آیت الله نوری همدانی: شناخت و مراقبت از طلاب و بررسی وضعیت تحصیلی آنان بسیار مهم است، همانگونه که در مسائل علمی درجه بندی وجود دارد می توان طلاب را در مسأله اخلاق نیز درجه بندی کرد.

اجازه ندهیم چراغ اخلاق در حوزه کم فروغ شود

به گزارش قدس آنلاین، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار حجت الاسلام هادی حسین خانی معاون تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اهمیت مقوله اخلاق در حوزه علمیه گفت: فعالیت ها در مسیر گسترش اخلاق بسیار مقدس و اثرگذار هستند.

وی افزود: مشکل ترین مسأله مقوله اخلاق است چون برای موضوعات دیگر از جمله موضوعات علمی مقصود دانستن و یادگرفتن است اما اخلاق مسأله ای است که باید در روح و وجود اشخاص نهادینه شود که احتیاج به ممارست، مراقبت و زحمت فراوان دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که از ابتدا در حوزه های علمیه اخلاق درس مهمی به شمار می رفت، اظهار داشت: کسانی این درس را برعهده داشتند که خودشان متخلق به اخلاق فاضله بودند به گونه ای که کلام آنها در روح انسان ها اثرگذار بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در حوزه های فعلی کم کم این موضوع منسوخ و متروک شد، درس اخلاق همانند درس کفایه و درس های دیگر نیست؛ کسی که می خواهد بر روح انسان ها اثرگذار باشد باید متخلق به اخلاق بوده و خود عامل باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که هفته ای یک روز باید به مسأله اخلاق اختصاص داده شود، ابراز داشت: مراجع محترم به صورت هر هفته به نوبت می توانند در یک جلسه ای برای اخلاق شرکت کنند که بسیار اثرگذار است.

وی عنوان کرد: زمانی که ما به حوزه علمیه آمدیم حضرت امام(ره) درس اخلاق می گفتند که بسیار آموزنده و اثرگذار بود، بحث اخلاق مسأله ای خاص است و امروز احتیاج به اخلاق بیش از گذشته احساس می شود؛ شناخت و مراقبت از طلاب و بررسی وضعیت تحصیلی آنان بسیار مهم است، همانگونه که در مسائل علمی درجه بندی وجود دارد می توان طلاب را در مسأله اخلاق نیز درجه بندی کرد.

منبع: رسا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.