اوپک به گزارش خبرگزاری رویترز در مورد تضاد نظرات اعضایش در مورد استراتژی بلندمدت این سازمان واکنش نشان داد.

واکنش اوپک به گزارش رویترز در مورد تضاد نظرات اعضای این سازمان/پیشنهاد محرمانه ایران و الجزایر

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز پیش از این در خبری با اعلام اینکه اوپک در یک گزارش داخلی محرمانه پیش بینی کرده، تقاضای جهانی برای نفت خام این سازمان تا چند سال آینده همچنان تحت فشار قرار خواهد داشت، تحلیل کرده بود که «این پیش بینی به طور بالقوه به افزایش بحث وجدل ها در مورد استراتژی دفاع از سهم بازار و رها کردن کنترل قیمت دامن می زند.»
این مساله واکنش اوپک را به دنبال داشت که اعلام کرد: «خبرگزاری رویترز دو خبر در این مورد منتشر کرد که در آن به یک نسخه پیش نویس ناتمام در مورد استراتژی بلندمدت اوپک و ضمیمه آن بدون ذکر منبع اشاره شده است.»
براساس پیش نویس این گزارش که به دست رویترز رسیده «عرضه نفت خام اوپک که مقدار هدف آن 30 میلیون بشکه در روز تعیین شده است، از سال 2015 تا سال 2019 اندکی کاهش خواهد یافت مگر اینکه تولید رقبا، سریع تر از آنچه پیش بینی می شود کاهش پیدا کند.»
دبیرخانه اوپک در واکنش به این خبر اعلام کرد، ناامید کننده است که رویترز تصمیم به انتشار این پیش نویس و اظهارنظرهای انجام شده در مورد آن کرده است. مدارکی که از یک منبع غیررسمی به دست آمده و هنوز در دست بررسی توسط اعضای این سازمان هستند.
به گزارش ایرنا، رویترز در خبر خود اعلام کرده بود که نمایندگان رسمی 12 کشور عضو اوپک چهارشنبه گذشته در مقر این سازمان در وین گردهم آمدند تا پیش نویس نهایی این گزارش را تصویب کنند.
این گزارش 44 صفحه ای که مارک محرمانه روی آن درج شده، شامل ضمیمه ای حاوی نقطه نظرات ایران و الجزایر است. این دو کشور پیشنهاد کرده اند که اوپک به سیاست کنترل قیمت برگردد و با تعدیل عرضه، قیمت ها را به سطح مطلوب بازگرداند.
«یکی از قدم هایی که ایران برداشتن آن را به اوپک توصیه کرده است، توافق بر سر یک قیمت معقول و مناسب برای 6 الی 12 ماه آینده است. براساس نقطه نظر ایران، سقف تولید اوپک باید در یک دوره 6 یا 12 ماهه تنظیم شود.
نشست وزیران اوپک در تاریخ چهارم دسامبر (13 آذر) در وین برگزار خواهد شد. در این نشست قرار است اعضا در مورد ادامه استراتژی رها کردن کنترل قیمت برای بیرون کردن رقبا از بازار تصمیم گیری کنند.
براساس گزارش رویترز، اوپک در نوامبر 2014 تصمیم گرفت با رها کردن کنترل قیمت و دفاع از سهم بازار، رقبای خود را از میدان بدر کند. از آن تاریخ تاکنون، تولید این سازمان افزایش یافته اما قیمت های نفت چندان بالا نرفته است. این امر، درآمد کشورهای اوپک را به طور چشمگیری کاهش داده است.
این رسانه در ادامه نوشت: گزارش محرمانه اوپک نشان می دهد، قیمت های نفت که از ژوئن 2014 تا کنون تقریبا به نصف کاهش یافته اند، در چند سال آینده نیز به دلیل تولید بیش از حد نفت، افزایش چندانی پیدا نخواهند کرد.
در این گزارش پیش بینی شده است که قیمت هر بشکه نفت اوپک، با یک افزایش سالانه پنج دلاری، از 55 دلار در سال 2015 به 80 دلار در سال 2020 خواهد رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.