مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: مسأله دین یک مسأله قلبی است، این طور نباید باشد که ما بخواهیم برتری دینمان را به دیگر ادیان ثابت کنیم

قرآن کریم خواستار زندگی مسالمت‌آمیز ادیان الهی با یکدیگر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مراسم رونمایی از کتاب «ایران، مهد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان» امروز (روز دوشنبه دوم آذر ماه) با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و نمایندگان اقلیت‌های مذهبی ارامنه، آشوری، یهود و زرتشتی در حسینیه‌ الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

آیت‌الله تسخیری در این مراسم بیان داشت: من همین جا اعلام می‌کنم که فرهنگ کلیمی، آشوری، زرتشتی و مسیحی جزو جدایی ناپذیر تاریخ ماست و اگر ما بخواهیم تاریخمان را خوب بشناسیم، باید تاریخ این فرهنگ‌ها را هم بشناسیم.

وی افزود: بعضی مورخان برخی حکام را ستایش می‌کردند که اینها دین را بد مطرح کردند یا دین را با شمشیر معرفی کردند یا فلان حاکم مقتدر مستبد توانست مذهب را در چارچوب اسلامی بیاورد و خون‌های زیادی ریخته شد و نامهربانی‌هایی رخ داد، این مدح نیست! انسان باید هر جا که حجت بر او تمام شد، متمایل به آن شود.

آیت‌الله تسخیری اظهار داشت: مسأله دین یک مسأله قلبی است، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، یک آیه قرآنی عظمی است که نوع رابطه مسلمانان را تنظیم می‌کند. بنابراین این مدح نیست که با دین مذهب را با جامعه یکی کنیم، واقعیت این است که اگر ما روابط قسط را فی مابین خود محقق کردیم، به انسانیت نزدیک‌تر شده‌ایم.

وی با بیان اینکه زندگی مسالمت‌آمیز معنایش این نیست که همه ادیان در هم ذوب شوند یا همه اشکال مذاهب یکی شوند، توضیح داد: به اعتقاد من زندگی مسالمت‌آمیز چند بعد دارد، بعد اول این است که همه ادیان ویژگی اخلاقی و اعتقادی خود را حفظ کنند، اما چند نکته را در نظر بگیرند، نکته اول قانون اساسی و قوانین فردی که مورد توافق حداکثری است که اینها را باید رعایت کنند، نکته دوم حقوق مساوی شهروندی است که علی القاعده تا حد ممکن باید صورت بگیرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام ابراز داشت: سوم مراسم‌های مذهبی هر قومی بدون مشکل برای آن دین آزاد باشد و همه در زمینه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، حقوقی و اجتماعی یکسانی برخوردار باشند و آخرین نکته نیز مشارکت همه در تحقق مسائل و دفاع از جامعه است. بنابرین اینجاست که می‌توانیم به مرحله تعامل، محبت و تعادل بین ادیان برسیم، بنابراین قانون اساسی این مسائل را مطرح کرده و در اصل دوم، بند جیم، نفی هر گونه ستم و سلطه‌گری و در بند شش، اصل ششم، نفی هر گونه استبداد، خودکامگی و بند هفتم، نیز تأمین آزادی‌های سیاسی و اجتماعی در حقوق عام و بند هشتم، مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... مطرح شده است.

وی ادامه داد: نباید این گونه باشد که هر یک از ادیان برتری دینش را به دیگری نشان دهد، باید تعامل بین هم باشد، رهبری نیز به این امر اشاره می‌کنند و روی این نقطه بیشتر متمرکز هستند که ما نمی‌خواهیم حقانیت یک مذهب و بطلان یک مذهب را ثابت کنیم، ما می‌خواهیم به نقطه مشترکی برسیم و این نکته از قرآن کریم گرفته شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.