قدس آنلاین: هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد نسبت به سال های گذشته از نقاط ضعف کمتری برخوردار است اما بازهم در سال جاری در کنار نقاط قوت خود دارای برخی از چالش ها و نقاط ضعف است.

نگاهی به کم و کِیف هفدهمین نمایشگاه کتاب مشهد

به گزارش قدس آنلاین، هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد در حالی از 5 آبان در محل دائمی نمایشگاه بین المللی آغاز بکار کرده است که 500 ناشر از خراسان رضوی، استان های مختلف کشور و برخی از کشورهای اسلامی در آن حضور دارند. در نمایشگاه امسال، بازدیدکنندگان بدون پرداخت هزینه ورودی می توانند کتاب های خود را در نمایشگاه جستجو کنند. علاوه بر این کمیته اطلاع رسانی نیز به صورت ویژه در نمایشگاه امسال فعالیت می کند به طوری که نقشه راهنمای غرفه های مختلف در آن مشخص شده و توسط اعضای این کمیته در نقاط مختلف نمایشگاه به مردم ارائه می شود.

عدم ناهمخوانی غرفه ها در نمایشگاه کتاب

یکی از موضوعات قابل توجه در نمایشگاه کتاب مشهد در سال جاری، حضور فعالان مرتبط کتاب است به طوری که در کنار غرفه های متنوع کتاب، بازدیدکنندگان می توانند از فعالیت های فرهنگی نیز بهره ببرند. یکی از این فعالیت ها برگزاری نشست تخصصی کتاب است که علاقمندان بسیاری را به خود اختصاص داده است.

از دیگر موضوعات مرتبط فروش لوازم التحریر در این نمایشگاه بوده که با قیمت مناسب در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است گرچه برخی از کارشناسان معتقدند که لوازم تحریر در نمایشگاه کتاب جایی ندارد اما این بخش سهم زیادی از بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است.

استقبال والدین از غرفه های کتاب های کمک درسی

در این میان یکی از سالن های شلوغ هفدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران در مشهد را می توان سالن عطار عنوان کرد که در کنار غرفه های مربوط به تحصیلات تکمیلی، بخش هایی برای فروش کتاب های کمک درسی ویژه دانش آموزان را دارد.

در این غرفه ها که به اصطلاح جای سوزن انداختن نیست! والدین کتاب های کمک درسی از پیش دبستانی تا دبیرستان را خریداری می کنند، همچنین، بسیاری از این غرفه ها تخفیف 20 درصدی را رعایت کردند اما برخی نیز از 10 تا 15 درصد تخفیف داده اند.

البته به گفته برخی از کارشناسان، نمایشگاه محل فروش کتاب نیست بلکه نمایشگاهی از آثار متنوع است که با هدف معرفی آن به مردم، فعالیت خود را آغاز می کند اما به نظر می رسد والدین به علت موضوعاتی مانند الزام معلمان به خرید این کتاب ها و عدم محتوای مناسب در توضیح مسایل درسی در کنار ارائه تخفیف های مناسب در این غرفه ها مجبور به خرید آن می شوند.

استثبال مردم از فروش بن کتاب

بخشی از استقبال بازدیدکنندگان از این نمایشگاه به بخش فروش بن بازمی گردد زیرا آنها می توانند با ارائه کارت ملی و بعضا دانشجویی خود، از مزایای بن های 50، 80 و 100 تومانی بهره مند شوند گرچه بخش عظیمی از این تخفیف ها شامل طلبه های در حال تحصیل حوزه می شود اما استقبال قابل قبولی از مردم دیده می شود.

گرچه استقبال مردم از خرید بن کتاب خوب ارزیابی می شود اما به نظر می رسد، میزان یارانه مورد نظر برای بازدیدکنندگان کم باشد و این موضوع برگرفته از مشکلات اقتصادی باشد که معمولا مسوولین از آن یاد می کنند.

به عنوان مثال، دانش آموزان بالای 15 سال با ارائه کارت ملی و دانش آموزی خود 24 هزار تومان هزینه می کنند و می توانند از بن های 30 هزار تومانی بهره مند شوند.

 لزوم آسیب شناسی عدم استقبال مردم از کتاب های مذهبی

یکی از موضوعاتی که در نمایشگاه کتاب امسال وجود دارد که به نظر می رسد نیازمند آسیب شناسی مسوولین فرهنگی خراسان رضوی است، استقبال نامناسب مردم از کتاب های مذهبی بوده زیرا با توجه به پیشینه فرهنگی مذهبی قوی مشهد، به نظر می رسید استقبال مردم از این غرفه ها باید بیشتر باشد.

این موضوع که به عنوان یکی از مهمترین نقاط ضف نمایشگاه محسوب می شود، باعث شده تا غرفه هایی که دارای کتاب های داستانی یا موضوعات دینی مذهبی دارند با استقبال کمی روبه رو شوند.

بهرحال امید است نمایشگاه کتاب مشهد در سال جاری با وجود ارزیابی ها و نظارت هایی که نسبت به سال گذشته انجام شده و مسوولین فرهنگی خراسان رضوی تلاش کردند تا نقاط ضعف سال های گذشته در نمایشگاه امسال رفع شود، لذا این موضوع نشان دهنده ظرفیت موجود برای ارتقای نمایشگاه کتاب مشهد است که می تواند به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.