قدس انلاین -سعید کوشافر: طی روزهای گذشته ودرحالی که دیپلماتهای کشورمان برای اجرای مفاد توافق هسته ای یا همان برجام اماده میشوند یک اظهارنظر درباره بسته نشدن پرونده PMD باعث شد تا تردیدها درباره حسن نیت مقامهای آژانس اتمی از یک سو و مقامهای کشورهای طرف قرارداد با ایران رنگ جدی تری بخود گیرد.

احتمال دبه آژانس اتمی درمساله  PMD/ تدوام اظهارات  دوپهلوی دبیرکل درمقابل موضع قاطعانه ایران/ بسته شدن پرونده PMDشرط قطعی برای اجرای برجام

درهمین حال تارنمای شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ می نویسد: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پرنده ی موضوعات حال و گذشته (PMD) فعالیت های هسته ای ایران به عنوان پرسش اساسی در مجادله ایران و قدرتهای هسته ای روز ۱۱ آذر منتشر می شود.

بلومبرگ می نویسد: 'بنا به گفته منابع موثق، در آن زمان بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گزارشی را در مورد گذشته هسته ای ایران منتشر خواهند کرد. بلومبرگ نیز به سبک و سیاق دیگر رسانه های آمریکایی ضمن تشکیک در گزارش آژانس، اعتراف می کند که این گزارش زمینه اجرای برجام را فراهم خواهد ساخت؛ چرا که انتشار آن چراغ سبزی برای آغاز جمع آوری تجهیزات هسته ای خواهد بود که در برجام قید شده است. پس از آن، تحریم ها برداشته خواهند شد.

منابع موثقی که در مذاکرات برجام نیز شرکت داشتند به بلومبرگ گفتند که گزارش آژانس پیش از جلسه ویژه هیأت حکام در روز ۲۴ آذر در وین منتشر خواهد شد.

***اظهارات آمانو

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در بروکسل گفت: 'ایران اقدامات اولیه را بسرعت انجام می دهد. ما در مرحله نهایی هستیم.' وی افزود: 'ما بر واقعیات متمرکز هستیم: چرا آنان این فن آوری را در اختیار دارند؟ این فن آوری چیست و چگونه استفاده می شود' ؟

بر اساس برجام، ایران باید بیش از ۱۰ هزار عدد از سانتریفیوژهای نصب شده خود را کنار بگذارد، هسته رآکتور آب سنگین اراک را غیر فعال سازد، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از بین ببرد و تجهیزات نظارتی را نصب کند تا بازرسان آژانس بتوانند فعالیتهای آتی را بهتر نظارت و ردگیری کنند. زمانی که آژانس تائید کرد که این اقدامات انجام شده است، تحریمهای مالی و نفتی برداشته خواهند شد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه ایران به تمامی تعهداتش در نقشه راه عمل کرده گفت که آژانس در حال آماده‌سازی گزارش نهایی درباره موضوع PMD است.

به گزارش  رویترز، یوکیو آمانو در مخالفت با کشورهای غربی که خواستار نظارت دقیق بر تاسیسات هسته‌ای ایران شده بودند، افزود: طبق برجام نظارت هر کشوری بر این تاسیسات باید با مجوز آژانس صورت گیرد.

آمانو گفت: ایران رایزنی‌ها با آژانس را در موضوع جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته ای، به اتمام رسانده و این نهاد، نتایج مربوط به این مورد را پس از تحلیل در گزارش نهایی خود اعلام خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که در بازدید از سایت پارچین به مورد مشکوکی در تغییر کارکرد تاسیسات هسته‌ای آنها مشاهده نکرده است. آمانو با این حال یادآورد شد که آژانس در حال تجزیه و تحلیل مشاهدات کارشناسان خود از پارچین است.

***شرط اجرای برجام بسته شدن پرونده هسته‌ای

دراین حال نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد طرف های مقابل می‌دانند که شرط اجرای برجام, بسته شدن پرونده ایران است.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد طرف های مقابل می‌دانند که شرط اجرای برجام, بسته شدن پرونده ایران است.

رضا نجفی درباره نقل قول منتشر شده از یک کارشناس آمریکایی (که در حال حاضر هیچ مقام رسمی ندارد و برخی از آن تحت عنوان بسته نشدن پرونده پی ام دی تفسیر کرده اند) گفت: توجه شود که طبق بند 14 برجام، اعضای 1+5 متعهد هستند قطعنامه ای را به (اجلاس 24 آذر) شورای حکام ارائه کنند که هدفش بستن موضوع (closing the issue) پرونده هسته ای ایران است.

