قدس ‌آنلاین:نباید فکر کرد کمپین ها می توانند جایگزین نهاد و سازمان های مدنی برای سازماندهی کنش اجتماعی شوند

کمپین ها جایگزین نهادهای مدنی نمی شوند

به گزارش قدس انلاین در سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که در پزوهشگاه نیرو برگزارشد اساتید ارتباطات به بحث و بررسی درباره موضوع طراحی و اجرای کمپین های ارتباطی پرداختند .
هادی خانیکی با اعلام این مطلب افزود: هدف عمده کمپین ها آگاه سازی است.، اما تنها آگاه سازی نمی تواند تاثیر گذار باشد بلکه انضباط، مهارت و تربیت دلایل مهمی برشمرده می شود.
وی ادامه داد: لس رابینسون هفت روش برای راه اندازی کمپین های پیشنهاد کرده است. روش نخست دانش و آگاهی است، که امروز در کشورمان اهمیت زیادی به گروه ها و شبکه های اجتماعی داده می شودبنابر این فکر می کنیم آگاهی که در فضای مجازی داده می شود کافی است در حالی که نوعی سستی دست یابی را به اطلاعات را به دنبال دارد.
روش دوم رابینسون اشتیاق است .اشتیاق برای ترسیم آینده ای متفاوت مهم است با نگاهی به تحقیقات چه به لحاظ کیفی، چه کمی متوجه می شویم که یکی از مهمترین موانع، فاصله جدی نگرش ها نسبت به واقعیت هاست که منجر به کمتر شدن اشتیاق می شود.
روش سوم مهارت ها است امروزه ما نیازمند اشتراک بین تکنیک و فرهنگ هستیم ؛اگر این توانایی آموخته شدن راجایگزین آن ناتوانی آموخته شده کنیم خوشبینی نسبت به آینده به عنوان روش چهارم مورد نظر قرار می گیرد.
خانیکی افزود:روش پنجم داشتن پشتیابی و سهولت است به این معنا که زیربناها و حمایت های لازم باید به وجود آید و فکر نکنیم کمپین بدون یک پشتوانه نهادی و شبکه ای می تواند موفق شود.
روش ششم انگیزه بخشی است تا بدین وسیله مردم را از روال عادی زندگی خود خارج کنیم.
روش هفتم بازخورد و تقویت است که تجربیات موفق یا مطالعات موردی تکرار شوند.
وی شکل گیری کمپین ها در کشورمان را اینگونه بیان می کند که کمپین ها در ایران از حوزه ارتباطات سیاسی وارد حوزه ارتباطات اجتماعی شده اند بیشتر کمپین ها برای انتخابات طراحی می شوند و سپس در حوزه های دیگر کاربرد دارند .
در مطالعه کاربردهای کمپین، بیشتر ازهر چیز می بینیم که به فرایند انتقال پیام توجه نشده؛ در مرحله ارائه آگاهی رسانه های جنبی کمپین ها نقش موثرتری دارند؛ چرا که پیام انبوه را منتقل می کنند.
وی تاکید کرد: در مرحله ترغیب یا تغییر نگرش یا جلب مشارکت، ضرورت دارد که به رسانه های تعاملی توجه کنیم و این رسانه ها شامل رسانه های شفاهی هم می شوند.
این استاد علوم ارتباطات اضافه کرد: تب کمپین سازی و کمپین درمانی در کشور ما به جای توجه به نهادهای مدنی، شبکه های اجتماعی و رسانه ای صحیح قرار داده ایم .ما می خواهیم روابط عمومیها و رسانه ها به جای هر کار نشده دیگری قرار دهیم؛ اگر سازمان ها، نهادهای اجتماعی، مدنی و سیاسی ضعفی دارند می خواهیم تبلیغات درمانی و رسانه درمانی کنیم.
خانیکی معتقد است کمپین سازی واقعی نزدیک به شبکه سازی است موفقیت کمپین را باید در پشتوانه محتوایی آن جست و جو کردو شبکه بی محتواو کمپین بی شبکه را اساسا یک رسانه بی تحرک و مرده است.
وی در زمینه عدم موفقیت کمپین ها افزود: زمینه های اجتماعی و فرهنگی جامعه و الزامات بازار یا شرایط اقتصادی تاثیر گذار است.

