قدس آنلاین – سبزوار :  رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سبزوارگفت : بیهقی از مورخانی است که کتاب خود را بر اساس تاریخ پایه ای و با نثری فاخر نگاشته است.

بیهقی کتاب خود را بر اساس تاریخ پایه ای و با نثری فاخر نگاشته است

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین در سبزوار دکترمحمودرضا سلیمانی که در مراسم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در محل تالار کاشفی مجتمع فرهنگی ارشاد سبزوار سخن می گفت،  با اشاره به لزوم توجه به ثبت روزی به نام بیهقی در تقویم رسمی ایران افزود: بیهقی با نوشتن کتاب به سبک تاریخ پایه ای سعی کرد وضعیت روزگار خود را به مخاطبین دورانهای مختلف منتقل کند.

وی ادامه داد: امروز نام و روزی به نام بیهقی در سالنامه ملی ایران دیده نمی شود لذا در اداره میراث فرهنگی سبزوار این قول را می دهیم که پیگیر این موضوع باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار هم نیز با اشاره به پیگیری ثبت روز بیهقی در سالنامه رسمی یاد آور شد : متاسفانه از سال 84 تاکنون پیگیریهای زیادی صورت گرفته ولی هیچگاه به سرانجام نرسیده است.

مهدی مقصودی یادآور شد : طرح نامگذاری روز بیهقی از طرف شورای شهر به شورای فرهنگ و عمومی شهرستان، استان و شورای انقلاب فرهنگی ارائه و مصوبات شهرستانی و استانی این طرح گرفته شده لذا در انتظار تصویب آن در کشور هستیم.

وی همچنین اضافه کرد : زادروز ابوالفضل بیهقی یکم آبان ماه است لذا بخاطر همزمانی آن با تاسوعای حسینی، این مراسم به این زمان موکول شد.

فرماندار سبزوار هم در این نشست بر پیگیری جدی مسئولان و بزرگان عرصه هنر و فرهنگ برای ثبت روز بیهقی در سالنامه رسمی کشور تاکید کرد.

احمد برادران تصریح کرد : تکمیل بنای یادبود و تندیس ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر پارسی در روستای حارث آباد سبزوار زادگاه این مرد بزرگ در دستور کار قرار گرفته که در شناساندن هویت بیهقی موثر خواهد بود.

ابوالفضل بیهقی تاریخ نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که در سال 385 قمری در قریه حارث آباد بیهق(سبزوار) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت خواجه بونصر مشکان به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد و تا در زمان عزالدوله عبدالرشید در سال 440 قمری نیز چندی صاحب دیوان بود اما به تهمت حاسدان گرفتار، معزول و محبوس شد./  انتهای پیام 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.