قدس آنلاین _ ملیکا درودی:رئیس اداره پیوند اعضای وزارت بهداشت، در کنگره بین المللی پیوند اعضا از وجود ۲۷ هزار بیمار دیالیزی در کشور خبر داد و یکی از نگرانی های وزارت بهداشت را عدم توانایی در خرید تجهیزات دیالیزی دانست.

۲۷ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد/وزارت بهداشت توانایی خرید تجهیزات دیالیزی را ندارد

به گزارش قدس آنلاین، کتایون نجفی زاده ظهر امروز در کنگره بین المللی پیوند اعضا که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در طرح تحول سلامت، هزینه پیوند اعضا ۲ برابر شده و در تلاش برای بیمه کردن پیوند اعضا هستیم و تاکنون توانستیم موافقت ۲ بیمه اصلی را اخذ کنیم.

وی در خصوص تعداد بیماران دیالیزی در کشور بیان کرد: ۲۷هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد از این بیماران می توانند پیوند شوند و ما می توانیم ۱۳  تا ۱۴هزار بیمار دیالیزی را تحت عمل پیوند قرار دهیم.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت در ارتباط با آمار سالانه مرگ مغزی در کشور خاطر نشان کرد: سالانه ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی در کشور روی می دهد و در ۵۶درصد از پیوندها نیز از ارگان های بیماران مرگ مغزی استفاده می شود.

نجف زاده در زمینه افزایش درصد رضایت گیری از خانواده های بیماران مرگ مغزی عنوان کرد: با ارائه مدل ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا توانستیم رضایت خانواده ها برای اهدای عضو را  به طور تدریجی افزایش دهیم و اکنون به رضایت گیری ۹۰ درصدی از خانواده ها رسیده ایم.

وی از ابداع ۴۰ روش جدید برای رضایت گیری از خانواده های بیماران مرگ مغزی خبر داد و گفت: در حال حاضر توانستیم ۴۰ روش جدید برای رضایت گیری از خانواده های بیماران مرگ مغزی ابداع کرده ایم و توانستیم آمار پیدا کردن بیماران مرگ مغزی را تا ۷ برابر افزایش دهیم.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت یادآور شد: با برگزاری دوره های آموزشی توانستیم متوسط ساعات رضایت گیری از خانواده ها را از ۴۸ ساعت به زیر ۶ ساعت برسانیم.

نجف زاده پیرامون تعداد پیوندهای کلیه انجام شده در کشور تصریح کرد: سالانه ۲هزار و ۷۰۰ پیوند کلیه در سراسر کشور انجام می شود که با اصلاح روش ها می توانیم تمام بیماران دیالیزی و در انتظار پیوند را از رنج بیماری نجات دهیم.

وی از ممنوعیت پیوند بیماران خارجی و انجام پیوند در بیمارستان های خصوصی خبر داد و افزود: پیوند اعضای بیماران خارجی ممنوع اعلام شده و انجام پیوند نیز در بیمارستان های خصوصی ممنوع بوده و تنها از بیماران مرگ مغزی افغانی مقیم ایران، ارگان های داخلی دریافت می شود.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت در ارتباط با دلالی گری در امر پیوند بیماران خارجی در بیمارستان های خصوصی بیان کرد: دلالان تجارت پرسود پیوند اعضا را در بیمارستان های خصوصی به راه انداخته بودند و از طریق ارتباط با  دهنده و گیرنده عضو در کشورهای خارجی و انجام پیوند در بیمارستان های خصوصی پول کلانی را به جیب می زدند.

نجف زاده یکی از مشکلات کشور را عدم آگاهی مردم از بیماری مرگ مغزی دانست و تاکید کرد: متاسفانه مردم کشور ما آگاهی چندانی از بیماری مرگ مغزی ندارند و آموزشی برای رضایت گیری از خانواده ها به پزشکان ارائه نمی شود و بسیاری از پزشکان نحوه رفتار با خانواده های بیماران مرگ مغزی را  نیاموخته اند.

وی پیرامون همکاری های داوطلبانه افراد برای امر فرهنگ سازی در اهدا عضو عنوان کرد: برای خانواده های اهداکننده عضو جشن سالانه(نفس) برگزار می شود و افرادی نیز به صورت داوطلبانه در امر فرهنگ سازی اهدای عضو با اداره پیوند اعضا وزارت بهداشت همکاری می کنند.

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت از انعقاد تفاهم نامه ای با وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی خبر داد و گفت: تفاهم نامه ای با وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی به امضا رسیده تا پخش فیلم های مرتبط با بیماران مرگ مغزی و پیوند اعضا با مشورت وزارت بهداشت و شورای پیوند صورت بگیرد.

نجف زاده یکی از نگرانی های وزارت بهداشت را عدم توانایی  برای تامین تجهیزات بیماران دیالیزی دانست و یادآور شد:یکی از نگرانی های وزارت بهداشت، عدم توانایی در تامین تجهیزات دیالیزی است و در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه امکان خرید تجهیزات دیالیزی وجود ندارد.

وی در زمینه پروسه اهدای عضو بیان کرد: در ایران پس از معاینات کلینیکی صورت گرفته بر روی بیمار مرگ مغزی، ۴ پزشک تاکید کننده مرگ مغزی و با ابلاغ شخص وزیر و به همراه نماینده قوه قضاییه برای اخذ رضایت از خانواده بیمار مرگ مغزی در واحد فراهم آوری آی.سی.یو بیمارستان ها حاضر می شوند تا ارگان های داخلی از بدن فرد بیمار خارج شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.