دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نامه رهبر معظم انقلاب درمورد برنامه جامع اقدام مشترک سه سند کامل و جامعی هستند که بر اساس آنها برجام اجرایی و رصد می شود.

برجام براساس سه سند جامع نامه رهبری، مصوبه شورای عالی امنیت ملی و مجلس اجرا می شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، محسن رضایی روز شنبه در نشست خبری با بیان این که نامه رهبر معظم انقلاب در مساله برجام یک مجموعه کاملی را شکل داد، افزود: مصوبه شورای عالی امنیت ملی تصویب مشروط برجام و گام اول بود اما لازم بود که گام دوم برداشته شود.
وی با طرح این سوال که مصوبه مشروط چگونه اجرا می شود، خاطرنشان کرد: در این مساله مجلس شورای اسلامی وارد شد و اجرای مشروط برجام را تصویب کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: با نامه رهبر معظم انقلاب اگر نواقصی هم در آن دو مصوبه وجود داشت برطرف شد؛ بنابراین امروز مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نامه رهبر معظم انقلاب سه سند کامل و جامعی هستند که بر اساس این سه سند برجام اجرایی و رصد خواهد شد.
رضایی ادامه داد: بر اساس این سه سند مردم می توانند نظارت کنند و ببینند که چه اتفاقی خواهد افتاد و دستگاه های مسوول هم می توانند نظارت کنند.
وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از یک مساله مهمی توانست عبور کند، گفت: اما اجرای برجام همراه با فرصت ها و تهدیدهایی است بنابراین مدیران مسوول کشور باید برنامه ای تنظیم کنند که چگونه از این فرصت ها استفاده و تهدیدات بعد از برجام کشور پرهیز شود و از منافع ملی و ارزش های کشور حفظ شود.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز 29 مهر در نامه ای به رییس جمهوری با برشمردن تاکیدات و الزامات 9گانه در اجرای برجام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند.

** آمریکایی ها باید تجدیدنظر اساسی در رفتار با ملت ایران انجام دهند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درمورد امکان پایان یافتن شعار مرگ بر امریکا در ایران اظهارداشت: آمریکا اگر بخواهد شعار مرگ بر آمریکا در این کشور پایان یابد باید رفتار خود را در قبال آن تغییر دهد. ما در طول 80 سال اخیر چیزی جز کودتا، سرکوب، جنگ و تحریم از آمریکا ندیدیم.
رضایی یادآور شد: به چه دلیل آمریکا علیه دولت ملی ایران کودتا کرده است، به چه دلیل دولت آمریکا سرکوب ملت ایران را در 15 خرداد 42 حمایت کرد و به چه دلیل دولت آمریکا از جنگ هشت ساله ارتش عراق، حزب بعث و شخص یاغی و متجاوز صدام حمایت کرد و حتی در مقابل بمباران شیمیایی سکوت کرد، به چه دلیل آمریکایی ها سال های سال کشور ما را تحریم کردند بنابراین ما در کارنامه آمریکا با ملت ایران جز کودتا، سرکوب و جنگ و تحریم چیزی نداریم، چگونه آمریکایی ها انتظار دارند مردم ایران مرگ بر آمریکا را فراموش کنند.
وی تاکید کرد: آمریکایی ها اگر می خواهند اتفاقی بیفتد باید یک تجدیدنظر اساسی و بنیادی در رفتار با ملت ایران از خودشان نشان بدهند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به خرید ناوهای مدرن از سوی عربستان اشاره کرد و گفت: نکته مشکوک دیگری که اخیرا ما در منطقه مشاهده می کنیم فروش ناوهای مدرن به کشور عربستان است که در حقیقت عربستان می خواهد با این ناوها خلا خروج ناوهای هواپیمابر آمریکا را در خلیج فارس جبران کند.
رضایی ادامه داد: معنای این کار این است که به احتمال زیاد عربستان ممکن است به ناامنی هایی را همانطور که در سوریه و یمن و بحرین دست زده به داخل خلیج فارس بکشاند.
وی تصریح کرد: هر نوع ناامنی که در خلیج فارس اتفاق بیفتد آمریکایی ها مسوول آن هستند و نمی توانند خود را کنار بکشند.
وی در ادامه به ناامنی های 15 سال گذشته در منطقه اشاره کرد و اظهارداشت: مجموع ناامنی هایی که در منطقه ما صورت گرفته یک میلیون کشته، دو میلیون مجروح و بیش از 20 میلیون آواره داده است این یعنی یک جنگ جهانی خاموش که هنوز هم ادامه دارد و سیاست هایی که ما از کشورهای بزرگ مثل آمریکا می بینیم ادامه چنین وضعیت هایی و سیاست های کشورهای مثل آمریکا است و این یک نقطه خطرناک است.

