صادرات نفت خام ایران در حالی از ابتدای مرداد ماه سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه 90 هزار بشکه کاهش یافته است که وزارت نفت این کاهش را "موقتی" می‌داند.

کاهش 90 هزار بشکه ای نفت ایران به هند !

پیگیری مهر از وزارت نفت نشان می دهد که در حال حاضر صادرات نفت خام ایران به هند به هیچ وجه متوقف نشده اما از ابتدای مرداد ماه سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه 90 هزار بشکه کاهش یافته است.

دلیل این کاهش صادرات به دلیل اولتیماتوم شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاههای بدهکار هندی نبوده است بلکه وجود یک مشکل فنی در پایانه های نفتی هند و مشکلاتی در حسابرسی مربوط به 45 روز قبل منجر به این کاهش صادرات نفت ایران شده است.

ایران به طور متوسط روزانه 400 هزار بشکه نفت خام به هند صادر می کند، ضمن آنکه از سالهای گذشته تاکنون طراحی پالایشگاههای نفت هند مطابق با نفت خام سنگین ایران است.

از سوی دیگر، شرکت ملی نفت ایران قصد توقف صادرات نفت به هند را ندارد، ضمن آنکه هند هم تاکنون نامه ای به شرکت ملی نفت ایران برای توقف خرید نفت خام از ایران ارائه نکرده است.

مسئولان وزارت نفت اعلام می کنند: کاهش صادرات نفت ایران به هند موقتی بوده است ضمن آنکه در حال حاضر مذاکرات دو کشور برای پرداخت بدهی های نفتی منجر به توافقهای کلی شده است.

هند هم برای جبران کاهش 90 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران قراردادی اسپات برای واردات سه میلیون بشکه نفت خام با یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس امضا کرده است.

پیش بینی می شود از ماه آینده میلادی روند صادرات نفت ایران به هند به حالت عادی باز گردد همچنین بر خلاف برخی از گمانه زنی های غیر رسمی مشکلات و اختلافات نفتی دو کشور در حال مرتفع شدن است.

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت پیشتر با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران تصمیمی برای قطع صادرات نفت به هند اتخاذ نکرده است قطع صادرات نفت به این کشور را از اختیارات مدیریت کلان وزارت نفت عنوان کرده و به مهر گفته بود: نفت عربستان تنها در صورت تخفیف‌های قابل توجه روانه بازار هند می شود.

بر اساس گزارش امروز شرکت ملی نفت ایران، سید محسن قمصری درباره بدهی 30 میلیارد دلاری نفتی چین به ایران، گفت: مسئولیت فروش نفت خام با مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت و مسوولیت دریافت وجوه و واریز آن در حسابهای خزانه بر عهده بانک مرکزی است .

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی حسابهایی را در چین به منظور دریافت وجوه اعلام کرده است، تصریح کرد: بر این اساس خریداران نفت خام وجوه را به حساب بانک مرکزی واریز می کنند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: از نظر مدیریت بین الملل شرکت ملی نفت خریداران چینی هیچ گونه بدهی به ایران ندارند.

البته محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در پاسخ به این سئوال مهر مبنی بر اینکه آیا بدهی 30 میلیارد دلاری چین به ایران بابت فروش نفت که در برخی سایتهای خارجی منعکس شده، صحت دارد یا خیر؟ گفته بود: اصلا چنین موضوعی صحت ندارد، بانک مرکزی مگر اجازه می دهد که بدهی نفتی ایران در یک کشور به 30 میلیارد دلار برسد.

این عضو کابینه دولت تاکید کرده بود: بزرگترین بدهکار نفتی ایران کشور هند است که هم اکنون در حال مذاکره برای دریافت میزان بدهی از این کشور هستیم.

براساس اعلام بانک مرکزی، بدهی نفتی هند به ایران حدود 5 میلیارد دلار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.