قدس آنلاین_ امام پور: رئیس سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی در این سازمان خبر داد.

راه‌اندازی سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی در سازمان بهزیستی کشور

به گزارش قدس آنلاین، انوشیروان محسنی‌بندپی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی که در تالار همدم مؤسسه خیریه فتح‌المبین برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: رشد تکنولوژی، تغییر در ساختار جوامع و تغییر زندگی سه عامل پیشرفت اجتماعی است و رفع آسیب‌ها در دستور کار بهزیستی است.

وی گفت: پدیده‌هایی مثل اعتیاد و سالمندی از جمله مشکلات دنیا و ایران است و کشورهایی می‌توانند موفق باشند که در این زمینه به صورت استراتژیک پیشرفت کنند، برای سلامت اجتماعی و مقابله علمی با آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ای نداشتیم اما مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه بر این مسئله تاکید کردند.

محسنی‌بندپی با اشاره به رویکرد سازمان بهزیستی برای کنترل و پیشگیری از آسیب‌ها در سه حوزه است گفت: پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت‌ها، آسیب‌ها و استفاده از ظرفیت‌های ارزشی جامعه بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در بحث پیشگیری تنبلی چشم 85 درصد رشد داشته‌ایم و در بحث زاد و ولد کودکان معلول نیز جلوگیری خوبی داشتیم، عوامل ناشی از معلولیت در تصادفات و اختلالات ژنتیکی است و 227 مرکز مشاوره ژنتیکی در کشور نسبت به مداخله بهنگام و تخصصی اقدام می‌کنند.

وی افزود: مراکز خصوصی و خیریه‌ها از تمام ظرفیت خود برای خدمت رسانی به جامعه هدف استفاده می‌کنند و باید خدمات خود را به روز و استاندارد کنیم، ورود مردم در همه زمان‌ها کمک بزرگی به دولت در عرصه اجتماعی کرده است و این کمک می‌تواند در تمامی ابعاد آموزش، اشتغال، مسکن، نگهداری و تمامی شاخص‌ها مثمرثمر باشد.

محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: ایجاد سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی در جهت افزایش امید و کاهش خطر در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است، همچنین دولت در بودجه 94 لایحه حمایت از معلولان را پیش بینی کرد.

وی تصریح کرد: برخورداری معلولان از بیمه تکمیلی کارآمد و لوازم توانبخشی حداقل نیازهای ما و در دستور کار است و طرح آن به مجلس ارسال شده و امیدواریم خروجی خوبی داشته باشد تا در جهت تحرک‌پذیری حمایت همه‌جانبه دولت و مجلس را داشته باشیم.

محسنی بندپی اذعان داشت: در خراسان رضوی یک میلیون و 170 هزار نفر و در مشهد 750 هزار نفر فاقد دفترچه بیمه سلامت بودند و مجبور بودند برای درمان هزینه زیادی کنند اما افتخار دولت تدبیر و امید توجه به سلامت و به‌ویژه افراد کم درآمد بود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ما جلوگیری از آزمون و خطا است، خاطرنشان کرد: نفرات زیادی برای مدیرکلی در استان خراسان رضوی پیشنهاد شد اما فردی از بدنه این نهاد انتخاب شد، زیرا نگاه ما به این استان علمی است چون آسیب‌های خراسان رضوی ویژه بوده و باید اقدام مناسبی در این راستا صورت پذیرد تا شاهد کاهش و رفع این آسیب‌ها و معضلات اجتماعی باشیم.

*60 میلیارد تومان اعتبار مردمی بالاترین به اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تزریق شد

تهمینه شکیب مدیرکل سابق بهزیستی خراسان رضوی، اظهار داشت: سازمان بهزیستی بیش از 154 فعالیت را در دستور کار خود قرار داده و این مجموعه جذب مشارکت‌های مردمی را داشته و خراسان رضوی با بیش از 60 میلیارد تومان اعتبار مردمی بالاترین آمار مشارکت‌های مردمی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: توسعه الکترونیک در بهزیستی صورت پذیرفت تا خدمت‌رسانی بهتری به مددجویان بشود و بانک جامع اطلاعاتی را نیز راه‌اندازی و تقویت کردیم تا کمک‌های مردمی و سازمان بهزیستی به مستحق حقیقی تعلق بگیرد.