** آمریکایی ها می خواهند به ناامنی ها در خاورمیانه ادامه دهند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به اظهار نظر بعضی کارشناسان آمریکایی ازجمله برژینسکی مبنی بر این که منطقه خاورمیانه از کنترل خارج شده است، اشاره کرد و یادآور شد: معنای این حرف ها این است که آنها می خواهند به این ناامنی ها در منطقه خاورمیانه ادامه بدهند.
رضایی این سوال ها را مطرح کرد که معنای منطقه خاورمیانه از کنترل خارج شده است، چیست؟ چه کسانی هستند که این کنترل را از بین بردند؟ چه کسانی هستند که این گونه انجام می دهند؟
وی افزود: آمریکایی ها یک سال و اندی ادعای ائتلاف علیه داعش کردند ولی فعال نشدند، اما به محض این که به روسیه کمک کردیم و از این کشور خواستیم که در سوریه دخالت کند، فشارهای زیادی به آمریکایی ها وارد شده که آنها هم علیه داعش فعالیت کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به آمریکایی ها گفت: چرا در یک سال و نیم گذشته این کار را نکردید، این به معنای این است که خود شما در این ناامنی ها دخالت دارید.
رضایی افزود: ما ادامه وضع موجود را برای منطقه خاورمیانه به مصلحت کشورهای منطقه و به مصلحت بشریت نمی دانیم ،ادامه این وضع ناامنی را به ضرر همه بشریت است.
وی به کندی عملیات در سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: در مساله سوریه هم قبول داریم عملیاتی که ارتش سوریه و مقاومت شروع کرده است به کندی پیش می رود. اما این کندی به دو دلیل اصلی است .
وی افزود: یکی آن است که تکفیری ها در میان مردم سنگر گرفته اند و در عمل در بسیاری جاها مردم در محاصره تکفیری ها هستند بنابراین طبیعی است جنگ در مناطقی که مردم حضور دارند باید با دقت صورت گیرد که این خود موجب کندی کار شده و مساله جوی هم در این کندی موثر است.

** از مذاکراتی که به نفع ملت سوریه باشد حمایت می کنیم
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با تاکید براین که بدانند که ما به هیچ وجه از حمایت دولت سوریه و مقاومت کوتاه نمی آییم، گفت: مذاکرات سیاسی مسیر خود را دارد وما هم همیشه نظرمان این بوده است که مردم سوریه تعیین کننده هستند .
رضایی ادامه داد: امروز هم از مذاکرات درستی که به نفع ملت سوریه باشد حمایت می کنیم ولی تا تکفیری ها را در عراق و سوریه دفع نکنیم دست از حمایت از دولت سوریه و عراق بر نمی داریم. تفکیری ها باید در اینجا دفع شوند و این غده سرطانی که در جهان اسلام شکل گرفته است باید از بین برود.

