رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این دردآور است وقتی را که برای امور روزمره خود می‌گذاریم برای مسائل قرآنی صرف نمی‌کنیم.

سیرت و رفتار محسن حاجی حسنی کارگر برای همه اعجازانگیز بود/نپرداختن به مسائل قرآنی دردآور است
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین دوره مسابقات حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم و اذان و دعاخوانی خراسان رضوی در مسجد مهدیه قوچان اظهار کرد: یکی از بزرگترین رسالت‌ها در دوره حکومت اسلامی نشر و ترویج قرآن کریم بوده و مسابقات قرآنی یکی از این اقدامات ترویجی و تبلیغی به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه برای پیدا کردن جایگاه قرآن در نظام فرهنگی و آموزشی باید در ترویج آن تلاش انجام شود، افزود: جامعه‌ای که با قرآن مأنوس نیستند کمتر دارای اندیشه قرآنی و اندیشمند این حوزه هستند و مسابقات قرآنی مقدمه‌ای برای اقشار مختلف مردم از جمله جوانان و نوجوانان برای صرف وقت بیشتر برای قرآن است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به این موضوع که فعالیت‌های قرآنی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای حرکت جامعه به سمت قرآن و عمل و بهره‌مندی از آیات آن است، تصریح کرد: حفظ قرآن مقدمه‌ای برای اُنس با قرآن بوده و قرین بودن آدمی در صبح و شام با قرآن این امکان را می‌دهد که قلب خانه و ظرف قرآنی شود.

وی با تأکید بر اینکه اُنس جوانان با قرآن سبب پذیراشدن لب و جان و عجین شدن گوشت و پوست با آیات الهی می‌شود، بیان کرد: محسن حاجی حسنی کارگر در عروجی شهادت‌گونه به دیدار معبود شتافت اما این نکته درباره وی حائز اهمیت است که سیرت و رفتار وی برای همه اعجازانگیز بود.

حسینی یادآور شد: این شخص به گفته همگان شخصی نبود که تنها قاری قرآن باشد بلکه قرآن به جان، رفتار و گفتار وی تجلی پیدا کرده و هدف از برگزاری این مسابقات نیز تربیت همین حاجی حسنی‌ها و حاج حسن‌های دانش است.

وی با یادآوری اینکه اهالی قرآن در بالاترین درجه قرار دارند و هر کسی که در دنیا به قرآن نپرداخته و فعالیت قرآنی نداشته باشد جزء زیانکارترین افراد است، گفت: خادمان قرآنی در راستای اعتلای فرهنگ قرآن مجاهدت‌های بسیاری دارند اما با جایی که باید به آن برسیم فاصله‌های بسیار وجود دارد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه پس از گذشت 37 سال از انقلاب هنوز افرادی وجود دارند که نمی‌توانند قرآن را بخوانند یا معنی آن را به درستی بفهمند، تأکید کرد: این دردآور است که وقتی را که برای امور روزمره خود می‌گذاریم برای مسائل قرآنی صرف نمی‌کنیم.

وی با گلایه نسبت به این موضوع که به رقابت‌های ورزشی و هنری بیشتر از رقابت‌های قرآنی پرداخته می‌شود، خاطرنشان کرد: با ایجاد برنامه‌ها و طرح‌های بهتر می‌تواند جذابیت در برنامه‌های قرآنی ایجاد کرد و بر محتوای این فعالیت‌ها افزود.

حسینی عنوان کرد: باید مسابقات، محافل و جلسات قرآنی رشد پیدا کرده و ما هنوز در ابتدای این مسیر قرار داریم.

