قدس: روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوي در پاسخ به چاپ گزارش، «۳۵ روستای بخش صالح‌آباد در تشنگی» که سوم آبان ماه در همین صفحه به چاپ رسید جوابیه‌ای ارسال کرده که همراه با توضیح قدس آن را می‌خوانیم:

پاسخی برای گزارش  «۳۵ روستای بخش صالح‌آباد در تشنگی»

 

به استحضار می‌رساند؛ بخش صالح‌آباد با احتساب پاسگاه‌ها و پایگاه‌های مرزی دارای 100 آبادی است که تمامی این آبادی‌ها از خدمات امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان تربت جام بهره‌مند هستند.

در این میان 70 آبادی با جمعیتی بیش از 28 هزار نفر به صورت مستمر و شبانه روزی از آب لوله کشی سالم و بهداشتی برخوردار بوده و آب شرب بقیه روستاها نیز به وسیله تانکر سیار تأمین می‌شود.

برای تأمین پایدار آب شرب همه روستاهای بخش صالح‌آباد، مطالعات اجرای 5 مجتمع آبرسانی به انجام رسیده و طراحی‌های لازم نیز صورت گرفته که با تخصیص اعتبارات مورد نیاز، عملیات اجرایی این پروژه‌ها نیز براساس اولویت انجام خواهد شد.

ضمن اینکه در حال حاضر آب شرب تحویلی به مردم روستاهای این بخش از نظر کیفی همواره توسط کارشناسان آب و فاضلاب روستایی و دانشکده علوم پزشکی تربت جام مورد پایش مستمر قرار می‌گیرد و در صورت وجود هرگونه آلودگی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، تا زمان رفع آلودگی از تانکر سیار برای تأمین آب شرب استفاده می‌گردد.

افزون بر این با وجود محروم بودن بخش صالح‌آباد، در هیچ یک از روستاهای این بخش موردی از ابتلا و شیوع بیماری‌های مرتبط با آب شرب مشاهده نشده که این خود گواه کیفیت آب شرب مردم روستاهای صالح‌آباد است.

درخصوص تعطیلی حمام تعدادی از روستاها که در گزارش مذکور علت اصلی آن نبود آب ذکر شده نیز باید گفت، علت اصلی امر به عدم استقبال روستاییان برمی‌گردد، زیرا در بسیاری از روستاهایی که مشکلی از  نظر تأمین آب ندارند نیز این حمام‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

همچنین در این گزارش به افزایش 30 درصدی تعرفه آب شرب روستایی اشاره شده که این افزایش تعرفه برای 70 درصد مشترکان آب شرب روستایی استان که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند حدود 10 درصد بوده که رقمی کمتر از هزار تومان در قبوض آب بها بوده که به نظر نمی‌رسد مطلب مندرج در گزارش که از جمله «فشار زیادی بر طبقات پایین جامعه وارد می‌کند» استفاده شده، صحیح به نظر برسد.

در پایان ضمن قدردانی از توجه خبرنگار آن روزنامه به مشکلات آب شرب مردم روستاهای بخش صالح‌آباد یادآور می‌شود نقل مطالبی غیرواقعی از قول افرادی مجهول و تعمیم آن به کل بخش، علاوه بر اینکه نگرانی جامعه روستایی را در پی داشته، خدمات ارایه شده دولت در حوزه آب شرب روستایی را نیز نادیده می‌‌گیرد.

* توضیح قدس

ذکر چند نکته برای روشن شدن موضوع ضروری است:

1- آمار صحــیح روستاهای این منطقه همان 94 روستاست که 35 آبادی مشکل دار و 59 روستا بدون مشکل است که بارها نماینده تربت جام و سایر مسؤولان در شهرستان و بخش در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده اند بدون احتساب پاسگاه‌ها و پایگاه‌ها، متن جوابیه آن شرکت نیز گواه صدق موضوع است.

2- اینکه گفته شده آب شرب تحویلی به روستاها مورد پایش مستمر قرار می‌گیرد باید گفت بهداشت و سلامتی بیشتر با آب جاری لوله کشی مقدور است نه با آب راکد و جیره بندی و تانکر سیار ضمن اینکه در این گزارش سعی شده  در خصوص شیوع بیماری‌های مرتبط موضوع جنبه هشداری داشته و روستاییان به مسؤولان مربوط هشدار داده اند که اگر این مشکل همین گونه ادامه پیدا کند، احتمال گسترش بیماری‌ها  وجود دارد .

3- در خصوص عبارت «... نقل مطالبی غیرواقعی از قول افرادی مجهول...» یادآور می‌شود اهالی روستاها به خاطر ترس از پیامدهای مصاحبه از خبرنگار ما خواسته‌اند نامشان فاش نشود. بنابراین کافی است سری به این روستا بزنید تا از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شوید.

4- چــقدر خوب بــود دوستان به حقابه صالح آبادی‌ها ازسد دوستی هم که در متن خبر آمده بود اشاره می‌کردند که کشاورزان و دامداران این منطقه با جمعیتی 80 درصدی نه تنها سرشان بی‌کلاه مانده، بلکه به خاطر تردد خودروهای سنگین حمل مصالح ساختمانی سد دوستی ، جاده را نیز از دست داده اند و سال‌هاست چشم انتظار اقدام انقلابی مسؤولان هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.