گزارش آژانس خبری« مرصد للانباء» فاش می کند که آل سعود در ۲۴ سال گذشته مناسک حج تمتع و عمره ۴۴۰ میلیارد دلار در آمد داشته و تنها برای توسعه مسجد الحرام و بهبود خدمات و تامین امنیت حجاج بیت الله الحرام ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرده است.

درآمدها و هزینه های آل سعود در ۲۴ سال مناسک حج/ حیف و میل ۴۴۰ میلیارد دلار

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا و به نقل از این آژانس خبری، آمارهای رسمی سعودی ها حاکی است که در 24 سال گذشته 38 میلیون و 773 هزار مسلمان برای ادای حج تمتع و 192 میلیون ، 786 هزار و 632 مسلمان برای ادای حج عمره به سرزمین وحی سفر کرده اند.
براساس این گزارش که در پایگاه خبری العهد هم منتشر شده است، حجاج بیت الله الحرام در این 24 سال 1650 میلیارد ریال سعودی معادل 440 میلیارد دلار در عربستان هزینه کرده اند.
در سال 1990، 877 هزار و 236 حاجی ، از سال 1991 تا 1993 بین 992 هزار و 813 حاجی تا 995 هزار و 611 حاجی ، از سال 1996 تا 2002 ، یک و نیم میلیون حاجی در هر سال ، از سال 200 تا 2008 ، دو میلیون حاجی در هر سال، از سال 2009 تا 2014 ، سه میلیون حاجی به سرزمین وحی سفر کرده اند.
سعودی ها در 24 سال گذشته دو بار و در دوران ملک فهد بین عبدالعزیز و ملک عبدالله بن عبدالعزیز برای توسعه حرم مسجد الحرام در مکه مکرمه اقدام کرده اند.
از 440 میلیارد دلار درآمدهای مناسک حج، در دوره ملک فهد یازده میلیارد دلار هزینه شده و در دو دوره ملک عبدالله در یک بازه زمانی شش ساله هم 40 میلیارد ریال سعودی معادل یازده میلیارد دلار هزینه توسعه مسجد الحرام شده است.
براساس آمار رسمی و بیانیه های وزارت دارایی عربستان ، این کشور در 24 سال گذشته ، 2380 میلیارد دلار در آمد داشته که بیشترین آن در سه سال گذشته بوده است یعنی یک هزار میلیارد دلار.
بر مبنای این آمارها ، درآمدهای مالی سعودی ها از مناسک حج تمتع و عمره در 24 سال گذشته حدود 20 درصد کل در آمدهای مالی آنها بوده که معادل بودجه ده کشورعربی در همین مدت است.
در گزارش این آژانس خبری آمده است: برخی سئوال می کنند آیا یک انسان عاقل می تواند باور کند که در آمده سعودی ها در 24 سال گذشته 2380 میلیارد دلار بوده در حالی که شاهزاده های سعودی صدها میلیارد دلار املاک و پول در داخل و خارج عربستان دارند؟
این آژانس در جواب تاکید کرده است: بله ، این درست است، اما همه می دانند که خاندان های پادشاهی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ، دارای درآمدهای مالی از محل فروش نفت هستند که احدی از ملت های این کشورها میزان و ارقام آنها را نمی دانند.
این پول ها، اموال و املاک خارج از محاسبات وزارت داریی این کشورها به ویژه درعربستان است و اصولا دانستن آن خط قرمز است و سرنوشت کسی که آن را پیگیری کند، مرگ است.
این آژانس در پایان گزارش خود تاکید کرده است که آیا نباید با این سوء مدیریت و بی کفایتی ها و حیف و میل درآمدهای فروش نفت و مناسک حج شاهد فجایع دردناکی مانند جان باختن هزاران حاجی در این سال ها باشیم که دردناک ترین آن در مناسک حج تمتع امسال در سرزمین منا و هنگام رمی جمرات رخ داد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.