدون اطلاع از عوارض آن در این مکان تجمع کرده بودند کشته شدند.

تاکنون هیچ گزارشی از تهدیدات زیستی در خراسان رضوی اعلام نشده است

در حاشیه این همایش، مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه تهدیدات زیستی که در انسان، دام، محصولات و گیاهان مورد توجه هستند به خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون هیچ گزارشی از تهدیدات زیستی در استان ما گزارش نشده است.

حمیدرضا بابایی تاکید کرد: برخی از پیشنهادات از قبیل فعال سازی آزمایشگاه های مجهز و سیار و آموزش مردم در سطوح مختلف در حوزه مقابله با تهدیدات زیستی مطرح شده است.

او از 10 کارگروه تشکیل شده در اداره کل پدافند غیرعامل در خراسان رضوی خبر داد و گفت: همچنین تشکیل قرارگاه پدافندغیرعامل در استان ما با هدف شناسایی نقاط ضعف سیستم های اداری در مقابله با حک کردن آن توسط دشمن فعالیت خود را ادامه می دهد و از طریق ارزیابی نقاط ضعف و ارائه آن به اداره مورد نظر در این عرصه فعال است.

مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش هایی از جمله سایبری زیستی، دوچرخه سواری و جنگ نرم (ویژه بانوان)، اجرایی شدن کارگاه های آموزشی در 11 شهرستان خراسان رضوی و به صدا درآوردن زنگ پدافند غیرعامل در مدارس مشهد و شهرستان های خراسان رضوی از برنامه های این هفته محسوب می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.