وی افزود: متاسفانه برخی قبلا هم به تبعیت از منابع غربی تیترهایی همچون « آمانو و 12 نفر از بازرسان آژانس برای بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین به تهران آمده اند» یا « رسانه های غربی: آمانو با دانشمندان ایرانی مصاحبه می کند» در سایتهای خود زده بودند که کاملا گمراه کننده و خلاف نقشه راه بود.

نجفی در پایان تاکید کرد: نه بازرسی وارد سایت پارچین شده و نه هیچ دانشمند هسته ای با آمانو یا بازرسان مصاحبه کرده است.

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی،از آغاز کاهش بخشی از سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای کشورمان خبرداد و گفت: کاهش سانتریفیوژها مربوط به ماشین‌های فعال نمی شود،بلکه در این حوزه ماشین‌های غیرفعال در حال جمع آوری هستند.

بهروز کمالوندی درگفت وگو با خانه ملت،با اشاره به تعهدات ایران درموضوع توافق هسته ای با 1+5، گفت:ما در تعهداتمان 3 موضوع داریم که دو تای آن به اراک و تبادل مواد و یکی هم به کاهش سانتریفیوژها به تعداد مورد توافق مربوط می شود.

وی ادامه داد: نقطه صفر شروع  دوهسته ای ایران با 1+5 با توجه به نامه مقام معظم رهبری بعد از اعلام نتیجهPMD توسط آژانس است که فکر می کنم 24 آذرماه سال جاری است.

کمالوندی افزود: درمورد موضوع سانتریفیوژها درنامه مقام معظم رهبری محدودیتی قائل نشدند؛شاید هم به این علت که این کار درحدود دوماه و نیم تا 3 ماه زمان می برد.

وی گفت: برای اینکه ما خودمان نیز به تحریم ها کمک نکرده باشیم؛یعنی بعد از اینکه آژانس اعلام کرد مسئله ای نیست و پرونده گذشته ایران بسته شد،بخشی از کار کاهش سانتریفیوژها را اکنون آغاز کرده ایم که این مربطو به ماشین‌هایی می شود که سال هاست کار نمی کنند.

 
وی درخصوص زمان بازطراحی راکتور اراک، تصریح کرد: بازطراحی راکتور اراک بعد از نتیجه پی ام دی در دستور کار است،ولی برای کار نوسازی اول باید کار طراحی انجام شود که یک سال طول می کشد اما کار مهندسی و اجرا پس از پی ام دی انجام می شود.

*** معیار ما در PMD قیدهای رهبری است

دراین حال دبیر شورای عالی امنیت ملی با رد برخی زمزمه طرفهای آمریکایی درباره پی ام دی در اجرای برجام گفت: در نامه ای که رهبر انقلاب درباره برجام و پی ام دی ابلاغ کردند قیدهایی است که ایران رعایت می کند.

امیر دریابان علی شمخانی گفت: مسائل گذشته علیه فعالیت هسته ای ایران مبتنی بر گزارشهای سرویس های اطلاعاتی و با هدف تخریب ایران بوده است.

وی گفت: در این دوره از مذاکرات همکاری گسترده، شفاف و قابل اتکائی به اعتراف و اقرار آژانس بین المللی انرژی اتمی از طرف جمهوری اسلامی ایران انجام شد و به نظر می آید منصفانه است که پرونده بسته شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با رد برخی زمزمه طرفهای آمریکایی درباره پی ام دی در اجرای برجام تأکید کرد: در نامه ای که رهبر انقلاب اسلامی بعد از طی مسیر شورای عالی امنیت ملی و مجلس درباره برجام و پی ام دی ابلاغ کردند قیدهایی است که ایران رعایت می کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: بعید است دلیلی باشد که چنین زمزمه هایی از طرف کسی قابل قبول باشد و این ادعا مبانی منطقی، عقلی، سندی و شاهدی داشته باشد.

شمخانی تصریح کرد: امید است چنین چیزی نباشد و البته من نیز درباره این موضوع چیزی نشنیده ام.

