قدس آنلاین_مدیر عامل شرگت گاز خراسان شمالی گفت: با اجرای مصوبه های سفر رهبر معظم انقلاب و همچنین سفر رییس جمهوری به این استان ضریب نفوذ گاز روستایی در این استان ۹۸ درصد رشد خواهد یافت.

افزایش ۹۸ درصدی ضریب نفوذ گاز روستایی در خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، محسن عرب مقصودی در جمع خبرنگاران استان، ضریب نفوذ گاز مناطق روستایی قبل از سفر رهبر معظم انقلاب به این استان 46 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: در این سفر گازرسانی به 410 روستا با 54 هزار خانوار به تصویب رسید که با پایان عملیات گازرسانی به این روستاها ضریب نفوذ به 91 درصد خواهید رسید.

وی گفت: مصوبه های سفر رهبری به این استان در چهار محور بوده که گاز رسانی به 410 روستا از جمله این مصوبه ها است.
وی افزود: پیش بینی شده است که برای اجرای این مصوبه 762 میلیارد ریال اعتبار هزینه شود که این تعهد سفر به روستاها نیز محقق شده است.
وی خاطر نشان کرد: عملیات گازرسانی در 36 درصد از این روستاها به پایان رسیده و اهالی روستا از گاز طبیعی برخوردار شده اند، 37 درصد توسط پیمانکاران در حال اجرا است و 27 درصد نیز در واحد مهندسی در دست مطالعه است.
 وی اظهار داشت: تا پایان سال 95 تمامی طرح های سفر رهبری به این استان به پایان خواهد رسید.
عرب مقصودی افزود: اجرای خط صفی آباد به بام نیز با طول 26 کیلومتر از دیگر طرح های سفر رهبری به این استان است که پیش بینی شده بود با 58 میلیارد ریال به پایان برسد اما با توجه به تحریم و افزایش قیمت هزینه ها این شرکت با 100 میلیارد ریال این طرح را نیز به صورت 100 درصد اجرایی کرد.
وی یادآور شد: اجرای خط انتقال گاز راز به غلامان نیز با 18 کیلومتر خط انتقال 61 میلیارد ریال پیش بینی شده بود اما با 90 میلیارد ریال اعتبار به پایان رسید.
وی تقویت شبگه گاز استان در شرایط مصرف زمستانی و افت فشار احتمالی را نیز از دیگر طرح های سفر رهبری به این استان عنوان کرد و افزود: 80 میلیارد ریال اعتبار نیز برای تقویت در شرایط پیک مصرف هزینه شد.
مدیر عامل شرگت گاز خراسان شمالی به مصوبه های سفر ریاست جمهوری به این استان نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر نیز گازرسانی به 75 روستا با چهار هزار و 700 نفر اعلام شد که با توجه به این طرح ها ضریب نفوذ گاز خانوارهای روستایی در این استان به 98 درصد خواهد رسید.
او گفت: هم اکنون 99.8 درصد خانوار های شهری این استان از نعمت گاز برخوردار هستند.
عرب مقصودی افزود: تنها شهر قوشخانه که جدید به شهر تبدیل شده است گاز شهری ندارد مابقی شهروندان تمامی شهر های خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار هستند.
وی میزان مصرف گاز طبیعی این استان در سال گذشته را دو میلیارد و 581 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این میزان در سه بخش خانگی، تجاری، نیروگاه سیکل ترکیبی و صنعت مصرف شده است.
وی افزود: 34 درصد از این میزان توسط صنعت، 37 درصد توسط نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان و 29 درصد نیز توسط بخش خانگی است.
وی اظهار داشت: در شش ماه سال جاری نیز میزان مصرف گاز طبیعی 58 درصد توسط نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان، 28 درصد توسط صنعت و 14 درصد توسط بخش خانگی و تجاری بوده است.
وی گفت: با توجه به اینکه در شش ماه اول بخش خانگی و تجاری کمتر از گاز طیبعی مصرف می کنند محدودیت هایی برای صنعت نداریم اما در روز های سرد زمستانی و پیک مصرف محدودیت ها اعمال می شود.
وی بر دوگانه بودن سوخت نیز تاکید کرد و گفت: در زمان پیک مصرف و احتمال قطع شدن گاز طبیعی محدودیت هایی اعمال می شود که باید صنعت، اداره ها، رستوران ها، مدارس، خوابگاه ها، مرغداری ها، دامداری ها و سایر مواد سامانه های گرمایشی و سوخت مورد نیاز را دو گانه سوز کرده باشند.
وی افزود: در زمان پیک مصرف گاز طبیعی برای بحث خانگی و مراکز حساس بکارگیری می شود.
مدیر عامل شرگت گاز خراسان شمالی گفت: سبد انرژی مردم نیز نباید تنها یک سوخت باشد چرا که در شرایط یک مشکل احتمالی با چالش مواجه خواهند شد.

*مطالبه یک میلیارد و 800 میلیون ریالی از کارخانه ها، نیروگاه، پتروشیمی و اداره ها
مدیر عامل شرگت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه شرکت گاز خراسان شمالی یک میلیارد و 800 میلیون ریال از کارخانه ها، نیروگاه، پتروشیمی و اداره ها مطالبه دارد گفت: مطالبه یکی از مشکلات عمده این شرکت است.
عرب مقصودی افزود: از مجموع این میزان مطالبه 70 درصد آن مربوط به نیروگاه، کارخانجات و سی ان جی ها است.
وی گفت: این فرایند باعث ایجاد مشکلات زیادی در این شرکت حتی پرداخت حقوق نیروها شده است.
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.