پروفسور«نادر انتصار» با اشاره به اعزام شماری از نیروهای ویژه آمریکا به سوریه این اقدام را در تغییر موازنه قوا بی تاثیر دانسته و آن را ناشی از فشار سعودی ها دانسته که حاوی پیام است.

فشار عربستان باعث اعزام نیروی ویژه از سوی آمریکا به سوریه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، واشنگتن پیشتر اعلام کرده بود قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را ندارد با وجود این در روزهای گذشته شاهد تصمیم آمریکا برای اعزام شماری از نیروهای ویژه این کشور به سوریه به بهانه آموزش مخالفان سوری برای جنگ با داعش و ارائه مشاوره به آنها در این خصوص هستیم.

این تصمیم آمریکا در حالی اتخاذ شد که کنفرانس حل بحران سوریه که از ایران نیز برای شرکت در ان توسط آمریکا دعوت به عمل آمده بود در شهر وین در حال برگزاری بود.

این اقدام آمریکا با مخالفت روسیه مواجه شده و موجب موضع گیری سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور در قبال این تصمیم آمریکا شد.

در این خصوص گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» استاد علوم سیاسی و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا داشته ایم که مشروح آن در زیر آمده است.

*در حالیکه آمریکا اعلام کرده بود نیروهای زمینی خود را به سویه اعزام نخواهد کرد در روزهای گذشته شاهد تصمیم واشنگتن برای اعزام شماری از نیروهای ویژه این کشور به سوریه بودیم. چرا آمریکا تصمیم به انجام چنین کاری گرفته است؟

در حال حاضر فقط قرار است تعداد ۵۰ نیروی ویژه آمریکا به سوریه اعزام شوند. قرار است این نیروها به عنوان مشاور و آموزش دهندگان نیروهای ارتش آزاد سوریه باشند. اگر آمریکا بعدا تصمیم به افزایش شمار نیروهای خود در سوریه نگیرد این تعداد نیروی نظامی نمی تواند توازن قوا در سوریه امروز را چندان تغییر دهد. اقدام آمریکا تحت فشارهای عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر در برابر دستاوردهای تحرکات روسیه و ایران در سوریه صورت گرفته است. علت تغییر رفتار اوباما این می تواند باشد.

*سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن مخالفت با اقدام آمریکا هشدار داده است که اعزام نیروهای ویژه آمریکا به سوریه می تواند موجب جنگ نیابتی آمریکا و روسیه شود و زمینه ساز برخورد نظامی دو طرف در سوریه شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

وزیر خارجه روسیه نگران این مسئله است که اعزام اولیه شمار کمی از نظامیان امریکایی به منطقه منجر به تقویت نیروهای ضد اسد در سوریه شود و این امر به استقرار گسترده نیروهای آمریکایی در آنجا منجر شود. در صورت وقوع چنین امری احتمال رویارویی نظامی آمریکا و روسیه بالا خواهد رفت؛ امری که موجب نگرانی لاوروف شده است.

*آمریکا در مقطعی این تصمیم خود را اعلام داشت که مذاکرات در کنفرانس وین درباره سوریه در جریان بود. آیا آمریکا از این کار هدف خاصی را دارد؟

آمریکا می خواست با این اقدام به عربستان این پیام را دهد که واشنگتن قصد ندارد مواضع خود در سویه را تغییر دهد و از سیاست تغییر برکناری بشار اسد در سوریه دست بردارد. همچنین واشنگتن با این کار این پیام غیر مستقیم را هم به عربستان داد که واشنگتن قصد ندارد تهران را بر ریاض در سوریه ترجیح دهد.

*ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا اعلام داشته است اعزام نیروی نظامی به سوریه از سوی آمریکا می تواند منجر به تجزیه این کشور به ۶ بخش شود که ۳ تا به داعش می رسد، یکی  به اسد، یکی به کردها و یکی هم به جبهه النصره. شما در این خصوص چه فکر می کنید؟

سالها است که برخی سیاستمداران و تصمیم گیران در آمریکا خواستار تجزیه عراق و سوریه بر اساس خطوط مذهبی و قومیتی بوده اند. اگر سوریه طبق خطوط ترسیم شده در پیش بینی ریچارد هاس تجزیه شود این مسئله به چندین کشور دیگر منطقه نیز تسری پیدا خواهد کرد. به اعتقاد من سناریوی ریچارد هاس دست نیافتنی است اما در صورتیکه درگیری ها و حضور آمریکا در سوریه ابعاد جدیدتری پیدا کند نمی توان احتمال آن را رد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.