قدس انلاین: بی گمان یکی از خصلت ها و فضیلت های انسانی تحمل و بردباری بر مشکلات و سختی هایی است که از هر سوی به انسان هجوم می آورد، از این رو انسان زمانی می تواند در برابر سختی ها و مصیبت ها، خود را بیمه نماید و با هر مصیبتی جزع و فزع نکند که از خصلت صبر برخوردار باشد.

عملی که بینی دشمنان را به خاک می مالد!

به گزارش قدس انلاین، این خصلت در آموزه های قرآنی به عنوان یکی از برترین فضایل انسانی شمرده شده و دارندگانش به بزرگی ستوده و تکریم شده اند. شکیبایى و صبر در آنچه که قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده اند، مسأله اى الهى و اخلاقى و انسانى است و امرى است محبوب حق و سزاوار اجر بزرگ و ثواب عظیم. چراکه صبر، عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بى میل شدن به حق و حقیقت و عامل تقویت روح و روان و حافظ انسان از افتادن در دام شیطان می باشد. بر این اساس این مهم یکی از موضوعات مورد تاکید ائمه اطهار (ع) و به ویژه جانشین برحق پیامبر (ص)، امیرالمومنین علی (ع) می باشد. ایشان در این باره می فرمایند: اَلصَّبْرُ اَدْفَعُ لِلْبَلاءِ؛ صبر، بهترین دفع کننده بلا است؛ و نیز: اَلصَّبْرُ کَفیلٌ لِلظَّفَرِ؛ صبر و شکیبایی، ضامن پیروزی است و همچنین: اَلصَّبْرُ یُرْغِمُ الاَعْداءَ؛ صبر، بینی دشمنان را به خاک می مالد.

حضرت همچنین درباره جایگاه صبر بیان داشته اند: اَلصَّبْرُ مِنَ الاْ یمانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ؛نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر برای بدن است؛ و همچنین: مِنْ کُنُوزِ الاْ یمانِ، الصَّبْرُ عَلَی الْمَصائِبِ؛ از گنجینه های ایمان، صبر بر گرفتاری ها است.

علاوه بر این درباره انواع صبر می فرمایند: اَلصَّبْرُ صَبْرانِ: صَبْرٌ عَلی ما تُکْرِهُ وَ صَبْرٌ عَلی ما تُحِبُّ؛ صبر دو گونه است: صبر بر آنچه نمی پسندی و شکیبایی از آنچه دوست داری؛ و نیز در جایی دیگر می فرمایند: اَلصَّبـْرُ صـَبـْرانِ: صـَبـْرٌ فـِی البـَلاءِ حـَسـَنٌ جـَمیـلٌ وَ اَحـْسـَنُ مـِنـْهُ الصَّبـْرُ عـَنِ الْمحارِمِ؛ صـبـر بـر دو نـوع است. یکی صبر بر بلا و مصیبت که آن زیباست اما نیکوتر از آن صبر بر کارهای حرام است.

منابع:

1-نهج البلاغه، حدیث 79، 52.
2-آمدی، شرح غررالحکم ، ج 1: 195-196، ج 2: 508.

3-پورطباطبایی، یکهزار سخن از حضرت علی (ع): 135-136.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.