قدس آنلاین: مسئول كميته قرآن سازمان تبليغات اسلامى گفت: مرحله کشوری سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت و چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم در روزهای ۲۶ و ۲۷ آذر ماه امسال در مشهد برگزار می‌شود.

مرحله کشوری سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت و چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قره‌شیخ لو صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: مرحله کشوری سومین دوره مسابقات قرآنی تلاوت و چهارمین دوره مسابقات قرآنی تسنیم در روزهای 26 و 27 آذر ماه امسال در مشهد برگزار می‌شود.

وی این مسابقات در گروه سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شود که مسابقات برادران در هر دو گروه و مسابقات خواهران تنها در گروه سنی بالای 16 سال و در رشته‌های قرائت، حفظ 15 و 30 جزء، ترتیل و مفاهیم برگزار می‌شود.

مسئول كميته قرآن سازمان تبليغات اسلامى با اشاره به آمار حاضران در این رقابت قرآنی گفت: در بخش تلاوت در رشته قرائت 57 نفر، حفظ 15 جزء 53 نفر و حفظ کل 50 نفر به رقابت می‌پردازند که شامل 76 برادر بالای 16 سال، 21 برادر زیر 16 سال و 63 خواهر بالای 16 سال است و مجموعاً 160 نفر در این رقابت حاضر خواهند بود.

قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: در بخش تسنیم 94 نفر به رقابت می‌پردازند که شامل 54 برادر و 40 خواهر بوده و این مسابقات ویژه خانواده‌های دستگاه‌های فرهنگی به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.

وی تأکید کرد: علت پائین بودن آمار شرکت‌کنندگان به این دلیل بوده که این مسابقات به صورت کاملاً تخصصی برگزار می‌شود و در همین راستا در حدنساب‌ها سخت‌گیری شده تا افرادی از در بالاترین سطح هستند حضور یابند و این مسابقات توسط 40 داور در گروه قضاوت می‌شود.

مسئول كميته قرآن سازمان تبليغات اسلامى درباره تداخل‌ها و ناهماهنگی‌های موجود در حوزه قرآنی، خاطرنشان کرد: در بحث مؤسسات قرآنی متأسفانه تداخل کاری میان سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که ناهماهنگی‌هایی هم ایجاد شده و در این راستا جلساتی جهت برقراری هماهنگی لازم برگزار شد و در نهایت هیئت رسیدگی به تشکل‌های قرآنی راه‌اندازی شد که اعضای این هیئت 9 نفر هستند و ریاست آن با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نایب رئیسی و دبیرخانه آن نیز با سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.

قره‌شیخ‌لو گفت: متأسفانه بودجه‌های قرآنی متناسب با نیاز موجود نیست و این بودجه‌ها هم خیلی دیر ولیرز می‌شوند؛ در بحث بودجه رقم اختصاص داده شده بسیار کم بوده که آن با تأخیر دریافت می‌شود و به طور میانگین دریافتی‌ها از صفر تا 45 درصد رقم تعیین شده بوده است.

وی تأکید کرد: کل بودجه قرآنی در سال 300 میلیارد تومان بوده که معادل یک قرارداد نفتی است و متأسفانه همین مبلغ هم به شکلی ناشایست به دستمان می‌رسد که در شأن قرآن نبوده و نیست و اگر همین رقم در سطح کشور تقسیم شود می‌بینیم که سرانه بسیار پائینی است.

مسئول كميته قرآن سازمان تبليغات اسلامى با گلایه از بودجه قرآنی نامناسب فعلی، بیان کرد:  از مسئولان درخواست داریم که در بحث میزان بودجه قرآنی و نحوه اختصاص و پرداخت آن توجه ویژه داشته باشند و با وجود آنکه شاهد کارنامه خوبی از مجموعه‌های قرآنی هستیم اما نیازها بیش از این بوده و متأسفانه برای تأمین حداقل‌ها با مشکل مواجه هستیم.

قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: در بحث تربیت حافظان قرآن که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده متأُسفانه هنوز کار جدی‌ای نشده و طرح شورای ملی حافظان در این رابطه نصویب شده که به زودی اجرایی می‌شود، اما در بحث قرآن قبل از اجرا طرح‌ها نیازمند فراهم‌شدن زیرساخت‌ها هستیم.

وی تأکید کرد: 180 جلسه ثابت و محوری حفظ قرآن در سطح کشور برگزار می‌شود و همایش ملی قرآنی در 17 استان کشور برگزار شد و 700 حافظ تخصصی قرآن کریم در ایران داریم که تمامی آنها دارای مدرک معتبر هستند.

مسئول كميته قرآن سازمان تبليغات اسلامى پیشرفت در کار قرآنی را نیازمند ترکیبی از همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط دانست و گفت: باید سبک زندگی قرآنی را ترویج دهیم و در همین راستا کارگاه آموزه‌های قرآنی و مراکز مشاوره قرآنی راه‌اندازی شده که تاکنون 100 کارگاه قرآنی در سطح کشور برگزار شده است و باید در جهت رشد و اعتلای قرآنی آموزه‌های غربی را حذف کنیم.

 قره‌شیخ‌لو گفت: بحث خیران قرآنی از سه سال پیش در دستور کار قرار گرفت و سال گذشته فراخوانی در این خصوص منتشر شد که حاصل آن چاپ 100 هزار جلد قرآن کریم با کمک مردمی و به ارزش 700 میلیون تومان (هر جلد 7 هزار تومان) بود که در میان مؤسسات قرآنی تقسیم شد.

وی افزود: امیدواریم که مردم نقشی تأثیرگذار در بحث قرآن داشته باشند و هماهنگونه که میلیاردها تومان در بحث عزاداری امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر هزینه می‌کنند ، چنین کاری را هم در محافل قرآنی و به ویژه در ماه مبارک رمضان داشته باشند.

مسئول كميته قرآن سازمان تبليغات اسلامى با بیان اینکه مشکلات قرآنی با راه‌اندازی وزارت قرآن حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: همانگونه که مشاهده شد در حوزه جوانان با تشکیل وزارت ورزش و جوانان ناموفق بودیم و آسیب به جوانان وارد شد و نباید اجازه دهیم که چنین تجربه تلخی به ویژه در حوزه قرآنی تکرار شود.

قره‌شیخ‌لو تصریح کرد: ایران در بحث قرآنی جهان اسلام در جهت مقابله با استکبار باید پرچم‌‍دار باسد، عربستان هم این کار می‌کند اما مورد حمایت آمریکا و اسرائیل است و ما باید آموزه‌های قرآنی را به رخ جهانیان بکشیم و نسخه‌های قرآنی در زندگی روز مره جاری و ساری باشد.

وی تأکید کرد: از شخصیت‌های حاضر در مراسمات افتتاحیه و اختتامیه این دوره از مسابقات قرآن می‌توان از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، استاندار خراسان رضوی، نماینده ولی فقیه در استان، چهره‌های قرآنی ملی و بین‌المللی و برخی از دیگر از مسئولان کشوری، استانی و شهری نام برد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.