احمد فیاض: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در خراسان رضوي طی شش ماه ابتدای سال ۱۳۹۴، پاسخگوی ۱۵۲ هزار پرسش و شبهه دینی شهروندان خراسانی بوده است.

هر طلاق ۴۵۰ میلیون ریال هزینه به دولت تحمیل می کند

حجت الاسلام علی اکبر روحانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: 15 کرسی مرکز با به کارگیری تعدادی از بهترین و کارآمدترین فضلا و کارشناسان حوزه علمیه در عرصه پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه خراسان رضوی، این تعداد پرسش را پاسخ داده‌اند.از این تعداد 125 هزار مورد به صورت پیامکی، 21 هزار مورد به صورت گفت‌وگوی آنلاین و پنج هزار و 500 پرسش نیز به صورت طرح پرسش در سایت بوده است. تنها 28 هزار پرسش با چهار هزار و 500 نفر ساعت پاسخگویی و میانگین هفت تماس در هر ساعت به صورت تلفنی طی نیمه اول سال رفع شبهه است.

مدیر این مرکز در ادامه با انتقاد از مدیران فرهنگی و اجرایی پایتخت معنوی اسلام تصریح کرد: این حجم پاسخگویی در حالی است که از افتتاح سامانه که در دی ماه 1393 با حضور امام جمعه، مدیر دفتر تبلیغات اسلامی و جمعی از مسؤولان در مشهد افتتاح شد، بیش از 10 ماه نمی گذرد، حال آنکه طی این مدت هیچ حمایت معنوی، مادی و حتی رسانه ای به منظور پوشش مطلوب، بهینه سازی سامانه و معرفی شایسته از سوی مدیران فرهنگی و اجرایی انجام نشده است.

وی افزود: نه تنها برخی از مسؤولان، بلکه بسیاری از شهروندان خراسانی نیز از وجود این مرکز و رسالت‌های آن بی اطلاعند، در حالی که حجم زیادی از پرسش‌ها و شبهه‌های دینی و مذهبی در سینه آنان انباشته است که بسادگی با تماس تلفنی، سامانه پیامکی و یا حتی طرح در سایت این شبهات مرتفع می شود.

روحانی مقدم ادامه داد: پایتخت معنوی تنها با شعار و در لفظ محقق نمی شود، بلکه نیازمند یک سری بسترسازی، هزینه و سرمایه گذاری‌های فرهنگی و معنوی برای پیاده سازی آن است که از جمله می توان به ارتقای فرهنگ و تعالی ارزش‌های شهروندی در قالب همین پاسخگویی به پرسش‌ها، شبهات و پرسش‌های دینی که نقش پیشگیرانه ای ایفا می کند، اشاره کرد و آن نیز مستلزم تقویت نگاه مسؤولان و حمایت معنوی و مادی از این سامانه است.

مدیر مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: مشهد مقدس در سال 2017 به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام انتخاب شده است و هنگامی که سخن از پایتخت معنوی مطرح می شود، شایسته و زیبنده نیست که خراسان رضوی رتبه نخست را در مقوله طلاق کسب کند و این با مبانی پایتخت معنوی منافات دارد. هر طلاق حدود 450 میلیون ریال هزینه روی دوش دولت می گذارد، در حالی که در بخش مشاوره در همین مدت کوتاه توانسته ایم با ارایه راهکار و آموزش مهارت‌های زندگی به صورت مشاوره تخصصی از طلاق هایی جلوگیری کنیم. نتیجه آنکه در صورت آگاهی بخشی شهروندان و حمایت‌های نرم افزاری و سخت افزاری توسط مسؤولان استان و شهر مشهد، می توان ضمن کاهش هزینه‌ها، روند تحقق پایتخت معنوی و آماده سازی آن را برای سال 2017 سرعت داد.

مدیر کانون بحث و انتقادات دینی شهید هاشمی نژاد در ادامه گفت‌وگو، زوایای دیگری از عملکرد مرکز را تشریح و خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت سامانه پاسخگویی به سؤالات دینی در عرصه فضای مجازی، این مرکز به عنوان دومین شعبه با الگوپذیری از مرکز ملی قم، در مشهد پا به عرصه فعالیت گذاشت.

وی افزود: شهروندان می توانند با رجوع به سایت www.eporsesh.com  و یا تماس با شماره تلفن 09640 و نیز پیامک به شماره 30007461 از خدمات 15 کرسی در هر شیفت (در مجموع 45 کرسی) در هشت گروه فلسفه و کلام اسلامی، اعتقادات، اخلاق، تاریخ اسلام، علوم قرآنی و حدیث، فرق اسلامی، احکام و مشاوره بهره مند شوند.

مرکز همه روزه از ساعت هشت صبح تا 20 آماده پاسخگویی توسط 18 کارشناس فضای مجازی، 17 نفر تلفنی و هشت نفر در بخش خواهران است. همچنین کانال تلگرامی این مرکز نیز بتازگی راه اندازی شده که علاقه‌مندان می توان به telegram.me/eporsesh مراجعه و عضو شوند.

روحانی مقدم در پایان، اقدام‌های آینده این مرکز را مورد توجه قرار داد و گفت: افزایش خطوط تلفنی پاسخگویی به منظور رفاه شهروندان مدنظر قرار گرفته و نشست‌های مستمری با کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی در قم، نشست‌های درون گروهی برای تعامل کارشناسان گروه‌ها و نیز بررسی مشکلات و معضلات پاسخگویی داریم. ضمن آنکه تاکنون کارشناسان این سامانه با حضور در نمایشگاه ها به پاسخگویی پرسش‌ها و شبهات پرداخته و این آمادگی را داریم تا به تمامی سازمان ها و ادارات و مراکز دولتی و غیر دولتی نیز خدمات حضوری مشاوره‌ای داشته و پاسخگو باشیم.

وی افزود: ارتقای دانش و مهارت و به روزشدن کارشناسان را مورد توجه قرار داده‌ایم و بدین منظور نشست‌های متعددی با جامعه شناسان، روان شناسان و آسیب شناسان حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی نیز داشته ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روحانی مقدم IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    0 0
    سلام. هزینه بر کشور تحمیل می کند صحیح است