**تشکیل کمیسیون اقتصاد مقاومتی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام
رضایی در ادامه از تشکیل کمیسیون اقتصاد مقاومتی در دبیرخانه مجمع تشخص مصلحت نظام خبر داد و گفت: با راه اندازی کمیسیون اقتصاد مقاومتی در مجمع سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با جدیت پیشتری پیگیری می شود به همین دلیل نظارت بر اجرای اقتصاد مقاومتی را جدی تر از گذشته دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: از نظر آموزشی وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برنامه های خوبی را در این زمینه داشتند و ما قصد داریم از نظر آموزشی کمک هایی که می توانیم به بدنه کشور و بخش های مختلف اقتصادی داشته باشیم ، انجام دهیم بنابراین نظارت، توجیه کردن و آموزش دادن را به طور جدی تری در خصوص اقتصاد مقاومتی دنبال خواهیم کرد.

** پایان بررسی طرح رسیدگی به دارایی و اموال مسولان
دبیر مجمع تشخص مصلحت نظام در ادامه از پایان بررسی طرح رسیدگی به اموال مسوولان خبر داد و گفت: در جلسه امروز مجمع آیین نامه اجرایی و روش کار این طرح نیز مشخص شد.
رضایی با بیان این که در این زمینه قرار شد همه با هم کمک کنند، یادآور شد: به محض این که قوه قضاییه آمادگی لازم را داشته باشد این طرح اجرایی می شود و همه مسوولان کشور که نام آنها در این فهرست آمده است خودشان با خانوادهایشان حدود به 200 هزار نفر خواهند شد باید تحت پوشش این نظام خوداظهاری و همچنین رسیدگی قرار بگیرند.
وی یادآور شد: مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز از این قانون عبور کرد و به مجلس شورای اسلامی ابلاغ می شود.
وی در ادامه با آسیب دیدگان و خانواده های جان باختگان سیل اخیر در چند شهر کشور و همچنین مردم اهواز بدلیل آلودگی هوا ابراز همدردی کرد و گفت: امیدواریم مسوولان کشور هرچه زودتر به خساراتی که وارد شده رسیدگی کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ظاهرا یک پدیده جدیدی از سمت دریای عمان وارد کشور شده است که البته این پدیده در کشورهایی مثل آمریکا و اروپا پدیده شناخته شده ای است و نظام ها و سازمان های مسوول چون بارها با آن مواجه شده اند هم از نظر هشداردهی آگاهی دارند و هم این که برای مقابله آموزش های لازم را دیده اند.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: بنابراین در کشور ما اولین بار است که این پدیده اتفاق می افتد که احتمالا تا پایان آذرماه بارش های شدید و جاری شدن سیل های بزرگ را خواهیم داشت بنابراین باید آمادگی ها لازم در این زمینه صورت گیرد.
وی در ادامه به گزارش سفر رییس مجلس به روسیه در جلسه امروز مجمع اشاره کرد و گفت: آقای لاریجانی در سفر به روسیه بحث های مهمی بارییس جمهوری روسیه داشت و قرار شده است که روابط ایران و روسیه تقویت شود.
رضایی همچنین با یادآوری گزارش سفر غلامعلی حدادعادل به کشور چین در جلسه امروز مجمع تشیخص مصلحت نظام افزود: مسوولان چینی ابهاماتی در رابطه با سیاست های ایران بعد از برجام داشتند و گفته اند که آیا ایران سیاست های خود را تغییر و ارتباطات خود را با کشورهای آسیا مثل چین کاهش خواهد داد یا اینکه همچنان به ارتباط با چین ادامه می دهد.
وی ادامه داد: آقای حدادعادل در این سفر توانست به خوبی دیدگاه های نظام را به مسوولان چینی منتقل کند مبنی بر این که مساله برجام هیچ تغییری در سیاست های خارجی ایران نسبت به کشورهای دوست نخواهد داشت و سیاست های خارجی نظام مستقل است و ایران به طور مستقل تصمیم می گیرد و ارتباطی به برجام ندارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به گزارش امروز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره پیشروی نیروهای مقاومت اشاره کرد و گفت: آقای شمخانی از وضعیت پیش روی نیروهای مقاومت و گزارشی از سوریه و مشکلات جوی که یک مقدار کار را کند کرده است گزارشی امروز ارایه کرد.
وی یادآور شد: در مجموع بخش مهمی از جلسه امروز مجمع صرف استماع این گزارش ها شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.