عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه تاکنون بستر لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی به هر دلیلی ایجاد نشده است، گفت: برجام فرصتی ایجاد می کند تا در یک فضای مناسب، بستر اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم.

برجام فضای مناسبی برای بسترسازی اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، غلامعلی جعفرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: باید بستر لازم ایجاد شود تا در صورت نیاز و تکانه های اقتصادی آمادگی داشته باشیم و برجام این فرصت را فراهم می کند اما برجام نباید طوری حرکت کند که ما را از حوزه اقتصاد مقاومتی دور کند.
وی با بیان آنکه راهبرد اقتصاد مقاومتی تکیه بر توانمندی های داخلی است، افزود: تحریم ها هر قدر جلوتر رفت، پتانسیل ها و ظرفیت های درونی بیشتر آشکار شد و به فعلیت رسید تا جایی که به مرحله ای رسیدیم که از آن به عنوان جنگ اقتصادی تعبیر شد و این تحریم های سازمان یافته حالت جنگ تمام عیار اقتصادی به خود گرفت.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد دانش بنیان تاکید دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی نوعی بصیرت و اقتصاد بدون نفت است و در این اقتصاد به دنبال آن هستیم که منابع درآمدی و ارزی کشور، منحصر به درآمدهای نفتی نباشد.
وی افزود: اقتصاد چابک همواره خود را در معرض رقابت با اقتصادهای برتر جهانی قرار می دهد و اقتصاد مقاومتی در این شرایط باید درون زا و برون نگر باشد. درون زا یعنی ظرفیت های داخلی خود را قبول و باور کرده و روی آنها سرمایه گذاری کند و برون نگر یعنی بداند که دنیای اقتصاد به مرزهای جغرافیایی ایران محدود نمی شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان آنکه به هر میزانی که به اقتصاد نفتی توجه کنیم، همانقدر لطمه خواهیم خورد، افزود: طبق توافق هسته ای(برجام)، فقط بخشی از تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای تعلیق می شود و ممکن است مابقی تحریم ها که به بهانه های واهی، به قوت خود باقی بماند که به نظر می رسد آنها با استقلال ایران مخالف هستند و تحریم ها همواره ابزاری برای به زانو درآوردن کشورهای مخالف کاربرد داشته پس نمی توان خیلی به رفع کامل آن امیدوار بود.
لازم به ذکر است؛ روند اجرایی این توافق هسته ای از روز یکشنبه کلید خورد و رییس جمهوری امریکا، وزیر خارجه خود را مسئول آماده شدن برای اجرای تعهدات امریکا براساس برجام کرد؛ وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کردند که به تعهدات خود براساس برجام پایبند هستند.
بنابراین؛ ایران روند محدود کردن فعالیت های هسته ای خود براساس تعهدات برجام را آغاز خواهد کرد، تعهداتی که منابع غربی آن را بزرگترین فرآیند برچیدن تاسیسات هسته ای در تاریخ توصیف کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.