مدیرکل سابق بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مردم و مسئولان باید در کنار همدیگر باشند، گفت: واگذاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی به مردم و خیران از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بود، زیرا معتقدیم که باید با مردم دوست باشیم و مردم و مسئولان دست یکدیگر را بگیرند، نه آنکه بخواهند مچ همدیگر را بگیرند.

شکیب تصریح کرد: اشتغال زنان سرپرست خانوار و معلولان، مشارکت خیران مسکن‌ساز، مشاوره خانواده‌ها و غیره از دیگر اقدامات صورت گرفته بود و بیش از هزار واحد مسکن به افراد تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تحویل داده شد و تعدادی بسیار زیادی نیز در حال تحویل است و معتقدیم که 60 درصد تحقق سبدخانوار در تأمین مسکن است.

وی تأکید کرد: توجه ویژه‌ای نسبت به راه‌اندازی مراکز آب درمانی، توانبخشی و اتاق عمل مخصوص دنداپزشکی داشتیم و به تقویت روحیه نشاط و شادابی در معلولان توجه شد و حاصل آن رتبه‌دار شدن معلولان خراسان رضوی در مسابقات آسیایی بود.

مدیرکل سابق بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه معتقدیم که معلول هم جایگاهی دارد و نباید اجازه دهیم که حقش تضییع شود، خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی تنها برای افراد سالم نیست، بلکه معلولان هم سهمی دارند به خصوص در بحث مشهد 2017 که اقدامات زیادی هم صورت پذیرفته نباید از نیازهای این گروه از اقشار جامعه غافل شویم.

*باید نگاه یکسانی میان افراد سالم و معلول جامعه داشته باشیم

حمیدرضا پوریوسف مدیرکل جدید بهزیستی خراسان رضوی، اظهار داشت: اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به سبب شرایط ویژه‌ای که دارد با چالش‌های زیادی مواجه بوده و امیدواریم که دست حمایت خیران نیک‌اندیش از سر اینجانب و دیگر خادمان معلولان و توانبخشان استان در این مجموعه کوتاه نشود.

وی افزود: حمایت ویژه‌ای از 480 هزار مددجوی تحت پوشش اداره کل بهزیستی خراسان رضوی خواهیم داشت که در این راستا ایجاد شغل و اشتغال مددجویان در دستور کار قرار گرفته و باید میان افراد معلول و سالم نگاهی یکسان داشته باشیم و تفاوتی میان این دو گروه قائل نشویم.

مدیرکل جدید بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به افتخار آفرینی جامعه معلولان در تمامی سطوح، عنوان کرد: جامعه معلولان حرف‌های زیادی در تمامی عرصه‌ها اعم از شهری، استانی، کشوری و بین‌المللی برای گفتن دارند و سوابق نشان‌دهنده آن است که افتخارآفرینی معلولان در تمامی این سطوح بسیار چشمگیرتر از افراد سالم جامعه بوده و باید عدالت در تمامی جوانب رعایت شود و اگر هم تفاوتی هست آن‌گروهی که حقش هست از امتیازات ویژه برخوردار شود.

پوریوسف گفت: با تلاش همدیگر و با حمایت دولت و خیران که بزرگترین حامی معلولان هستند اقداماتی را که در دوره جدید مدیریتی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در دستور کار قرار داده‌ایم به خوبی اجرا می‌کنیم تا اهداف ترسیم شده محقق شود و این امیدواریم که این اقدامات با جهشی چشمگیر و درخور توجه همراه باشد_

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.