*موقوفات قرآنی خراسان رضوی قابل توجه نیست
حجت‌الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار کرد: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآنی استانی به عنوان بزرگترین رویداد قرآنی بوده که از امشب به مدت سه روز در شهرستان قوچان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه 28 آبان در مصلی قبای این شهرستان با سخنرانی حجت‌الاسلام احمد مروی؛ معاونت ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این دوره از مسابقات حفظ، ترتیل و قرائت قرآن کریم، اذان و دعاخوانی 425 نفر شرکت کرده‌اند که تعداد متسابقان برادر 210 و خواهر 215 نفر است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی نیز در کنار مسابقات برای مردم شهرستان و متسابقان نیز طرح‌ریزی شده است، افزود: سیاست اوقاف در استان بر این بوده که مسابقات در محل استان به طور صرف برگزار نشود و در شهرستان‌ها نیز با برگزاری این مسابقات یک کار فرهنگی و قرآنی انجام شود که امسال با توجه به شاخص‌های در نظر گرفته شده قوچان انتخاب شد.

وی فعالیت‌های اوقاف را در خراسان رضوی بر سه محور دانست و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اوقاف امامزادگان بوده که 254 امامزاده در این استان مدیریت می‌شود و کارهای متعدد فرهنگی، مراسمات، مراکز قرآنی و دفاتر مشاوره از جمله این فعالیت‌ها در امامزادگان و بقاع متبرکه است.

ایزدی موقوفات، احیا و ایجاد آنها و مدیریتشان را بخش دیگری از فعالیت‌های اوقاف در کنار مسابقات قرآنی و طرح حفظ برشمرده و یادآور شد: طی سال به مناسبت‌های مختلف عنوان‌هایی طراحی شده که مراسم‌های خوبی در سطح استان و بقاع همچون آرامش بهاری، دهه ولایت، دهه کرامت، بصیرت عاشورایی به صورت کیفی و کمی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: موقوفات قرآنی استان متأسفانه قابل توجه نبوده و موقوفات در این زمینه تنها در موضوع قرآن‌خوانی است و در موضوع ترویج و آموزش قرآن موقوفه‌ای نداشتیم.

معاون اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از موقوفات قرآنی تلفیقی است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر خیرین توجه ویژه‌ای به موقوفات قرآنی داشته‌اند و در دو سال اخیر موقوفات خوبی در این زمینه ایجاد شده اما به دلیل تلفیقی بودن آمار درستی وجود ندارد.

*خروجی عملی جلسات و مسابقات قرآنی باید وحدت شیعه و سنی باشد

حجت‌الاسلام سیدکاظم طباطبایی امام جمعه قوچان گفت: قرآن مجید کتاب هدایتگر و آن چیزی که بهتر، مطمئن‌تر، محکم‌تر و روشن‌تر است و قرآن به تدبر در خود دعوت می‌کند و این نبود تحریف و دست‌کاری نشدن در آیات الهی از معجزات آن به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: قرآن به تحدی و مبارزه طلبی دعوت می‌کند و این کتابی است که تاکنون هیچکس نتوانسته و نخواهد توانست همانند آن را بیاورد و این نکته قابل تأملی در عظمت قرآن بوده که تا دامنه قیامت هیچکس نمی‌تواند آیه‌ای همانند آیات قرآن بیاورد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی قوچان با اشاره به اهمیت برگزاری محافل و مجالس قرآنی گفت: باید فرهنگ و رفتار به همراه نیت و گفتار همه قرآنی شود تا جامعه‌ای نورانی از آن به وجود آید و وحدت قرار دادن قرآن سبب احترام گذاشتن به مقدسات، اقوام می‌شود.

وی تأکید کرد: قرآن باید به همه دعواهای و جنگ‌های مذهبی خاتمه دهد و دعوای میان شیعه و سنی معنا نمی‌دهد و هرجا که جنگی بود نشان از آن دارد که از قرآن دور شده‌ایم.

طباطبایی با تأکید بر اینکه همانگونه که عشق و محبت به اهل بیت در وجود شیعه وجود دارد باید نسبت به اصحاب و یاران پیامبر نیز این احترام وجود داشته باشد، بیان کرد: مشکلات جهان اسلام تا زمانی که به دعواها و جنگ‌های مذهبی خاتمه داده نشود حل نشده و پیام وحدت میان شیعه و سنی باید خروجی عملی جلسات و مسابقات قرآنی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.