قدس آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مرکز جامع سرطان در خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی مرکز جامع سرطان در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در آئین تقدیر و تجلیل از استادان فرهیخته و دانشجویان برتر علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در تالار ابن سینا برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد آموزش عالی یکپارچه داشته و نقش مهمی در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشتند و جز دانشگاه‌های استثنایی کشور در 2 بُعد پزشکی و غیر پزشکی بوده‌اند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: مقام معظم رهبری  و سایر نخبگان شهر مشهد سهم بزرگی در پیروزی انقلاب داشتند و دانشگاه یکی از نهادهای قوی و مقدسی بوده که در تعیین سرنوشت کشور بسیار تأثیرگذار است.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: کارنامه بهتر از این هم در تمامی بخش‌ها از جمله سلامت می‌توانستیم داشته باشیم و حدود 100 هزار تخت بیمارستانی در مشهد کم داریم و 53 درصد تخت‌های کنونی فرسوده است. 1200 پرستار و تعدادی زیادی پزشک عمومی متخصص، فوق تخصص و دندانپزشک به ویژه در روستاها کم داریم و سهم ناخالص ملی کم بود که حاصل آن مواجهه مردم با مشکلات بیمه بود اما در دولت تدبیر و امید با وجود وضعیت نامناسب اقتصادی موضوع سلامت در اولویت نخست کاری دستگاه اجرایی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت از یک سال و نیم پیش آغاز شد، گفت: این طرح با رضایت مردم همراه بوده و ارتقای خدمات بهداشتی و پزشکی و توجه به هتلینگ مورد نظر بود به گونه‌ای که وزارت بهداشت جز 3 وزارتخانه برتر دولت معرفی شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امر آموزش و پژوهش رشد داشته و برنامه‌های جدی‌تری هم در بحث تحول سلامت در راستای حل مشکلات مردم به ویژه بیماران در دستور کار قرار گرفته است و هر چقدر که سرعت رفع مشکلات بیشتر باشد بهره‌مندی‌ها افزایش خواهد داشت.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: در مشهد همانند بسیاری از شهرها بحث آموزش به ویژه در حوزه پزشکی آسیب دیده و با وجود اینکه از ادغام حوزه آموزش سود بردیم ، اما بیمارستان‌های دولتی به مکانی آموزشی تبدیل شده‌اند که چوب مضاعفی بر پیکر نحیف آموزش بود و جای نگرانی است که بنیاد ملی نخبگان هم همانند شرکت‌های دانش‌بنیان لایه لایه شود.

وی اذعان داشت: 2 بیمارستان خوب آموزشی قائم و امام رضا (ع) را در مشهد داشتیم که هر 2 به مکان درمانی تبدیل شده و متأسفانه شاهد بستری شدن مردم در مکانی نامناسب هستیم، بسیاری دیگر از این مشکلات در این 2 بیمارستان مشاهده می‌شود و مشهد نیازمند 3 هزار تخت بیمارستانی است که اگر محقق شود صاحب رشد و تحول خوبی خواهیم بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: وضعیت سرانه و جاده‌های ریلی و زمینی در مشهد نامناسب است و پایین‌تر از سایر نقاط کشور بوده و باید آستان قدس رضوی، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد همتی جدی در جهت رفع مشکلات داشته باشند.

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: در بحث توریسم درمانی هیچ کجای کشور استعداد مشهد را ندارد و متأسفانه صاحب تنگ‌نظری، ترس و تردید هستیم؛ در صورتی که اقدامات اجرایی مثمرثمر باشد در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به نفع مشهد خواهد بود و مشهد و قم در این رابطه دو شهر کلیدی و اثربخش هستند و امیدواریم با حمایت استاندار خراسان رضوی شاهد کمک‌ها و رشدهای قابل توجهی در بحث ارتقای تخت‌های بیمارستانی مشهد باشیم.

وی افزود: متأسفانه مشهد گرفتار حاشیه‌نشینی شده و با یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه‌نشین بالاترین آمار کشور را در این رابطه دارد که موجب مشکلاتی در حوزه سلامت داشته و متأسفانه در کشور ما به جای آنکه هزینه‌ها در بحث پیشگیری باشد در بحث درمان است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری قبول کرده مراکز جامع سرطان را در خراسان رضوی به ویژه مشهد ایجاد کند؛ همچنین ایجاد مراکز مجهز و پیشرفته سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و ... در دستور کار قرار گرفته است.

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: از ثروتها باید در ساخت و تجهیز بیمارستانها هزینه شود و تولیت آستان قدس رضوی قول کمک 500 میلیارد تومانی را داده و باید نگاه ویژهای در بحث خدمات رسانی در حوزه سلامت داشته باشیم و امیدواریم که شاهد ارائه خدمات مطلوب و شایسته‌ای در این حوزه در مشهد باشیم.

وی گفت: به توسعه طب سنتی و ایجاد داروخانه و کلینیک گیاهی باید در مشهد توجه شود و باید مقابل سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان را گرفت تا مشهد و خراسان رضوی با تدبیر مسئولان امر به جایگاه حقیقی‌اش در بحث طب سنتی برسد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود نیروهای تخصصی و جوانان مستعد بسیار سرآمد هستیم اما از نظر امکانات متأسفانه فقیریم و باید دانشگاه جوان و شاداب شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جوانان نخبه و با استعداد زیادی وجود دارد و باید این استعدادها شکوفا شوند و زمینه رشد آنها فراهم شود و به آینده این دانشگاه امیدوارم به شرط آنکه استاندار خراسان رضوی ناامیدمان نکند.

