قدس آنلاین یزد - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزدگفت : صنایع دستی جلوه ای از هنر، فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین است که روح هر بیننده ای را در نقوش و ظرافت خود غرق می سازد

 صنایع دستی یک هنر ملی است

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ،محمدرضا دهقان مهرجردی اظهار داشت : بسیاری از جهانیان صنایع دستی ایران را در موزه ها، نمایشگاه ها و فروشگاههای صنایع دستی مشاهده می کنند، ولی اعجاب این آثار به حدی است که آنها را به پایگاه های تولید خود جذب می کند و بدین گونه است که گردشگران بی شماری تمایل دارند تا بازارهای قدیمی ایران را به عنوان کانون تولید صنایع دستی، نظاره کنند.

وی افزود: صنایع دستی روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است که گوشه هایی از هویت تاریخی و فرهنگی آنان را بیان می کند و از این رو مجموعه صنایع دستی به عنوان سفیران فرهنگی یک قوم و ملت مطرح می شود.

دهقان مهرجردی تصریح کرد : صنایع دستی در ایران یکی از قابلیت های فرهنگی و هنري است با پیشینیه تاریخی بسیار، تلفیقی از خلاقیت هنرمند همراه با کار دست که در صورت توجه می تواند همپای صنایع بزرگ و مدرن گام بر دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان به شمار می رود گفت: صنایع دستی به عنوان هنری ملی این روزها مورد توجه تعداد زیادی از گردشگران است.

دهقان با اشاره به اینکه صنایع دستی اصلی ترین سند هویت تاریخی ملت ایران است افزود: ارجح دانستن صنعتی که حاصل ابتکار، ذوق و هنر صنعتگران و از افتخارات کشور است نسبت به سایر بخش ها که نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد، می تواند گامی اساسی برای دست یابی به رشد و توسعه اقتصادی باشد.

معاون صنایع دستی، سرمایه گذاری اندک، داشتن بهره وری بالا، استفاده از مهارت بومی، ایجاد اشتغال و داشتن بازار ساده فروش، قابلیت ایجاد توسعه در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری و ارزش افزوده بالا را از جمله محاسن رونق صنایع دستی ذکر کرد و اظهار داشت: شیوه سنتی فروش صنایع دستی، بازاریابی نامناسب، عدم توجه تولید کننده به خواسته های مصرف کننده، تفاوت نگرش های روزمره به این هنر و به کار نبردن خلاقیت و ابتکار هنری در زمینه صنایع دستی از جمله مشکلات عمده صنایع دستی است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.