پیشنهاد سردبیر

گروه میهن - ساری – حسین احمدی - به آبان نیلی بهشهر سری بزن، به جنگلی که از شاخه‌هایش، یاقوت آویزان است. بیا و چشمهایت را میان این همه رؤیا رها کن. در جمع درختان و پرندگانی که جشن دانه‌های سرخ به پا کرده اند.

 سوغات این سرزمین «یاقوت» است

بیا و دستت را دراز کن و از سرشاخه‌های این تکه از شمال، سخاوت بچین. از آسمانی که گشاده دستی می‌داند و به هر رهگذری، میوه بهشت تعارف می‌کند.

با پاییز مهربانی که به رسم سوغات برای این شهر انار می‌آورد، همسفر شو که اینجا روی سر میهمان، رنگین کمان آبی و سبز و سرخ ریسه بسته‌اند...

 

 بفرمایید انار ترش میانکاله

اگر سری به شبه جزیره میانکاله بهشهر زده باشید انارستان‌های وحشی را در مسیر حرکت می‌بینید که غذای پرندگان این منطقه حفاظت شده است. برای رسیدن به تالاب زیبای میانکاله هم باید چند کیلومتر از میان این انارستان‌ها بگذرید تا خودش را به شما نشان دهد.

با آمدن پاییز، انارهای میانکاله آماده چیدن می‌شوند، همان انارهای ترش و ملسی که غذای پرندگان و حیوانات این شبه جزیره‌اند. این انارها افزون بر پرندگان، طرفداران بسیاری بین مردم داشته و از گذشته جمعیت بومی منطقه نسبت به چیدن آن اقدام می‌کردند.

انارهای میانکاله همزمان با مهاجرت پرندگان آماده برداشتند و با نبود سازماندهی، آسیب‌های زیادی در حین چیدن به این پناهگاه حیات وحش وارد می‌شد، اما در سال‌های اخیر با به کارگیری توان جوامع محلی و تعاونی‌ها از تخریب این شبه جزیره جلوگیری و درختان کمتری هنگام برداشت آسیب می‌بینند.

انارهای ترش میانکاله ارگانیک بوده و قابلیت تازه‌خوری ندارند و از آن در تهیه رب و دانه انار استفاده می‌شود و زنان مازندرانی تمایل زیادی برای استفاده از فرآورده‌های آن در پخت غذاهایشان دارند.

 

 ساماندهی برداشت انار از شبه جزیره

رئیس اداره حفاظت ازمحیط زیست بهشهر زمان برداشت انار از انارستان‌های شبه جزیره میانکاله را از 18مهر تا اوایل آبان اعلام می‌کند و می‌گوید: 10هزار هکتار انار وحشی و ارگانیک در شبه جزیره میانکاله وجود دارد که با خارج کردن زون‌های امن و حفاظتی، تنها دو هزار هکتار قابل برداشت است.

رضا زمان احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه درگذشته استحصال انار در میانکاله توسط مردم بومی منطقه بدون ساماندهی صورت می‌گرفت، اضافه می‌کند: در برداشت غیراصولی، افراد بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی تخریب و آسیب زیادی مانند ریختن زباله، شکستن سرشاخه‌ها و آتش سوزی ایجاد می‌کردند.

وی یادآور می‌شود: طی سال‌های گذشته با به کارگیری جوامع محلی در قالب هفت تعاونی، برداشت انار از انارستان‌های میانکاله ساماندهی شد.

وی با بیان اینکه کارگران این تعاونی‌ها، از میان روستاهای حاشیه تالاب انتخاب می‌شوند، می‌گوید: کارگران پیش از آغاز برداشت، آموزش‌های زیست محیطی را توسط کارشناسان فرا می‌گیرند تا آسیب کمتری به میانکاله وارد شود.

 

  20درصد انارها برای پرندگان!

زمان احمدی با اشاره به اینکه هنگام برداشت، باید 20درصد انارها برای تغذیه پرندگان روی درختان باقی بماند، ادامه می‌دهد: با ساماندهی برداشت انار، هرسال نسبت به سال‌های قبل آسیب کمتری را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 800 تن انار از انارستان‌های میانکاله برداشت شد، می‌افزاید: برداشت اصولی انار از میانکاله نشان داد دوستی با طبیعت و احترام به محدودیت‌های زیست محیطی، به سود انسان و طبیعت است.

منطقه حفاظت شده میانکاله دارای تنوع زیستی فراوانی است، به طوری که حدود نیمی از تنوع گونه‌ای پرندگان کشور در میانکاله زندگی می‌کنند که تغذیه بیشتر آن‌ها از انارهای وحشی این منطقه تأمین می‌شود.

رئیس محیط زیست بهشهر می‌گوید: از نظر اکولوژیکی 180 گونه گیاه در میانکاله رشد و نمو دارند و 230 گونه پرندگان، 10گونه پستانداران و 20 گونه آبزیان در این منطقه شناسایی شده‌اند.

وی ورود پرندگان مهاجر به شبه جزیره را اواخر مرداد تا آذرماه اعلام می‌کند و می‌گوید: ورود پرندگان در نیمه اول آذر به اوج می‌رسد و از اوایل اسفند با گرم شدن تدریجی هوا، پرندگان مهاجر باز می‌گردند.

زمان احمدی با بیان اینکه 70 دامدار مجاز در میانکاله حضوری فعال دارند، می‌افزاید: پناهگاه حیات وحش میانکاله با دو زیستگاه آبی و خشکی، 68هزار و 800 هکتار وسعت دارد. زیستگاه آبی آن شامل تالاب و خلیج میانکاله و زیستگاه خشکی آن شبه جزیره میانکاله است.

رئیس محیط زیست بهشهر خاطرنشان می‌کند: این تالاب سالانه میزبان 500هزار تا یک میلیون و 200 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی است که از مناطق شمالی دریای خزر و سیبری به این منطقه پرواز می‌کنند.

زمان احمدی یادآور می‌شود: افزون بر پرندگان مهاجر، پرندگان بومی مانند «دراج» و «قرقاول خزری»، بومی منطقه بوده و در همین مکان جوجه‌آوری دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.