قدس انلاین: درحالیکه وام خودرو تنها ۶روز پس از ۶ماه زمان وعده داده شده به پایان رسید و مردم به این نتیجه رسیدند که هدف از این حاتم بخشی دولت با وامهای ارزان کمک به خالی کردن انبار خودروسازان و نه حل مشکلات یا کمک به مردم بوده است ؛ هنوز خبری از وامهای ۱۰ میلیونی خرید کالا نرسیده و این احتمال میرود که اصلا هم به عرصه اجرا نرسد.

وام ۱۰ میلیونی کالای ایرانی اجرا نشده به بن بست رسید/ بانکها برنامه ای برای وام با سود۱۲درصد ندارند/ استمداد دولت از بانکها چه زمانی جواب میدهد؟

درعین حال امروز معاون وزیر صنعت خواستار همراهی بانکها برای صدورکارتهای 10 میلیونی خرید کالا شد این درحالی بود که یک مقام صنفی از ایجاد مشکل درصدور این کارتها شده واعلام کرد که بانکها هیچ برنامه ای برای صدور کارتهای خرید کالای ایرانی با سود 12 درصدی اعلام شده از سوی دولت ندارندو این اظهارات موردتایید یک مقام بانکی نیز قرار گرفته است .

***کارت 10 میلیونی خرید کالای ایرانی کجاست؟!

10روز از آغاز اجرای طرح فروش اعتباری کالای ایرانی با وام 10 میلیونی می گذرد اما هنوز وزارت صنعت آماری را از میزان صدور کارت های اعتباری و یا حتی استقبال مردم از اجرای این طرح اعلام نکرده و مسئولان برخی بانک‌ها هم از عدم صدور کارت تاکنون سخن می گویند.

 بنا بر اعلام وزارت صنعت، از نیمه آبان‌ماه اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت خرید کالای ایرانی آغاز شده است. بنا براطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت ، کارت خرید کالای ایرانی توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال خواهد بود، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.

فهرست کالاهای قابل خریداری در این طرح نیز از طریق درگاه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار عموم قرار گرفت و در مراحل بعدی و به تدریج متناسب با اعلام آمادگی دستگاه های اجرایی و یا کارفرمایان ذیربط، این طرح گستردگی بیشتری پیدا خواهد کرد.

در فاز اول اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

در حال حاضر 10 روز از اجرای این طرح می گذرد اما هنوز وزارت صنعت آماری از میزان صدور کارت های اعتباری و یا حتی استقبال مردم از اجرای این طرح را اعلام نکرده است، این در حالی است که وزارت صنعت در طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی هر دو روز یکبار جزئیاتی از میزان فروش دو شرکت ایران خودرو و سایپا را اعلام می کرد.

نکته قابل تأمل در اجرای طرح خرید کالاهای مصرفی با دوام بی اطلاعی سیستم بانکی است. یکی از مسئولین بانک‌های عامل در اجرای این طرح گفته است: هنوز فرم قرارداد جدیدی برای صدور کارت اعتباری برای بانک تعریف نشده تا آن را در اختیار واحدهای دولتی قرار دهیم و کماکان وام کالا با سود 21 درصد در این بانک اجرایی می شود.

وی با اعلام اینکه صدور این کارت ها پیچیده بوده و به نظر می رسد وزارت صنعت خود اقدام به خرید کارت ها کند، افزود: تاکنون بانک ما هیچ کارت اعتباری خرید کالا صادر نکرده است.

این در حالی است حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی پیش از این  گفته بود از زمان وصول درخواست دستگاهها به بانکها ظرف مدت چهار روز کارتهای خرید کالای بادوام صادر و به دستگاهها ارسال می‌شود.

*** بانک‌ها با وام 10میلیونی همراهی کنند

درهمین حال قائم‌مقام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در امور تجارت با اعلام اینکه 10هزار و 500 قلم کالا در طرح کارت اعتباری تا به امروز قابل استفاده است، خواستار همراهی بانک‌ها در اجرایی شدن وام 10میلیونی شد.

مجتبی خسروتاج ضمن تقدیر از همراهی مسئولان بانک مرکزی در اجرای طرح فروش مدت‌دار خودروی داخلی تصریح کرد: این اقدام موجب شد نقش سیستم بانکی در تسهیل مبادلات، افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ترویج مصرف ساخت داخل به‌خوبی نمایان شود.

