قدس آنلاین: در شرکت فولاد مبارکه اصفهان مانور گسترده اي با شعار «جامعه سالم؛ محور پايداري ملّي» با حضور دکتر سبحاني مديرعامل و رئيس پدافند غيرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمد صفدريان مديرکل پدافند غيرعامل استان، معاونين، مديران و کارکنان شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

پدافند غیر عامل تنها مختص زمان جنگ نیست

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، در جريان برگزاري اين مانور دکتر سبحاني مدير عامل و رئيس پدافند غير عامل شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: پدافند غير عامل تنها مختص زمان جنگ نيست از اين رو همواره براي هر نوع تهديدي بايد آمادگي لازم وجود داشته باشد بويژه اينکه اين امر با هدف حفظ نيروي انساني و ماشين آلات و سرمايه هاي کارخانه مي باشد. بايد در نظر داشت دشمن هنگام برنامه ريزي براي هرگونه تهديد و در هر اقدام خود هزينه ها و سود تهديد مورد نظر را ارزيابي مي کند چنانچه هزينه از در آمد بالاتر باشد از اقدامش منصرف مي شود. بنابر اين وقتي پدافند غيرعامل خوب عمل کند و اقدامات پيشگيرانه انجام گردد و در مورد اقدامات خصمانه به موقع عمل کند، براي دشمن ايجاد مانع مي نمايد.

فراموش نکنيم فولاد مبارکه بزرگترين سرمايه ملّي در صنعت فولاد کشور و در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا است.

وي خاطر نشان کرد: در شرايط سخت دوران دفاع مقدس دلاورمردان زيادي در خط مقدم جبهه ها حضور داشتند و بسياري هم در محل کارخانه ها از جمله فولاد مبارکه ايثارگرانه ايستادند، تلاش کردند و ساختند و مايه افتخار کشور شدند، به همين خاطر است که در حال حاضر نيز ما آمادگي حفظ اين سرمايه را داريم و يقيناً ازدستاوردهاي گرانقدر آن دلاورمردان محافظت خواهيم کرد.

مدیرعامل فولادمبارکه در ادامه افزود: اين جاي بسي خرسندي است که هرسال در هفته پدافند غيرعامل بطور منسجم تري براي مواجهه با اقدامات دشمن خود را آماده مي کنيم و بهتر اين است که اين اقدامات و تدابير فقط به اين هفته محدود نشده و در طول سال به اشکال مختلف آمادگي مجموعه را مورد بررسي و آزمايش قرار داده و برنامه هاي بازآموزي را اجرا نمائيم. اين مهم است که به خاطر داشته باشيم در فولاد مبارکه حادثه هميشه در کمين است، بايد در مورد افراد و تجهيزات آمادگي وجود داشته باشد. در هر حادثه اي در اسرع وقت بايد اقدامات لازم را بعمل آورد و از وارد آمدن هرگونه ضرر و زيان به سيستم، تجهيزات و نيروي انساني جلوگيري کرد.

دکتر سبحاني با تأکيد بر اين که هدف از پدافند غيرعامل حفظ سرمايه و تجهيزات و حفظ سلامت نيروي انساني شرکت مي باشد ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اجراي پدافند غير عامل در سنوات اخير در فولاد مبارکه زيرساخت هاي خوبي طراحي و برنامه ريزي شده است، تدابيري که به ما نشان مي دهد در هنگام بروز هرگونه تهديد احتمالي بهترين عملکرد براي تک تک کارکنان کدام است.

اقدامات پدافند غير عامل فولاد مبارکه مي تواند در سطح کشور الگو باشد

بنا بر اين گزارش صفدريان مديرکل پدافند غير عامل استان نيز ضمن قدرداني از مديريت و کارکنان فولاد مبارکه در انجام اين مانور گفت: پدافند غير عامل با هدف حفظ سرمايه، تجهيزات و استمرار فعاليت هاي توليدي در فولاد مبارکه برگزار گرديد ضمن اينکه بايد اذعان داشت در سنوات گذشته هم فعاليت هاي بسيار خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.

وي با اشاره به نتايج اجراي پدافند غير عامل در کشور و بطور مشخص در فولاد مبارکه گفت: در اين شرکت علي رغم تمام تحريم ها و مشکلات در زمينه مواد اوليه و فروش محصولات، کماکان ميزان توليد اين شرکت حفظ و پروژه هاي توسعه در حال انجام است که اين ها همه در نتيجه اجراي پدافند غيرعامل در تمامي سطوح اين شرکت است.

مدير کل پدافند غير عامل استان با ذکر اين مطلب که فولاد مبارکه افتخار استان و کشور است تصريح کرد: همانگونه که مدير عامل فولاد مبارکه نيز اشاره نمود وقتي در تهيه مواد اوليه از يک کانال احساس تهديد کرديم از کانال ديگر اقدام مي کنيم يا اگر از نظر تغذيه برق يا سوخت دچار مشکل شديم از راه هاي ديگر جايگزين مي نماييم. اين ها همه جزئي از تدابير کلان پدافند غير عامل هستند که انجام مي شوند.به خاطر داشته باشيم بصورت مرتب مورد تهديد هستيم که با وجود نخبه گرايي که مديران اين شرکت دارند، کمترين آسيب را شاهد هستيم. به همين خاطر است که از اقدامات پدافند غير عامل فولاد مبارکه مي توان در سطح کشور نيز الگوبرداري نمود.

ايشان در پايان اظهار داشت: از مديريت فولاد مبارکه تقاضا مي شود در جهت تهيه سند پدافند غيرعامل در سطح استان کمک کرده و از علم و تخصص خود در جهت الگوبرداري در صنعت کشور استفاده نمايند.

