قدس آنلاین: نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ستاد ویژه‌آی جهت پیگیری مشکلات فاجعه منا به ریاست بیژن نوباوه عضو این کمیسیون تشکیل شده است.

ستاد ویژه پیگیری مشکلات فاجعه منا در مجلس تشکیل شده است

به گزارش قدس آنلاین، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی همزمان با فرارسیدن چهلمین روز درگذشت مظلومانه جانباختگان فاجعه منا، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: حادثه تلخ منا به دلیل مسدود شدن مسیر تردد زائران در رمی جمرات و افزایش تراکم جمعیت و گرمای هوا به وقوع پیوست و با فشار جمعیت شدت این حادثه دلخراش افزایش یافت.

وی افزود: آل سعود نسبت به حادثه رخ داده بی‌تفاوت بود و آمبولانس‌های حاضر در محل هم پاسخگو نبودند و بسیاری از مجروحان در کانتینر ریخته شدند و امکان امداد رسانی به آن‌ها میسر نشد و زائران خانه خدا مظلومانه جان سپردند.

فضای امنیتی خاصی در منا ایجاد شده بود و حتی اجازه حضور به نیروهای امدادی ایرانی و غیرایرانی جهت درمان و مداوای حجاج حادثه دیده ندادند.

شاهد عینی فاجعه منا در رابطه با ارائه آمار غیرحقیقی جانباختگان این فاجعه توسط مسئولان سعودی، خاطرنشان کرد: این حادثه در ساعت 8 به وقوع پیوسته بود اما نیروهای امدادی عربستان ساعت ١٣ در محل حادثه حاضر شدند و اقدام به دستگیری ما و پاک‌کردن تمام فایل‌های گوشی‌های شاهدان عینی کردند و طبق شواهد حدود 10 هزار نفر در این حادثه تلخ جان خود را از دست دادند، هرچند که عربستان آمار جانبختگان را 4 هزار و 800 نفر اعلام کرده بود، اما آمار حقیقی خیلی بیشتر از این عدد است.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: قبل از هشدار جدی مقام معظم رهبری عربستان حاضر به همکاری نبود و می‌خواست که تمامی جنازه‌ها را در کشور خودش دفن کند تا آمار حقیقی رو نشود، اما با هشدار قاطع ایشان اجازه ورود مقامات ایرانی به سردخانه‌ها داده شد و پس از انجام اقدامات لازم جهت شناسایی جانباختگان فاجعه منا، هویت و مشخصات برخی از این افراد به طور کامل شناسایی شد، اما برخی دیگر هم که ایرانی بودنشان به اثبات رسیده بود از طریق آزمایش DNA هویتشان مشخص شد.

وی تأکید کرد: خصومت عربستان با ایران تمام شدنی نیست و ادامه دارد و در این حادثه تلخ بی‌تدبیری و بی‌توجهی نسبت به حفظ سلامت زائران خانه خدا کاملاً مشهود بود، اما عربستان بداند که هیچگاه حریف ایران نخواهد شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های مطزح شده در رابطه با تعطیلی حج تمتع، عنوان کرد: با تعطیلی حج تمتع مشکلات حل نخواهد شد بلکه باید امنیت این سفر تأمین شود؛ بدون شک بی‌کفایتی آل سعود در مدیرت مناسک حج به اثبات رسیده است و مسئولان کشورهای اسلامی باید با یکدیگر همدل شوند و در مدیریت مناسک حج مشارکت داشته باشند تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ستاد ویژه‌ای جهت پیگیری مشکلات فاجعه منا به ریاست بیژن نوباوه عضو این کمیسیون تشکیل شده است و مجلس شورای اسلامی در بحث پیگیری مشکلات این حادثه تلخ ورود پیدا کرده است، اما در رابطه با تعطیلی و یا عدم تعطیلی حج تمتع هم مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید تصمیم می‌گیرند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه ورود پیدا نمی‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.