قدس آنلاین: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صندوق های مکانیزه فروش را برگ سبزی برای مردم، صنعتگران و تولیدکنندگان دانست و گفت: اگر صندوق های مکانیزه فروش توسط اصناف نصب شود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در همان سیستم محاسبه و به حساب سازمان امور مالیاتی می رود و در این شرایط، صنعتگران و تولیدکنندگان ما دچار مشکل نخواهند شد.

صندوق های مکانیزه فروش برگ سبزی برای مردم، صنعتگران و تولیدکنندگان

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار ما در ارتباط با ضرورت نصب این صندوق ها از سوی اصناف مختلف، اظهار داشت: یکی از مباحثی که مجلس پیگیر آن بوده و مشکلاتی برای تولیدکنندگان و صنعتگران ایجاد کرده، موضوع مالیات بر ارزش افزوده است.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس مالیات بر ارزش افزوده را مالیات بر مصرف می دانند که باید مصرف کننده هزینه آن را پرداخت کند، افزود: نکته ای که وجود دارد هم اکنون در بخش های مختلف طی چند مرحله مالیات بر ارزش افزوده اخذ می شود در حالیکه وقتی در مرتبه دوم و یا سوم این مالیات گرفته می شود و طبق قانون دولت باید این هزینه را به نخستین بخش های تولید برگرداند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه متاسفانه اکنون مالیات بر ارزش افزوده در تمام بخش های تولید و در نهایت از مصرف کننده اخذ می شود، گفت: این اتفاق قیمت تمام شده محصول را افزایش می دهد در حالیکه اگر صندوق های مکانیزه فروش نصب شود، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده در همان سیستم محاسبه و به حساب سازمان امور مالیاتی می رود و در این شرایط، صنعتگران و تولیدکنندگان ما دچار مشکل نخواهند شد.
وی بیان داشت: چندی پیش به دلیل ارزش افزوده بالا، صنعت سنگ مدتی اعتصاب کرد و همچنین برخی تولیدکنندگان کشور به دلیل بدهی های مالیاتی مجبور به تعطیلی کارخانه های خود شدند اما اگر مالیات از مصرف کننده نهایی گرفته شود مشکل این بخش ها حل خواهد شد.
موسوی لارگانی در خصوص گلایه برخی اصناف نسبت به هزینه نصب این صندوق ها و همچنین وارد کردن کوچکترین معاملات و خرید و فروش خود، گفت: اگر نصب صندوق های مکانیزه در اصناف و بخش های مختلف به خوبی و درستی انجام شد احتمال افزایش فروش اصناف و فروشندگان بیشتر می شود چرا که قیمت ها در این مسیر کاهش یافته است.
وی با بیان مثالی، گفت: اگر یک ورق از کشوری وارد ایران شود به آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می گیرد که با فروش آن به یک بنکدار و تحویل ورق به کارخانه ای مجددا 9 درصد مالیات به آن تعلق می گیرد که در این شرایط مالیات آن معادل 18 درصد می شود و به فرض مثال که این ورق به لوله یا پروفیل تبدیل شود 9 درصد مالیات دیگر به آن اضافه می شود که در نهایت مصرف کننده با 27 درصد با افزایش قیمت کالا مواجه می شود که این پروسه موجب کاهش قدرت خرید مردم شده است.
به گفته نماینده مردم فاورجان در مجلس، اگر مالیات بر ارزش افزوده از طریق صندوق های مکانیزه محاسبه شود مصرف کننده تنها یک مرتبه 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند.
وی تاکید کرد: درحال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان کشور به دلیل فشار سازمان مالیاتی رو به تعطیلی و یا تعطیل شده اند اما به طور قطع ورود صندوق های مکانیزه در اصناف وضعیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را در کشور ساماندهی و شفاف خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.