*دانشگاه علوم پزشکی مشهد 39 رتبه‌دار ویژه دارد

محمدرضا دارابی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال حاضر 814 نفر عضو هئیت علمی، 116 نفر در مقطع استادی، 262 نفر دانشیار، 343 نفر استادیار، 20 نفر استادیار پژوهشی و 9141 نفر دانشجو در 15 مقطع و رشته دارد.

وی افزود: در سال گذشته 12 نفر دانشجوی برتر در رشته تخصصی، 5 نفر در رشته فوق تخصصی و در سال 94، 10 نفر تخصصی، 5 نفر فوق تخصصی و 7 نفر رتبه‌دار داشتیم و در مجموع 34 نفر دانشجوی تخصصی و 5 نفر فوق تخصصی جزو رتبه‌داران ویژه بودند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سند آمایش سرزمینی و طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از برنامه‌های سال 94 بوده  که در 12 برنامه کاری ابلاغ شده است و 4 مأموریت مشترک میان تمامی مناطق آمایشی پیشنهاد شده که در صورت تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تصویب مجلس شورای اسلامی اقدامات مثبتی در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه بحث بین‌المللی کردن دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهیم داشت.

دارابی گفت: ماموریت‌های ویژه منطقه 9 در خراسان بزرگ شامل 5 اقدام در مسیر توسعه مرکز دندانپزشکی، توسعه علوم تغذیه، توسعه طب سنتی، توسعه دانش علوم اعصاب و توسعه علوم تخصصی پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری بوده است.

*دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جایگاه سوم کشور قرار گرفته است

محسن تفقدی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار داشت: در آخرین ارزشیابی صورت گرفته تمرکز ویژه در حوزه پژوهش بود و 8.1 درصد مجلات دانشگاه در 10 درصد رشته‌های تخصصی در عرصه بین‌المللی به چاپ رسید که در چند سال اخیر مقالات با کیفیت دانشگاه رشد قابل توجهی داشت.

وی افزود: تعداد استناد و میزان درصد مجلات رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر داشت و نویسندگان دانشگاه نقش رهبر را داشتند و در مجموع شاخص‌های مختلف رتبه‌های برتری ملی و بین‌المللی را کسب کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به کسب رتبه سوم کشوری توسط این دانشگاه، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کسب 896 امتیاز در جایگاه سوم کشور قرار گرفته و برای رسیدن به رتبه بالاتر نیازمند تلاش و حمایت همه‌جانبه هستیم و مهم‌ترین هدف در مسیر تعالی دانشگاه توجه به دو مقوله مهم بهداشت و سلامت جامعه بوده است.

تفقدی تصریح کرد: به دنبال تجهیز دانشگاه‌ و دانشکده‌ها در تمامی بخش‌های علمی، تخصصی و پژوهشی هستیم تا شاهد رشدی مناسب در حوزه‌های آموزش، پژوهش و درمان باشیم.

وی تأکید کرد: فضاهای زیادی در حوزه‌های پژوهشی و فناوری در حال ساخت و توسعه بوده و آماده حمایت مالی و مشاوره‌ایی از پژوهشگران هستیم. همچنین شیکه همفکری دانشگاه‌های استان تشکیل شده که موجب همدلی و همگرایی خوبی میان دانشگاه‌ها شده است.

*خراسان رضوی 1125 استعداد نخبه و برتر دارد

جواد سرگلزایی رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرد  و این بنیاد طبق سند راهبردی برنامه‌هایی را در جهت شناسایی استعدادهای برتر داسته و اقداماتی را با مشارکت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: برنامه‌های بنیاد در دو برنامه زمانی کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده است تا نخبگان به درستی شناسایی شوند و استعدادهای برتر دانشگاه‌ها بتوانند اثر گذار باشند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی با اشاره به وجود 1125 استعداد نخبه و برتر در استان، گفت: بالاترین آمار شامل استعدادهای دانش آموزی بوده و پس از آن استعدادهای دانشجویی است و 40 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جزو این آمار هستند.

سرگلزایی تصریح کرد: به دنبال شناسایی سرآمدان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستیم و پس از آن چاپ کتاب سرآمدان خراسان رضوی را خواهیم داشت و در همین راستا برنامه‌هایی در جهت توانمندسازی استعدادهای برتر استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: کرسی‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری را در این بنیاد داریم و برگزاری اردوی فرهنگی سلامت، طرح اشتغال زایی، طرح همیار دهیار در روستاها، کارگاه‌های تخصصی علمی و پژوهشی، فعالیت 21 رابط فرهنگی، تقدیر از مفاخر استان در اسفند ماه، برگزاری مراسم همایش مشاهیر مدفون در حرم مطهر رضوی و اجرای فعالیت‌های کلینیک صنعت از دیگر برنامه‌های این بنیاد در 6 ماهه دوم امسال است.

در پایان این همایش از 40 برگزیده برتر، 11 استاد، 16 دانشجو، 4 مسئول حیطه‌های المپیادهای پزشکی و 11 مدیر گروه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقدیر به عمل آمد.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.