۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
کد خبر: 319867

قدس ‌آنلاین:یکصد و دهمین سالگرد روابط عمومی در حال نزدیک شدن است.

۱۰ اظهار  نادرست درباره روابط عمومی
روابط عمومی درباره ایجاد روابط دوستانه، مدیریت اعتبار، ترویج ارزش و تفکر رهبری از طریق تعامل با گروه‌های مختلف مردم است. چنین تعاریفی به خودی خود معنای زیادی را منتقل نمی‌کنند و مفاهیم قبلی و نادرست از روابط عمومی را به چالش نمی‌کشند.شما می‌توانید با توضیحات غلط و نادرست این مفهوم را بیشتر منهدم نمایید .

آیوی لی که به طور حتم و یقین بنیان‌گذار روابط عمومی مدرن به شمار می‌رود، اعلامیه اصول خود درباره هدف و ارزش روابط عمومی را در سال 1906 منتشر کرد. با وجود بیش از یک قرن فعالیت، متخصصان روابط عمومی اغلب می‌خواهند تعریفی از آنچه ما با روابط عمومی انجام می‌دهیم و معنا می‌بخشیم ارائه شود.

شاید اینگونه توضیح دهیم که روابط عمومی درباره ایجاد روابط دوستانه، مدیریت اعتبار، ترویج ارزش و تفکر رهبری از طریق تعامل با گروه‌های مختلف مردم است. چنین تعاریفی به خودی خود معنای زیادی را منتقل نمی‌کنند و مفاهیم قبلی و نادرست از روابط عمومی را به چالش نمی‌کشند.

شما می‌توانید با توضیحات غلط و نادرست این مفهوم را بیشتر منهدم نمایید . در اینجا به 10 موردی که اشاره می‌کنیم که روابط عمومی هیچ یک از این موارد نیست:


1.روابط عمومی به هم بافتن، ازخود درآوردن، دروغ و یا ارائه اطلاعات نادرست نیست.

یک تعریف فانتزی برای از خود درآوردن، تحریف عمدی حقیقت است: انتشار دروغ یا حقیقت به صورت بسیار رقیق و مبهم که به هیچ وجه قابل تشخیص نیست.

به هم بافتن، طاعون ارتباطات است. روابط عمومی درباره ایجاد روابط دوستانه و مدیریت شهرت معتبر است.


2. روابط عمومی بازاریابی یا تبلیغات نیست.

بازاریابی و تبلیغات به ترویج خدمات، محصول یا برند به منظور فروش آن‌ها می‌پردازد. روابط عمومی درباره ایجاد اعتبار و اعتماد جدی از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، دانش و بینش است  با این منظور که میزان آگاهی درباره یک سازمان و یا موضوع را افزایش دهد. بازاریابی و تبلیغات نمایش کسب و کار است اما روابط عمومی ارایه طرح، سرگرمی (به معنای کلی) و فن‌آوری است.


3. روابط عمومی فعالیت یک بار مصرف نیست.

مدیریت اعتبار باید طول عمربا اهمیت داشته باشد. اگر روابط عمومی محدود به دوره زمانی خاص و یا تعداد انگشت شماری فعالیت شود، در نتیجه اعتبار نمی‌تواند مدیریت و یا حفاظت شود.

ایجاد روابط و کسب اعتبار نیاز به زمان و تلاش های هماهنگ دارد. کارگزاران روابط عمومی‌های موفق روی روابط بلند مدت بر اساس ارزش‌های مشترک سرمایه گذاری می‌کنند تا از این روش به شهرت  و اعتبار مثبت طولانی دست یابند.


4.روابط عمومی درباره ارتقاء سطحی نیست.

روابط عمومی درباره ارایه پیام‌های معتبراست. این روابط بر پایه محتوای معنا دار و صادقانه شکل می‌گیرد. تنها پس از انجام آن توسط کارگزاران روابط عمومی و آژانس‌ها، شایسته اعتماد، علاقه و تعامل هستند که به ایجاد شهرت و اعتبار خوب کمک می‌کند.


