'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تروریسم را درد مشترک همه کشورها دانست و تاکید کرد همه طرف های حاضر در نشست کنونی وین، باید اختلاف نظرها را کنار بگذارند تا به صلح در سوریه دست یابند.

 حوادث پاریس معنای نشست وین را تغییر می دهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، فدریکا موگرینی قبل از آغاز نشست 'وین 2' برای حل و فصل بحران سوریه با اشاره به حوادث تروریستی شامگاه دیروز پاریس به خبرنگاران گفت: 'امروز یک روز غم انگیز دیگر است و نشست امروز ما در وین معنای دیگری پیدا می کند. تقریبا تمامی کشورهایی که بر سر میز مذاکره نشسته اند در هفته های اخیر همین درد، همین ترور و همین شوک را تجربه کرده اند.'
وی که به غیر از حوادث پاریس به رویدادهای تروریستی اخیر لبنان، روسیه، مصر و ترکیه نیز اشاره داشت، افزود: 'این امر آشکارا به ما نشان می دهد که همگی ما در این خصوص اشتراک داریم. اروپایی ها، عرب ها، شرق و غرب؛ همه ما و تمامی کسانی که تلاش می کنند و ما را از هم جدا می کنند، از تروریسم تاثیر می پذیریم. تنها راه این است که گردهم آییم، اختلاف نظرهای خود را حل کنیم و همگی تلاش کنیم تا به صلح در سوریه دست پیدا کنیم.'
در حمله های جمعه شب پاریس، شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت می گیرد.
انفجار اول در ساعت 21 و 20 دقیقه به وقت پاریس در نزدیکی استادیوم فوتبال پاریس و هنگام بازی دوستانه دو تیم آلمان و فرانسه و زمانی رخ داد که فرانسوآ اولاند داخل استادیوم بود. وی به سرعت محل را ترک کرد و برای تشکیل جلسه اضطراری به وزارت کشور رفت. انفجار دوم نیز حدود 15 دقیقه بعد اتفاق افتاد.
همزمان شش تیراندازی در پنج نقطه در مناطق 10 و 11 پاریس رخ داد. همچنین افراد مسلح با ورود به سالن کنسرت 'باتاکلان' بیش از یک هزار و 500 نفر را به گروگان گرفتند. گروگان گیری در نیمه شب با دخالت پلیس پایان یافت و در جریان آن بیش از 80 نفر به همراه چند مهاجم کشته شدند.
بر پایه آخرین گزارش رسانه های فرانسوی، در حملات دیشب دست کم 128 تن کشته و 200 تن مجروح شدند. حال 99 تن از مجروحان بشدت وخیم گزارش شده است.
شبکه تلویزیونی آمریکایی سی.ان.ان تعداد کشته شدگان را 153 تن اعلام کرد.
سوریه نزدیک به 5 سال است که با جنگ داخلی سنگین و گسترده ای دست و پنجه نرم می کند که با وجود تروریست هایی از ده ها کشور دنیا در حال تبدیل شدن به بحرانی با ابعاد بین المللی است. این جنگ تاکنون دهها هزار کشته و میلیون ها آواره بر جا گذاشته است. چند دور مذاکرات چندجانبه ای که تاکنون با هدف حل و فصل مسالمت آمیز این بحران برگزار شده است، همگی بی نتیجه به پایان رسیده اند.
نشست کنونی 'وین' سومین نشست بین المللی است که برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه برگزار می شود. نشست اول سال 2014 در 'ژنو' برگزار شد که بدون حضور ایران و بی نتیجه به پایان رسید. جمهوری اسلامی ایران با اعمال نفوذ آمریکا و عربستان به نشست ژنو دعوت نشد.
هیات دیپلماتیک ایرانی در نشست قبلی وین که هشتم آبان ماه برگزار شد، حضور داشت و در نشست کنونی نیز به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان حضور دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.