بسیاری از ما خواسته یا ناخواسته گناهانی را مرتکب می شویم که برایمان عادی شده است غافل از آنکه این گناه پیامدهایی دارد که پوچى و بی ‏خاصيت شدن كارهاى نيك از جمله آن است.

چه گناهانی دعای شما را بی اثر می کند!

قدس آنلاین - حسینعلی پورافضلی: نبايد از نظر دور داشت كه مكافات عمل، هم در این دنيا وجود دارد و هم در آخرت گریبانگیر ما خواهد شد. هر گناهي كه انسان انجام مي‌دهد آثار مربوط به خود را دارد . مطابق آیات و روایات اسلامی گناهان نه تنها آثار فردي دارند و ذلت انسان را باعث می شوند؛ بلکه در اجتماع هم آثاری سوء از خود بجا می گذارند. امام باقرعليه السلام فرموده اند: «وقتی بنده ای از خدا حاجتى مى‏خواهد، اقتضا دارد كه زود يا دير برآورده شود، ولی آن بنده گناهى انجام مى‏دهد و خداوند به فرشته مى‏فرمايد: حاجت او را روا مكن و او را محروم ساز زيرا در معرض خشم من درآمد و سزاوار محروميت شد» (1) .

یکی از آثار گناهان آن است که مانع اجابت دعا می شود و آدمی را از رحمت پروردگار محروم می سازد. همچنانکه بعضی کارها باعث زود برآورده شدن حاجات و اجابت دعا می شوند برخی گناهان هم هستند که بطور خاص برآورده شدن حاجت و قبولی دعا را به تأخیر می اندازند. در این زمینه روایتی از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که به این قرار است:  « روي عن علي بن الحسين عليهما السلام (أعوذ بك من الذنوب التي ترد الدعاء)، وعنه (ع): الذنوب التي ترد الدعاء هي :أولاً : سوء النية . ثانياً : خبث السريرة . ثالثاً : النفاق مع الأخوان . رابعاً : ترك التصديق بالإجابة . خامساً : تأخير الصلوات المفروضة حتى تذهب أوقاتها . یعنی؛ از امام سجاد علیه السلام روایت شده که فرمود: خداوندا از گناهانی که مانع اجابت دعا می شوند به تو پناه می برم. آن حضرت می فرماید: گناهانی که موجب برگشتن دعا می‏ شوند عبارتند از: نیت بد داشتن، در باطن پلید بودن ، با برادران دینی دو رویی و نفاق نمودن، برادران دینی را با ترک اجابت تصدیق نکردن و نمازهای واجب را به تاخیر انداختن تا وقتشان بگذرد.(۲)

در همین زمینه در روایت آمده است که اگر بنده خداوند را با نیت درست و خلوص قلبی بخواند دعایش حتما اجابت می شود.

پانوشت:

  1. كافي، ج 2، ص271
  2. عدة الداعي ص154

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
    8 1
    پروردگارا همه دعاهاي مارا مستجاب فرما. آمين يا رب العالمين.