مفهوم کمپین برای برخی نامفهوم و ناآشنا است
پروفسور باقر ساروخانی که دبیر علمی این سمپوزیوم است گفت:مفهوم کمپین در سنت روابط عمومی همیشه بوده، ولی این کلمه برای برخی نامفهوم و ناآشنا است، لذا باید از طریق برگزاری اینگونه همایش ها ابعاد مختلف و ویژگی ها به همراه مشخصات کمپین ها برای همگان تبیین شود.
پروفسور باقر ساروخانی کمپین رو اینگونه می داندکه همچنین تلاش عاشقانه با پشتکار فراوان برای رسیدن به هدف و افق های دور است.
. این پیشکسوت علم ارتباطات و روابط عمومی ابتدا به عنصر ارزیابی اشاره کردوگفت:ایا این پیام شایستگی این رو دارد که در این مسیر قرار بگیردعنصر بعدی را چه گفتن معرفی کرد و به خود چه گفتن را ابزارای مهم نامید.
عنصر سوم چگونه گفتن را هنر ارتباطی روابط عمومی ها عنوان کرد . دست اندرکاران روابط عمومی با مغز، دل، قلب و ذهن انسان ها سر و کار دارند، لذا باید با شیوه های صحیح بر این اعضا تسلط پیدا کرده و بتوانند پیام خود را به آنها القا کنند.
عنصر چهارم حاملان پیام چه کسانی باشند وعنصر پنج از چه طریق گفتن مهم است.وی زبان رسانه را زبان دوگانه عنوان کرد و گفت:ماباید وقتی پیامی را می سازیم اگر مخاطب را در کنار خود نداشته باشیم اورا برای پیام اماده کنیم.که این همان هدایت از راه دور است از این طریق نیز می توان با احاطه بر اذهان، امور را هدایت و به سمت و سوی درست برد.

وی با اشاره به این که روابط عمومی، کلید طلایی است، یکی از ظرفیت های روابط عمومی را، تولید قدرت ارتباطی که پیامد توجه به افکار عمومی است ارزیابی کرد و بیان کرد:ما در عرصه بین المللی از این توان استفاده کرده و به حقوق حقه خود رسیدیم که به عنوان مثال می توان به موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای اشاره کرد.
وی تاکید کرد: در کمپین ها باید صبر و حوصله را پیشه و با پایداری برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده تلاش کرد.
این پیشکسوت حرفه علوم ارتباطات و روابط عمومی تصریح کرد: توفیق کمپین ها در ظرفیتی است که بتواند آن را در بالقوه کردن آن مثمر ثمر واقع کند.
مدير گروه روابط عمومي دانشگاه علامه طباطبايي در زمینه طراحی کمپین ها ی ارتباطی گفت:کمپين ها در صدد ايجاد تغيير رفتاري هستند
ازمعاني کمپين را کارزار و پيکار دانست و مبارزات انتخاباتي (ILECTION CAMPAIN) را به عنوان يک مثال مطرح کرد و ادامه داد:اغلب کمپين ها جنبه حمايتي دارند و کمتر جنبه رقابتي يعني بر مبناي هدف هستند.
حسین افخمی درباره چگونگی مدیریت یک کمپین گفت: اگر ضعفی در کمپین ها دیده شود.ضعف مدیریت آن است. نخستین مرحله در مدیریت کمپین توجه به موضوع و اقناع کردن مخاطبان است به این معنا که یک موضوع را پیدا می کنیم و آن را باید به اعضای تیم خود بقبولانیم. متمرکز کردن نیروها روی یک هدف مشخص حرف اول را درکمپین ها می زند.
چگونگی مدیریت کمپین را یا در اصطلاح درگیر شدن و درگیر کردن می باشد باید موجی را ایجاد کرد که کسانی که با آن مساله در ارتباط هستند و نیز اعضای جامعه درگیر شوند و از حالت بی تفاوتی نسبت به موضوع درآیند. چانه زنی ها و مذاکرات در کمپین ها انجام می شود؛ چرا که در مرحله ای از اجرای کمپین یک سری تعارضات به وجود می آید وهر کمپینی در واقع برای ایجاد تغییر می آید، زمانی که می خواهد کمپین موثر واقع شود یکسری نیروها در مقابل آن مقاومت می کنند و نیاز به چانه زنی ها احساس می شود.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد:موفقیت در مدیریت کمپین نیازمند درک مساله و مفهوم سازی است وسپس به ارزیابی موقعیت و طراحی و مشخص کردن هدف می پردازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.