سمعک وسیله کمک شنوایی است که برای مقابله با عوارض پیرگوشی به سالمندان توصیه می شود، اما گرایش به استفاده از این ابزار موثر مستلزم فرهنگ سازی است.

سمعک، ابزار موثر کمک شنوایی که مورد استقبال نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا افراد مبتلا به کم شنوایی به دلایل مختلف مانند پیرگوشی یا آسیب دیدن پرده گوش به واسطه بیماری های عفونی، ضربه، تصادفات و حوادث مختلف، عمدتا به سمعک نیاز دارند.

در ایران، با توجه به پیشروی جمعیت کشور به سمت سالمندی، مواجهه با موج پیرگوشی و کاهش شنوایی در سال های آتی منتفی نیست.
به واقع پیرگوشی بیماری نیست، بلکه فرایندی تدریجی است که در اثر افزایش سن مانند سفید شدن موها، چروک شدن پوست یا ضعف بینایی رخ می دهد و سالمندان مبتلا به آن لازم است برای اصلاح این عارضه از سمعک استفاده کنند.
این در حالی است که به گفته مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرهنگ مواجهه با کم شنوایی در کشور وجود ندارد و در نتیجه، بسیاری از سالمندان برغم مشکلات ناشی از کم شنوایی، تمایلی برای مراجعه به پزشک و درمان پیرگوشی خود ندارند.
دکتر 'سعید فراهانی' در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: در صورت تهیه سمعک از مراکز معتبر و استفاده درست از آن، این افراد می توانند با خانواده، فرزندان، نوادگان و اطرافیان خود ارتباط مناسبی برقرار کنند و دچار مشکلاتی مانند افسردگی و گوشه گیری نشوند.
به گفته فراهانی، آمار موجود حاکی از آن است که به دلیل همین فقر فرهنگی از هر پنج سالمند نیازمند به استفاده از سمعک تنها یک نفر برای دریافت آن مراجعه می کند.
وی نقش فقر مالی و ضعف پوشش بیمه برای سمعک را در امتناع سالمندان از دریافت سمعک رد نکرد و در عین حال گفت: گرچه فقر مالی نیز در مواردی می تواند مانع استفاده از سمعک شود، اما در این زمینه فقر فرهنگی بیشتر نمود دارد زیرا در موارد زیادی دیده شده است که بسیاری از مراجعان به کلینیک ها و مراکز شنوایی شناسی از نظر مالی بسیار غنی هستند اما وقتی سمعک برای آنها تجویز می شود، نمی پذیرند و استدلال می کنند که اگر سمعک بگذارم، جامعه چه می گوید.
متخصص شنوایی شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیرگوشی را یک روند طبیعی دانست و توضیح داد: با افزایش سن، افت شنوایی در افراد ایجاد می شود و گرچه بیشترین شیوع آن در فرکانس های زیر است، اما به تدریج و با افزایش سن افت شنوایی به سمت فرکانس های بم گسترش می یابد.
فراهانی افزود: متناسب با عوامل ژنتیکی در افراد، سن شیوع کم شنوایی متفاوت است؛ این عارضه در برخی افراد ممکن است در 50 سالگی و در برخی دیگر در 70 یا 80 سالگی رخ دهد.
وی به اهمیت دانش و مهارت تجویزکننده سمعک نیز اشاره کرد و گفت: گاهی دیده می شود که برخی افراد غیرکارشناس بدون هیچ دانش آکادمیک در زمینه تجویز، تنظیم و قالب سمعک در این زمینه ها فعالیت می کنند، به طوری که در اثر عملکرد نادرست آنها، مواردی از تشدید کم شنوایی در افراد مشاهده شده است.
فراهانی تاکید کرد: بیماران باید دقت داشته باشند که به کارشناسان و متخصصان مربوطه در این زمینه مراجعه کنند تا وضعیت شنوایی آنها دچار اختلال بیشتر نشود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.