قدمت پدافند غير عامل برابر است با خلقت انسان

در جريان برگزاري اين مانور گسترده جهانگير وکيلي مدير حراست و دبير کميته پدافند غيرعامل فولاد مبارکه نيز در اين رابطه گفت: به مجموعه اقدامات غير نظامي که موجب افزايش بازدارندگي، کاهش آسيب پذيري، تداوم فعاليتهاي ضروري، ارتقاء پايداري ملي و تسهيل مديريت بحران در مقابل تهديدهاي طبيعي و غير طبيعي و همچنين اقدامات نظامي دشمن در نظر گرفته مي شود، پدافند غير عامل گفته مي شود.

وي با استناد به رهنمودهاي رهبر انقلاب پيرامون اهميت پدافند غير عامل گفت: ايشان پدافند غير عامل را به مثابه مصونيت سازي بدن دربرابربيماري تشبيه نموده اند به گونه اي که ما را از درون مصون مي نمايد. فلذا اين بسيار مهم است که در تمامي سطوح سازمان و فراتر از آن در سطح جامعه اهداف پدافند غير عامل ساري و جاري گردد. به فرموده ايشان پدافند غير عامل يک اصل براي هميشه است و نه فقط براي يک مقطع خاص.

وي با اشاره به تاريخچه مطرح شدن پدافند غير عامل در جهان گفت: قدمت پدافند غير عامل برابر است با خلقت انسان. اين امر همواره در طول تاريخ جزو مهمترين مباحث زندگي بشر بوده و هست چه اينکه اقدامات دفاعي انسان سبب دفع و يا کاهش ميزان اثر تجاوز مهاجمان مي شود اما اينکه چگونه دفاع کنيم به عوامل و شرايط مختلف بستگي دارد از اين رو انسان در دوران حيات خود همواره سعي نموده است با استفاده از عقل و تدبير و اراده خود بهترين راه دفاع را در وضعيت هاي مختلف اتخاذ نمايد.

وي اهميت پدافند غير عامل را در هشت بند مطرح کرد که برخي از آنها عبارتند از: بستر مناسب توسعه پايدار و افزايش توان ملي کشور؛ همراستا بودن پدافند غير عامل با سياستهاي تنش زدايي منطقه اي و فرامنطقه اي؛ پدافند غير عامل پايدارترين، ارزانترين و صلح آميز ترين روش دفاع و کاهش سطح تهديدها مي باشد؛ پدافند غير عامل بهترين راهکار افزايش آستانه مقاومت ملي در برابر تهديدهاست.

وکيلي افزود: مهمترين ويژگي هايي که جنگ هاي سايبري را از ساير جنگ ها متمايز مي نمايد اين است که اين قبيل جنگ ها نسبت به جنگ هاي نظامي و تسليحاتي با هزينه کمتري اداره مي شود، در اين قبيل جنگها محدوديت هاي سنتي کم رنگ مي شوند. با ريسک کمتري مواجه هستند، قدرت زيادي در کنترل احساسات دارند؛ به استراتژي هاي جديدي براي کاربرد هوشمندي نياز دارند، با مشکل ائتلاف، تقويت و همکاري مواجه اند چراکه ائتلاف کنندگان خود نيز همواره در معرض حمله قرار دارند. در عين حال سربازان و حمله کنندگان سايبري از ويژگي هاي خاصي برخوردارند از جمله اينکه با چابکي و سرعت عمل حمله مي کنند، حمله کنندگان از ديد هدف مخفي هستند به صراحت و سهولت حمله مي کنند، براي آنها امکان تغيير حجم عمليات وجود دارد؛ چندين تأثير از يک حمله به دست مي آيد.هدف را در موقعيت با کنش مواجه مي کند، رفتار هدف را مي تواند به شدت تغيير دهد و وجه ي حقوقي و قانوني عمل در اين شيوه بسيار مهم است.

وي با اشاره به نقش پدافند غير عامل در حوزه فناوري و اطلاعات گفت: در اينجا تأمين امنيت و حصول اطمينان از عدم دسترسي هاي غير مجازبه اسرار و اطلاعات سازمان، ايمن سازي و حصول اطمينان از پايداري و خلل ناپذيري در فعاليت هاي شبکه هاي الکترونيکي، حفظ و تأمين آرامش اجتماعي و عمومي از طريق توسعه اطمينان و اعتماد آحاد کارکنان؛ صحت و دوام کارکرد شبکه و سامانه هاي الکترونيکي؛ سرويس و خدمات عمومي؛ تقويت ضريب امنيت و پايداري در حوزه زيرساخت هاي کليدي؛ جلوگيري از هم افزايي بحران ها و اضافه شدن مشکلات در حوزه فناوري و اطلاعات در يک بحران از اهميت زيادي برخوردار است.

وي از جنگ هاي سايبري بين روسيه و گرجستان، آمريکا و چين، استوني و روسيه به عنوان برخي نمونه هاي جنگ سايبري نام برد و گفت در بسياري از جنگ ها از جمله جنگ 33 روزه، عدم توجه کافي به تکنيک هاي دفاعي غير عامل و برتري حزب اله در نبردهاي اطلاعاتي و به کارگيري تکنيک هاي پدافند غير عامل از سوي حزب اله نتايج جنگ را به نفع حزب اله و به گونه اي ديگر رقم زد و مهاجمان اسرائيلي ناکام ماندند.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: درآينده تهديدات بسيار جدي تر و متفاوت تر از گذشته و زمان حال خواهند بود بنا براين بايد با آمادگي کامل در بعد نظامي و غير نظامي و همچنين با تقويت پدافند غير عامل در سطح ملي و همچنين آمادگي دفاعي، نيروي انساني ومنابع و تأسيسات کشور را در مقابل خطرات تقويت کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.