همچنین علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی  درباره این که چه زمانی سانتیریفوژهای فعال جمع‌آوری خواهد شد اظهار داشت: به گونه‌ای زمان‌بندی می‌کنیم  که وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظرش را اعلام کرد و آن نظر مطلوب جمهوری اسلامی ایران بود ما شروع به جمع‌آوری سانتریفیوژهای فعال کنیم.

صالحی همچنین اضافه کرد: البته در این مقطع مرجع، هیئت نظارت بر اجرای برجام خواهد بود به این معنی که اگر این مرجع  نسبت به گزارش آژانس رضایت داشته باشد به ما اعلام می‌کند که گزارش آژانس مطابق آن چیزی است که جمهوری اسلامی ایران می خواسته و شما می‌توانید کارتان را شروع کنید آن زمان است که ما نسبت به راکتور اراک و تبادل سوخت اقدام خواهیم کرد.

*** بنا ندارند PMD را حل کنند

دراین حال نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه دیپلماسی و دولت، فریب دیپلماسی لبخند آمریکا را نخورند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار دست آمریکا و غرب است.

سیدحسین نقوی حسینی گفت:حل پرونده PMD از شرایط اجرای برجام بوده و هست هم مورد تاکید مقام معظم رهبری و هم مورد اظهارات مقامات غربی و به ویژه دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده اما امروز اظهارنظرها نشان می‌دهد که بنا ندارند PMD را حل کنند و این بیانگر عهدشکنی آمریکا و غربی‌هاست.

وی افزود: مسئولین دستگاه دیپلماسی و دولت توجه داشته باشند فریب دیپلماسی لبخند آمریکا را نخورند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار دست آمریکا و غربی‌هاست. اجرای برجام را متوقف کنید تا PMD حل شود و الا عهدشکنی‌ها در مسیر اجرا ادامه خواهد داشت.

آنگونه كه برخي مقامات غربي و همسو با آنها برخي دولتمردان يازدهم تاكنون عنوان كرده‌اند، قرار است اين گزارش پاياني باشد بر پرونده PMD جمهوري اسلامي ايران، اما طي دو روز اخير برخي خبرها حكايت از آن دارد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي تصميم دارد اين گزارش را به گونه‌اي تنظيم نمايد كه نتوان از آن معناي خاتمه پرونده PMD كشورمان را برداشت كرد يا حداقل چنين گزارشي طبق زمان اعلام شده رسانه‌اي نشود.

اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب در نامه خود به رئيس جمهور درباره اجراي مشروط برجام، صراحتاً اجراي دو تعهد توسط ايران مبني بر «بازطراحي رآكتور اراك» و «مبادله اورانيوم» را منوط به مختومه شدن موضوع PMD كردند.

نخستين شائبه شكل گرفته در اين باب را مارك فيتز پاتريك، معاون سابق وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگو با راديو فردا گفت: پيش بيني من اين است كه آژانس دراين دو ماه سوالات بيشتري از ايران داشته باشد. تصور اينكه ايران به يكباره به همه ۱۲ مورد باقي مانده كه سال‌ها معلق مانده بود- به صورت كامل پاسخ داده باشد- سخت است.

 معاون پيشين مشاور حقوقي آژانس لارا راك وود‌ گفت او انتظار دارد كه آژانس خواهد توانست كه ايران به همه ۱۲ پرسش - پاسخ دهد اما به نظر او سؤالاتي باقي خواهد ماند، پرونده همه اين ۱۲ سؤال بسته نخواهد شد. فيتز پاتريك ادامه داد: من هم همين طور فكر مي‌كنم، اگر ايران نتوانسته در همه اين سال‌ها به سؤالات به طور كامل پاسخ دهد- چگونه در پنج ماه مي‌تواند اين كار را انجام دهد، اگر هم پرونده به صورت كلي بسته نشود- رهبر ايران گفته است كه اقدامات ايران بر مبناي برجام انجام نخواهد شد.

روزنامه واشنگتن پست هم طي يادداشتي با اشاره به اينكه مخالفان توافق هسته‌اي ايران (در امريكا) درپي گزارش بعدي آژانس اتمي درخصوص ابعاد نظامي گذشته هسته‌اي ايران، فرصت دوباره‌اي براي تخريب آن خواهند داشت، آورده است: «امريكايي‌هاي مخالف برجام، خصوصاً نامزدهاي جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري دوباره بحث برسر بي‌اعتمادي به آژانس براي اعمال اقدامات راستي آزمايي دشوار را شروع خواهند كرد

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.