قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری بسیار ناراحت کننده است زیرا روده نسبت به هضم برخی مواد غذایی واکنش های خیلی شدیدی نشان می دهد. افراد مبتلا به این بیماری باید همواره تغذیه متعادلی داشته باشند و برخی از خوراکی های بسیار را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانند.

بهترین مواد غذایی برای تسکین " سندروم روده تحریک پذیر"

۱. آووکادو

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ این میوه بومی کشور مکزیک است و خواص متعددی برای بهبود وضعیت سلامت سیستم گوارش، مقابله با حالات عصبی و ناراحتی قلبی عروقی دارد. فیبرهای حل شدنی، ویتامین B6، منیزیوم و کلسیم جز مهم ترین عناصر غذایی موجود در این میوه برای عملکرد مطلوب سیستم گوارش و به خصوص فلور روده ای هستند.

آووکادو تاثیر قابل توجهی در بهبود اسهال دارد زیرا حاوی مقدار بالایی الکترولیت های مورد نیاز بدن است. این میوه همچنین در تسکین استرس، اضطراب و حالات عصبی که بیشتر افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر از آن رنج می برند مؤثر است.

۲.بادام

همان طور که می دانید میوه های خشک مانند بادام می توانند احساس گرسنگی و تمایل به ریزه خوری را کاهش دهند. زمانی که در محل کار هستید و دوست دارید یک خوراکی شیرین بخورید، بهتر است چند عدد بادام را جایگزین کنید. بادام خوراکی بسیار مفید و سالم است. همچنین قدرت کاهش استرس، اضطراب و افسردگی را نیز دارد.

پتاسیم و منیزیوم بادام موجب بهبود حرکات روده ای در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر می شود. به علاوه، حاوی مقدار زیادی فیبر است که برای پیشگیری از یبوست مفید خواهد بود.۳.ماهی آزاد

۳.ماهی آزاد

ماهی آزاد به عنوان یکی از سالم ترین انواع ماهی های دریایی شناخته شده است. این ماهی منبع غنی از پروتئین ها و اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند در کاهش کلسترول مؤثر باشد. به علاوه، ماهی آزاد حاوی ویتامین D و منیزیوم است که این دو ماده برای جلوگیری از بی نظمی های روده ای و بهبود جذب کلسیم عالی هستند.

سعی کنید حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید تا سندروم روده تحریک پذیر درمان شود.

۴. جو دوسر

جو دو سر جز کامل ترین غلات است که اگر در وعده صبحانه میل شود به افزایش سطح انرژی در نخستین ساعات روز کمک می کند. همچنین هیدرات های کربن  آن به کندی جذب می شوند که می تواند احساس سیری را در ساعات طولانی تری حفظ کند.

جو دوسر حاوی فیبرهای حل شدنی است که در بهبود یبوست مؤثر بوده، حرکات دودی روده ها را تحریک کرده و از فلور روده ای محافظت می کند.

این غله را می توانید به شکل خام همراه با شیر یا ماست و همچنین در ترکیب انواع سوپ ها و خوراک ها استفاده نمایید.۵. موز

۵. موز

موز میوه ای عالی برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر است. این میوه خوشمزه مقدار زیادی پتاسیم، منیزیوم و ویتامین های گروه B  را دارد. موز مانند یک ملین طبیعی عمل کرده و سیستم گوارشی را تحریک می کند. همچنین پیشگیری از بروز کولیت زخم مانند و درمان بسیاری از مشکلات روده ای از دیگر فواید موز برای این بیماران است.

 از چه خوراکی هایی باید پرهیز کرد؟

علاوه بر مصرف مواد غذایی مفید بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر باید از بعضی خوراکی ها پرهیز کنند زیرا علائم بیماری را تشدید می کند که عبارتند از:

  • غلات: گندم، جو و چاودار
  • میوه ها: گلابی، هندوانه، گیلاس، توت، تمشک، انبه و هلو
  • سبزیجات: پیاز، سیر، کنگر فرنگی، مارچوبه، چغندر قرمز، کلم دکمه ای، کلم بروکلی، گل کلم، تره فرنگی و قارچ
  • حبوبات: لوبیا، عدس، نخود و باقلا
  • لبنیات: پنیر و شیر پرچرب
  • عسل و مشتقات آن

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.