علی محمدزاده : قدس ویژه خراسان - ساده می‌گویم بعضی وقت‌ها آدمی دلش می‌خواهد کمی بیشتر اذیت شود، همان چیزی که شاید بتوان گفت «درد شیرین».

 انتظاری که شما را به کربلا می رساند

 

این روزها اگر گذرتان به چهارراه فرامرز عباسی مشهد افتاده باشد، قطعاً تجمع تعداد زیادی از افراد در ضلع جنوبی این تقاطع توجهتان را جلب کرده است؛ عده‌ای که آمده‌اند تا ویزای زیارت بگیرند؛ ویزایی برای تشرف به حرم دو نماد عشق زمینی و آسمانی؛ دو برادر که یکی برای معبودش عاشقانه به مسلخ عروج رفت و دیگری هم با همین هدف، اما به عشق برادر در کنار او ماند تا به وفاداری معنا بخشد.

آری! اینان متقاضیان سفر به سرزمینی هستند که بارگاه آسمانی چند امام است و بویژه بارگاهی که حتی گام گذاشتن در حریمش دل آدمی را می‌لرزاند، مردی که فقط می‌توان یک نام بر آن نهاد «علی».

خلاصه اینکه رفتن به این سرزمین و زیارت مضجع شریف سالار شهیدان این روزها بهانه‌ای شده تا این صف تشکیل شود، البته از حق نباید گذشت که در سال‌های قبل شاهد تشکیل صفهای طویل و حتی شب خوابی متقاضیان بودیم، اما امسال 40 دفتر خدماتی در سطح شهر به افرادی که به صورت گروهی قصد سفر دارند، خدمات ارایه می‌دهند، اما در چهارراه فرامرز عباسی مشهد ویزا برای کسانی صادر می‌شود که قصد دارند به صورت انفرادی سفر کنند.

هر چند شلوغی و ازدحام است، اما می‌شود آرامشی خاص را در چهره افراد دید، هر چند زیر لب و گاهی با لحنی آرام، ولی کمی بلند، به وضعیت موجود اعتراض دارند، ولی انگار چیزی در درونشان می‌گوید؛ سختی بیشتر، سفر کربلا را دلچسب‌تر می‌کند.

هر چند اقدام حج و زیارت در ساماندهی دفاتر و ترتیب اتخاذ شده قابل تقدیر است، اما برای آنکه از برنامه تعریف شده بیشتر بدانیم، به سراغ خداشناس، مدیر روابط عمومی این سازمان در خراسان رضوي رفتیم که در پاسخ به این پرسش ما گفت: چون سال اول اجرای این طرح است بی‌تردید نقایصی در کار خواهد بود، اما آنچه مسلم است نسبت به سال‌های قبل قابل مقایسه نیست و وضعیت بسیار بهتر شده است.

در حال حاضر تمامی دفاتر خدمات زیارتی پذیرای تقاضای صدور ویزا برای کشور عراق هستند، اما تنها 40 دفتر به صورت مستقل امور را انجام می‌دهند و مدارک می‌گیرند و سایر دفاتر به این کنسولگری ارجاع داده می‌شوند.

خداشناس اظهار داشت: مرکز مورد نظر در تقاطع فرامرز عباسی صرفاً برای ارایه خدمت و صدور ویزا برای افرادی است که به صورت انفرادی اقدام کرده‌اند، هر چند اگر همان‌جا هم چند نفر با هم بخواهند در یک گروه قرار بگیرند، منعی وجود ندارد، اما مسأله‌ای که کمی روند تقاضا را کند کرده، سقف 300 نفری تعیین شده برای متقاضیان انفرادی در هر روز است؛ یعنی در هر روز فقط 300 استیکر به صورت فردی صادر می‌شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: البته به لحاظ فنی بهتر است یک استیکر برای یک گروه چند نفره صادر شود تا افراد بیشتری بتوانند عازم این سفر شوند، بنابراین اگر خود شهروندان با هم هماهنگ شده و یک گروه تشکیل دهند، می‌توانند به یکی از دفاتر یا همان 40 دفتر ارایه خدمات مسافرتی مراجعه کنند و بدون معطلی خدمات دریافت کنند.

 

مخاطبان گرامی!

لطفاً نظرات خود را در خصوص این گزارش به شماره 300072305 پیامک کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.