امام جمعه مشهد مقدس گفت: «وفای به نذر» ویژگی بارز ابرار از نگاه قرآن است.

«وفای به نذر» ویژگی بارز ابرار از نگاه قرآن است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: کلام ما در خطبه نخست درباره شناخت انسان الگویی قرآن تفسیر آیات چهل شریفه سوره انسان بود، به آیه‌ای رسیدیم که می‌فرماید ابرار که موضوع این سوره هستند، ویژگی آنها این است که وفای به نذر می‌کنند.

وی بیان کرد: در این آیه نکته‌ای درباره مسئله وفای به نذر است که برخی علما درباره شأن نزول این سوره و آیه مبارکه مطلبی دارند که بعداً عرض می‌شود اما آنچه قابل تأمل است پاسخگویی به یک نکته است و آن این‌که با وجود همه فضائل امیرالمؤمنینع) چرا اسم مبارک امیرالمؤمنینع) در قرآن نیامده است و در این آیه نام مولا تصریح نشده است.

آیت‌الله علم الهدی گفت: عده‌ای از علمای اخباری معتقدند که در برخی از آیات نام امیر تصریح شده و سپس حذف شده است و البته این مطلب را ما قبول داریم و آن روایات و احادیث مورد تائید نیستند.

وی با اشاره به دلایل آورده نشده نام حضرت امیر در قرآن گفت: شخصیت‌هایی که الگو هستند با آن ویژگی‌هایی که به خاطر آن الگو شده‌اند تا مردم به آن خصلت‌ها توجه کنند اینها را خدا در قرآن با نشان الگویی بیان می‌کند و تصریح به اسم نمی‌کند.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: تصریح به اسم ممکن است یک آموزه جامع قرآنی را در برابر بینش‌ها به صورت یک مسئله شخصی جلوه دهد و در برابر آن حساسیت‌هایی شکل بگیرد که در جهت دستبرد زدن به آیات قرآن افراد را تحریک کند.

وی افزود: در آیه 55 سوره مائده به بخشندگی امیر مومنان(ع) اشاره شده است و می‌فرماید ولی شما خدا و رسول خدا و کسانی است که ایمان آورده‌اند و در حال رکوع زکات می‌دهند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه مولا با خصوصیت ویژه‌ای در این آیه معرفی شده است تاکید کرد: این ویژگی‌ها در هیچ انسان دیگری جز حضرت امیر(ع) وجود ندارد، آیه دومی که براساس آن امیرمومنان(ع) با یک ویژگی بارز معرفی می‌شود آیه شریفه سوره مبارکه انسان است.

وی گفت: در این آیه آمده است که ابرار وفای به نذر می‌کنند و مقصود نذر معین و مشخصی است که تمام مفسران شیعه و سنی این نذر را جریان سوره مبارکه هل عطا معرفی می‌کنند و بیان می‌کنند شان نزول آن همین جریان نذر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تفسیری که مورد اعتقاد همه فرق است تفسیر زمخشری است که وی از علمای بزرگ ادبیات عرب است و ایشان تفسیر کشاف را به عنوان تفسیر ادبی قرآن معرفی کرده است و در آن جریان وفای به نذر را به عنوان شان نزول سوره مبارکه هل عطا این گونه معرفی می‌کند.

آیت الله علم الهدی با اشاره به تفسیر زمخشری گفت: امام حسن و حسین(ع) بیمار شدند و پیغمبر اکرم با جمعی به خانه امیرالمومنین(ع) برای عیادت آمدند، این جمع پیشنهاد دادند چه خوب بود نذری برای این دو پسر می‌کردی تا آنها شفا یابند.

وی تصریح کرد: این نذر، یک نذر سه گانه شد، سه نفر با هم نذر کردند تا سه روز روزه بگیرند تا این عزیزان شفا یابند و به مجرد نذر این دو شفا یافتند و تصمیم گرفتند سه روز را روزه بگیرند اما در خانه حضرت امیر قوت و غذایی نبود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) از یک مرد یهودی، سه ساع جو قرض گرفت، وجود اقدس صدیقه اطهار یک ساع از این سه ساع(هر ساعی، سه کیلو است) را آرد کرد، و بعد اینها را نان پخت و 5 قرص نان جو به دست مبارک صدیقه اطهر به عدد 5 نفر فراهم شد تا اینها افطار کنند.