وی  با اشاره به اینکه تجربه موفق فروش بیش از 120هزار دستگاه خودروی داخلی ظرف مدت 5 روز،‌ علاوه بر اهمیت جایگاه سیستم بانکی در این بین، به توسعه فرهنگ مصرف تولیدات و کالاهای داخلی نیز می‌انجامد، افزود: چنانچه این طرح برای سایر کالاهای تولید داخل و مورد نیاز اساسی مردم به کار گرفته شود می‌توانیم امیدوار باشیم تحول و رونقی بزرگ را هم در بخش تولید داخلی و هم بخش بازرگانی کشور ایجاد کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در امور تجارت تأکید کرد: اجرای این طرح حاکی از آن است که اگر سیستم بانکی فعال وارد صحنه اقتصاد کشور شود چطور می‌تواند چرخ تولید و مصرف را بگرداند و بر رکود بازار فائق شود.

قائم مقام وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت درباره اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی از طریق صدور کارت اعتباری تصریح کرد:‌ کار اصلی این بخش به‌عهده بانک مرکزی است و در واقع این اقدامی است که از سوی سیستم بانکی در جهت حمایت از تولیدات داخل به اجرا درخواهد آمد.

خسروتاج اظهار کرد: شبکه بانکی،‌ کارتهای اعتباری را بر اساس اعتبار سنجی که از اقشار مختلف مردم به عمل می آورند صادر خواهد کرد و در حال حاضر سیستم بانکی در حال تنظیم گروههایی است که در فاز اول، از  کارت اعتباری بهره مند  خواهند شد.

به گفته وی؛‌ کارت خرید کالای ایرانی توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال است کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.

خسروتاج افزود: در این‌راستا وزارت صنعت،‌معدن و تجارت سایتی را طراحی کرده است‌که همه تولیدکنندگان کالاهای مصرفی بادوام داخلی می توانند در آن ثبت نام و نسبت به ارائه محصولات خود اقدام کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در این طرح آن است که سامانه کارخانجات ،‌کالاها و شماره حساب شبای آنها را  طراحی و  به عنوان پشتوانه اطلاعاتی کارت ،به بانک مرکزی ارسال کند.

*** وام 10میلیونی کالا در بانک‌ها به مشکل خورد

اظهارات خسروتاج مبنی بر همراهی کردن بانک‌ها با طرح وام 10 میلیونی کالا در حالی است که رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: مردم منتظر دریافت کارت‌های خرید کالا هستند اما هنوز بانک‌ها اقدامی نکرده‌اند.

محمد طحان‌پور درباره دلیل تأخیر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی افزود: بانک‌ها ظاهراً در زمینه ارائه وامهای ده‌میلیون تومانی مشکل دارند.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت کارهای لازم را انجام داده است و نمایندگی‌هایی که قصد دارند کالاهای خود را ارائه دهند، آمادگی کافی دارند.

طحان‌پور درباره معرفی کالاها روی سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برندهای موجود تمامی کالاهای خود را اعم از ریز و درشت روی سایت معرفی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مردم به کالاهای درشت خانگی نیاز دارند، گفت: برندهای موجود کالاهای ریز را هم معرفی کردند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: این طرح برای کارمندهای دولت بوده و هنوز جزئیات اجرای این طرح در بانک‌ها مشخص نشده است.

***حذف کارگران و کشاورزان ازوام 10 میلیونی

درهمین حال یک عضو کانون عالی انجمن های صنفی کارگران از برگزاری جلسه‌ای با معاونت رفاه وزارت کار برای پرداخت وام 10 میلیون تومانی خرید کالای ایرانی به کارگران خبر داد و گفت: متاسفانه در این جلسه نتوانستیم به راهکاری برای پرداخت این وام به کارگران برسیم.

مسعود نیازی از برگزاری جلسه نمایندگان کارگران با معاونت رفاه وزارت کار پیرامون ارائه کارت اعتباری کالای داخلی به کارگران خبر داد و گفت: در این جلسه قرار بود راهکاری برای ضمانت کارت‌های اعتباری کارگران پیدا کنیم، اما در این جلسه موفق نشدیم.

نیازی بیان کرد:در این جلسه عنوان شد با توجه به اینکه بازنشستگان حقوق بگیر هستند می توانند پس از اجرای این طرح از این تسهیلات بهره‌مند شوند، اما در مورد سایر کارگران تصمیمی اتخاذ نشد.

عضو کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت:  نتوانستیم کاری را انجام دهیم. چرا که بحث ضمانت تسهیلات کارگران موضوع مهمی است که باید بررسی شود.

همچنین معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت : امکان بهره مندی کشاورزان از تسهیلات 10 میلیون تومانی خرید کالا جهت تهیه ادوات، تجهیزات و نهاده های کشاورزی در دست پیگیری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
    2 0
    دولت زمان اقساط وام خرید خودرو را 7 ساله اعلام کرده بود ولی وقتی هجوم مردم را دید آن را به 4 سال تغییر داد حالا هم که استقبال هموطنان بی پول را دیده لابد تصمیم گرفته سود 12 درصد خرید کالا را افزایش دهد .