تهیه‌کننده برنامه‌ «خاله شادونه» که سال‌هاست تهیه‌کنندگی برنامه‌های کودک را عهده‌دار بوده، مدتی است که برنامه‌اش دیگر روی آنتن شبکه دو دیده نمی‌شود.

انتقاد از نگاه بی‌تفاوت صداوسیما به کودک
علی‌اکبر ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا اعلام کرد که در حال حاضر در سازمان صداوسیما تهیه‌کنندگی برنامه‌های مناسبتی چون برنامه‌های هفته دفاع مقدس و ... را انجام می‌دهد.

این تهیه‌کننده پیشکسوت برنامه‌های کودک با بیان اینکه سازمان صداوسیما نسبت به حوزه کودک و نوجوان بی‌تفاوت است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد سازمان صداوسیما برای برنامه‌های کودک تلاش نمی‌کند. اگر مشکل، مشکل مالی است امیدواریم به‌زودی حل شود؛ چراکه مشکلات مالی در این شرایط گریبان‌گیر برنامه‌های کودک هم شده است؛ بنابراین صداو‌سیما هم در تولید کارهای فاخر دستش بسته است، با این حال همچنان امیدواریم که مشکل حل شود.

وی سپس خاطرنشان کرد: عملا ما در حال حاضر برنامه‌هایی که در آن حضور کودکان پررنگ باشد را نمی‌بینیم؛ این در حالی است که با توجه به گسست خانواده‌ها و مشکلات مالی‌ که در جامعه امروزمان مطرح است، حوزه کودک و نوجوان و برنامه‌های کودک می‌توانند تأثیرگذار باشند و حضور کودکان دل‌ها را به هم نزدیک می‌کند و این حضور از نظر روان‌شناسی خیلی موثر است اما متأسفانه این روزها برنامه‌ای که حضور کودکان در آن پررنگ باشد در تلویزیون دیده نمی‌شود.

او همچنین بیان کرد: به عنوان مثال در تابستانی که گذشت در اوج فراغت کودکان، متاسفانه اغلب برنامه‌های کودک شبکه‌ها به غیر از برنامه «محله گل و بلبل» به شکل تکراری روی آنتن رفتند و گویا برای تابستان امسال پیش‌بینی‌ای نشده بود. حتی ما امسال برای بازگشایی مدارس هم برنامه‌ای نداشتیم در حالی که سال‌های گذشته اینطور نبود.

ذاکری تاکید کرد: خواهش تمام برنامه‌سازان کودک این است که به حوزه کودک توجه شود.

این تهیه‌کننده در ادامه به قطع برنامه «خاله شادونه» اشاره کرد و گفت: از اواسط اردیبهشت‌ ماه امسال که برنامه «خاله شادونه» در شبکه دو سیما تعطیل شد، به عنوان تهیه‌کننده در حوزه بسیج سازمان صداوسیما مشغول به کار هستم و تهیه‌کنندگی برنامه‌های مناسبتی تلویزیون را بر عهده دارم. به عنوان مثال اخیرا برنامه‌ای تحت عنوان «سنگر تدارکات» به مناسبت هفته دفاع مقدس تولید کرده بودیم که به روی آنتن رفت و به پایان رسید. این برنامه میزگردی با حضور فرماندهان عالی رتبه سپاه و بسیج بود که با اجرای ناصر خیرخواه همراه بود. «سنگر تدارکات» همچنین قرار است از شبکه افق هم با یک مونتاژ دیگر به روی آنتن برود. شخصا به عنوان تهیه‌کننده اگر در حوزه کودک کار نکنم، بیکار نمی‌مانم اما ناراحتم از اینکه نگاه‌ها نسبت به برنامه‌های کودک بی‌تفاوت است.

او در ادامه خبر داد که اخیرا طرحی در حوزه کودک به شبکه دو ارائه داده است که با ساختار نمایشی همراه است.

ذاکری در این زمینه توضیح داد: طرح جدیدی که در حوزه کودک ارائه دادم، «عموزاده‌ها» نام دارد که خاله شادونه هم می‌تواند در این ساختار حضور داشته باشد؛ البته بستگی به تصمیم و تشخیص شبکه دو سیما دارد. در این برنامه قرار است از شخصیت‌های جدیدی عروسکی استفاده کنیم. این برنامه مختص خردسالان و کودکان است که اگر به نتیجه برسد شاید برای سه ماهه‌ی آخر سال تولید شود. «عموزاده‌ها» بیشتر ساختار نمایشی دارد و کودکان هم قرار است در آن حضور داشته باشند.

وی همچنین درباره‌ی ادامه نیافتن برنامه «خاله شادونه» و دلیل آن توضیح داد: شبکه دو سیما خودش نخواست که «خاله شادونه» را ادامه بدهیم؛ چراکه تأکید داشت با یک ساختار جدید این برنامه را ادامه بدهیم به دلیل اینکه معقد بودند ساختار برنامه تکراری شده بود و اصرار داشتند ساختارش نو شود اما این نو شدن خیلی زمان برد و پشتش باد خورد؛ در حالی که ما آمادگی این را داشتیم که به سرعت ساختار این برنامه را تغییر دهیم و بعد از ماه رمضانی که گذشت به آنتن برگردیم اما مسیر خیلی طولانی بود.

 

ذاکری در پایان درباره‌ی اینکه چرا برای شبکه کودک برنامه‌سازی نمی‌کند؟ پاسخ داد: ظاهرا شبکه کودک برنامه‌ریزی دیگری در کارهایش دارد و ساختارش متفاوت است؛ ضمن اینکه تا به حال هم از دست‌اندرکاران حوزه کودک اظهار نظری نخواسته و اعلام همکاری نکرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.