وی تصریح کرد: موقع افطار شد و 5 قرص نان را در سفره چیدند و سائلی به در خانه آمد و گفت من مسکین هستیم، مسکین با فقیر متفاوت است زیرا مسکین قدرت کار ندارد و زمین گیر است، امیرالمومنین(ع) گرده نان را به این مسکین دادند و بقیه نیز همین کار را کردند و 5 گرده نان به این مسکین داده شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: اینها شب را به صبح رساندند و جز آب چیزی نخوردند و فردای آن روز را نیز روزه گرفتند و روز دوم که شب، 5 گرده نان دوم را در سفره گذاشتند و یتیمی آمد درب خانه و مانند جریان شب قبل تکرار شد و این خانواده بازهم افطار خود را به یتیم دادند و در شب سوم نیز افطار را به اسیری اعطا کردند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: صبح روز چهارم روزه نبودند، امیرالمومنین فرزندان خود را نزد پیغمبر برد، وقتی پیامبر این دو میوه دل را دید رنگ از صورت آنها پریده بود زیرا سه روز پشت سرهم غذا نخورده بودند.

وی گفت: پیغمبر ناراحت شدند و فرمودند بسیار متاثر هستم، چرا این فرزندان این گونه هستند و همراه آنها به خانه فاطمه زهرا(س) آمدند و دیدند فاطمه در محراب عبادت مشغول عبادت است و از شدت گرسنگی بسیار بدحال است و پیغمبر بسیار ناراحت شدند و در این هنگام جبرئیل آمد و فرمود یا رسول الله هدیه خداوند در مقابل ایثار اهل بیتت(ع) این سوره است و در این هنگام سوره هل عطا بر پیامبر نازل شد و به عنوان روح فضیلت اهل بیت(ع) بر پیامبر نازل شد.

امام جمعه مشهد مقدس در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس با تسلیت چهلمین روز درگذشت جان باختگان فاجعه منا اظهار داشت: در میان تمام حوادثی که در حج رخ داده تاکنون فاجعه‌ای این چنین در حج رخ نداده است، این فاجعه، حادثه و تصادف نبود و یک آمیختگی از توطئه و بی لیاقتی بود.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در همان روزهای ابتدایی این فاجعه عنوان کردم این توطئه عمدی بود و عده‌ای اعتراض کردند، البته نه توطئه سیاسی داخلی بلکه یک توطئه حساب شده استکبار در خط براندازی حج و اسلام بود.

وی گفت: اینها می‌خواهند جریانی ایجاد کنند تا آرزوی حج از میان برود تا بعد از این افراد با این اخبار آرزوی حج در ذهن و دلی ایجاد نشود و این یک توطئه حساب شده استکباری بود.

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: این یک توطئه استکباری بود، همه راه‌ها را بستند و جلوی امدادگران را بستند تا منظره‌ای نشان دهند تا دنیا سیمای حج را این گونه ببینند.

آیت الله علم الهدی گفت: اول گفتند آفریقایی و بعد گفتند ایرانی‌ها مسبب این قضیه بودند، اینها می‌خواستند چنین تصویری از حج در دنیا نشان دهند، اگر فریادهای قهرمان آفرین مقام معظم رهبری در مسائل منا نبود چه بسا این مسئله در دنیا جا می‌افتاد و همه فکر می‌کردند حج همین است، این یک توطئه حساب شده بود و با بی لیاقتی ممزوج شد.

وی تصریح کرد: قضیه منا، اگر بخواهیم در یک عنوان آن را نامگذاری کنیم باید گفت آمیخته‌ای از توطئه و بی لیاقتی بود، مسئله دشمنی استکبار یک مسئله کوچک و ساده نیست.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به استکبارستیزی روز 13 آبان گفت: به دنیای کفر و استکبار نشان دادید مردم در پایمردی پای ستون نظام و رهبری تا کجا ایستاده‌اند.

آیت الله علم الهدی گفت: عده‌ای سطحی نگر و ساده لوح که مقداری دلدادگی به غرب دارند در برخی شبکه‌ها و سایت‌های خود گفته‌اند آرزو می‌کنیم 13 آبان امسال آخرین سال مرگ بر آمریکا باشد و خبر ندارند این اولین سال مرگ بر آمریکا است.

وی تصریح کرد: اگر در طول 40 سال عمر نهضت امام مرگ بر آمریکا در بوته شعار بود از امسال این شعار در بوته شعور قرار گرفت و شعار مرگ بر آمریکا، شعار آمیخته با شعور است.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: به دو جهت از امسال این شعار آمیخته با شعور شد، جهت اول اینکه مردم به دشمنی و خصومت آمریکا یقین یافتند، اینکه برخی عنوان کردند آمریکا عوض شده و شیطان بزرگ نیست مشخص شد درست نیست.