 5.روابط عمومی درباره «هدف‌ها» نیست.

شکارچیان حیوانات را به عنوان موضوعی برای دراختیار خود گرفتن «هدف» قرار می‌دهند. هر فردی که نگاهش به مشتریان به همین روش باشد قطعا قابل اعتماد نیست.

روابط دوستانه در روابط عمومی بر پایه تعامل محترمانه است. این ارتباط یک گفتگو به شیوه‌ای است که همه بخش‌ها باید از آن بهره‌مند شوند.


6.روابط عمومی درباره «نفوذ» بازار و مخاطبان نیست.

اگرچه « نفوذ» هنوز یک بیان رایج در میان بازاریابان و دیگر ارتباط‌گران است، استفاده از این کلمه نشانه یک رویکرد موهن، منسوخ و تحقیر آمیز است. این واژه درباره قدرت داشتن بیش از دیگری نیست  بلکه درباره قدرت دادن به دیگری است.


 7.روابط عمومی درباره «مخاطبان» نیست

«مخاطبان» مفهوم افرادی را می‌رساند که منتظر شنیدن و یا دیدن چیزی هستند اما رابطه اساس یک رابطه منفعلانه است. اگرچه آن‌ها می‌توانند به تشویق، کف زدن، سرزنش کردن بپردازند اما به طور معمول هیچ تعامل و یا گفتگویی وجود ندارد.

روابط عمومی یک گفتگو است نه مونولوگ و تک صدایی. روابط عمومی درباره این است که چگونه افراد و جوامع با علایق مشترک برای سود متقابل با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.


8.روابط عمومی درباره تاخت و تاز و سپر بلا بودن  نیست.

اسپین داکترها (Spin doctors ) یا متخصصان توجیه گری ـ همراه با آژانس‌ها و سازمان‌های غیر قابل اعتماد ـ سعی می‌کنند تا با دروغ گفتن درباره محتوای خودشان و/ یا تضعیف کردن آنهایی که در نظر آنها دشمن هستند(رقبا) از دیگران پیشی بگیرند. تا کنون این روش نتایجی خوبی نداشته است؛ دیر یا زود آنها گیرخواهند افتاد.

کارگزاران موفق روابط عمومی بر اشتراک گذاری بینش‌ها، دانش و درک معتبر تمرکز می‌کنند. آنها در مقابل اعمال و گفتار مسئولیت پذیر هستند.


 9.روابط عمومی فقط گفتار و کلمات بی معنا نیست.

در بسیاری جوامع، گفتار و قول افراد، التزام و تعهد آنها است. حتی در قانون اصطلاح « قرارداد شفاهی» داریم که اغلب می‌تواند الزام آور باشد. مهم است بدانیم که « کلمات» به خودی خود یک فعالیت سطحی نیستند بلکه کلمات مهم هستند.

کلمات مهم هستند همانگونه که اقدامات. انجام مسئولانه و خوب گفتار و اقدامات همه ما را به تجسم یک وضعیت بهتر می‌رسانند. شکست در یکی از آنها، شکست در هر دو آنها است.


10.روابط عمومی مرده نیست.

هر از چند گاهی آدم‌های منفی باف و بدشگونی پیدا می‌شوند که اظهار می‌کنند روابط عمومی مرده است. آنها غالبا چیز دیگری را که ظاهرا جدید، متفاوت و بهتر است می‌فروشند اما آن چیز جدید همیشه همان روابط عمومی با نام دیگر است.

روابط عمومی وجود خواهد داشت تا زمانی که برقراری روابط و موضوعات اعتبار وجود دارد. روابط عمومی می‌ماند چه روابط عمومی نامیده شود و یا نام دیگری داشته باشد.

برگرفته از:کاوشگران روابط عمومی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.