آیت الله علم الهدی با اشاره به مذاکرات دوساله بیان کرد: بعد از همه اینها دیدیم عربده کشی اینها و تهدید کردن اینها از اول بیشتر شد و کمتر نشد، مردمی که 60 سال دشمنی آمریکا را تجربه کرده و لمس کرده‌اند و امروز آن را در اوج می‌بینند مرگ بر آمریکا شعار نیست بلکه خط فکری و درک و شعور در زندگی سیاسی آنها است.

وی با اشاره به جهت دوم این مسئله بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند مگر بر آمریکا، مرگ بر هژمونی و نظام سلطه آمریکا است و اشاره‌ای به مردم آمریکا ندارد زیرا این مردم در تمام مدت حاکمیت نظام سلطه خودشان ضربه خورده‌اند، 50 سال است آمریکا به مردم خودش دروغ می‌گوید.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در ویتنام حاضر شدند و جنازه‌های خود را بازنگرداندند و برای پدر و مادرشان یک کارت فرستادند، مدتی گذشت، دوران جنگ سرد پیش آمد و باز دروغ گفتند و مالیات‌ها را بالا بردند و پایگاه نظامی ساختند و دولتهای مردمی دموکرات را با کودتای آمریکایی از میان بردند و ناوگان جنگی را در اقیانوس‌ها به جولان درآوردند و گفتند اگر این کار را نکنیم شوروی ما را براندازی می‌کند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: در کشتار آمریکای لاتین بهانه آوردند شوروی در این منطقه نفوذ کرده و ممکن است آمریکای لاتین بر آمریکای شمالی مسلط شود، دروغ بعدی حمله به عراق بود که گفتند صدام دارای سلاح کشتار جمعی است که اگر از میان نروند دوستان ما در منطقه از میان می‌روند و چهار هزار آمریکایی کشته شدند و هزاران عراقی شهید شدند و دیدند سلاح کشتار جمعی در عراق نیست.

وی با اشاره به حمله به افغانستان به عنوان دروغ بعدی گفت: این مسئله را به بهانه انتقام 11 سپتامبری انجام دادند که خودشان بانی آن بودند، دروغ بعدی این بود که قذافی استکبارستیز را مزدور خود کردند و سپس مردم لیبی را بمباران کردند.

آیت الله علم الهدی افزود: دروغ بعدی سلاح هسته‌ای ایران بود و چندین سال ارتباط اقتصادی مردم آمریکا با یک کشور بزرگ خاورمیانه را قطع کردند، این همه دروغ به ملت خود گفتند، مرگ بر آمریکا مرگ بر دشمن ملت آمریکا است، دولتی که نیم قرن سابقه عداوت با تمام دنیا و عداوت با مردم خودش دارد، مگر این عفریته قابل بزک کردن است؟

وی گفت: شما از چنین موجودی چه می‌خواهید؟ آمریکای امروز آمریکای دیروز نیست؟ می‌گویند وزیر خارجه آمریکا در مذاکره بابت جنگ ویتنام گریه کرده است مگر این گریه قابل باور است؟ امروز هیچ ملتی رشد سیاسی مردم ما را ندارد و این به برکت رهبر بیدارساز است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: آمریکا تمام قدرتش در ترساندن است، در این 50 سال خیانت به مردم خودش دائم مردمش را می‌ترساند و به هر کشوری نیز که مسلط می‌شود فقط ترس ایجاد می‌کند، هم حکامشان را به از دست رفتن تاج و تختشان تهدید می‌کند و هم ملتشان را. کار آمریکا ترساندن است و با ترس کارش را پیش می‌برد.

وی گفت: اگر مردمی مثل ما از تهدید و تحریم و تجهیزات نظامی نترسند آزاده ترین مردم هستند، ابزار شیطانی آمریکا در این مردم اثر نکرده است، ما نباید بترسیم زیرا ما حسین(ع) و عاشورا داریم، 84 زن و بچه دشمن را از حرکت ابتکاری به انفعالی رساندند و از چیزی نترسیدند.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: اینها از گرسنگی و تشنگی و قدرت دشمن نترسیدند و همین نترس بودن اینها را برتری بخشید،بازوی خانم اسیر را بسته بودند با این وجود در مقابل یک انسان درنده مست لایعقل بی رحم نترسیدند و داد می‌زد: «یزید عظمت تو را کوچک شمردم».

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه حضرت زینب فریاد می‌زد قلمرو حکومت ما تمام آسمان و زمین است گفت: یزید احساس کرد تمام مردم جذب این کلمات شده است و خودش نیز پوچ و هیچ و بی ارزش و خرد است.

وی بیان کرد: تا قبل از آن رسالت زینب(س) خطبه خوانی بود اینک رسالتش این بود که نگذارد فرزندان حسین(ع)، سر بریده پدرشان را ببینند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.