قدس آنلاین_ شهرزاد حسینی_رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور: هم اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پسته کشور از باغات خراسان رضوی برداشت می‌شود که باید برای آن برنامه ریزی درستی داشت زیرا تعداد زیادی از تاجران هم اکنون تمایلی به خرید و صادر کردن پسته به دلیل نبود ثبات در بازار ارز ایران از خود نشان نمی‌دهند.

توسعه بی رویه باغات، فرصت یا تهدید

پسته یکی از محصولاتی است که به تازگی و در سنوات اخیر جز سبد محصولات کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفته و هم اکنون شاهد هستیم که این محصول در این استان نیز مانند استان‌های دیگر که از دیرباز به کشت پسته مشغول بوده‌اند در خراسان رضوی برداشت می‌شود.

به گزارش قدس آنلاین، افزایش کشت پسته در باغات خراسان رضوی چند بعد می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها افزایش محصول حاصله است، که با توجه به انحصار تولید این محصول در ایران افزایش تولید آن می‌تواند ارزش افزوده بیشتری را نصیب استان کند.

اما موضوع دیگری نیز هم اکنون در مسئله پسته وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و آن این است که سطح زیر  کشت این باغات هر روز در خراسان رضوی توسعه پیدا می‌کند و با توجه به اینکه این محصول در برابر کشت همیشگی یک محصول حساس است دچار آسیب شده و از بین می‌رود.

همچنین استوار شدن اقتصاد استان روی چند محصول راهبردی مانند زعفران و یا پسته و افزایش محصول آنها در صورتیکه بخش زیادی از این قبیل از تولیدات کشاورزی به خارج از کشور صادر می‌شود ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کند که باید به آن به طور جز به آن پرداخته شود.

گزارشی در مورد این محصول تهیه شده که آن را در زیر می‌خوانید:افزایش برداشت پسته در خراسان رضوی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این حوزه، می‌گوید: امسال برداشت پسته در خراسان رضوی افزایش داشته است که دلیل عمده آن توسعه باغات کشاورزی زیر این محصول خراسان رضوی است.

سید هاشم نقیبی حسینی در این زمینه اظهار می‌کند: در سال جاری حدود 50 هزار تن پسته از باغات خراسان رضوی جمع آوری شده که باید به این موضوع توجه داشت که افزایش برداشت تا این میزان به علت توسعه باغات در خراسان رضوی بوده و ارتباط کمی به افزایش میزان تولید در هکتار دارد.

وی با اشاره به تصوراتی که در میان مردم مبنی بر نیاز کم پسته به آب وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: با این حال برخی از باغاتی که زیر کشت این محصول رفته‌اند اصلا هیچ آبی ندارند و با توجه به اینکه این گیاه در مورد کمبود میزان آب مورد نیاز خود بسیار حساس بوده کشت آن با مشکل مواجه شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تأکید بر حساس بودن گیاه پسته، تصریح می‌کند: کشت تک محصولی این درخت در یک زمین سبب ایجاد آفت در باغ شده و مشکلات زیادی را برای کشاورزان به وجود می‌آورد لذا افراد نباید تنها همین محصول را در باغ خود بکارند.

نقیبی هاشمی اظهار می‌کند: همچنین باید توجه داشت که مراحل فرآوری این محصول نیز باید به درستی انجام شود تا میزان ماندگاری آن افزایش پیدا کند زیرا تنها حدود 10 درصد از پسته تولید شده به مصرف تازه خوری می‌رسد و مابقی آن باید فرآوری شده و نگهداری شود.

افزایش برداشت در خراسان رضوی

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور  با اشاره به اینکه باید در حوزه‌های مختلف برای ارتقا محصول پسته گام‌هایی برداشته شود، می‌گوید: امسال در برخی از مناطق کشور افت در برداشت محصول وجود داشته اما در خراسان رضوی برداشت آن افزایش داشته است.

محمدرضا ارزانی ممقانی اظهار می‌کند: هم اکنون بین 20 تا 25 درصد پسته کشور از باغات خراسان رضوی برداشت می‌شود که باید برای آن برنامه ریزی درستی داشت زیرا تعداد زیادی از تاجران هم اکنون تمایلی به خرید و صادر کردن پسته به دلیل نبود ثبات در بازار ارز ایران از خود نشان نمی‌دهند.

وی تصریح می‌کند: همچنین باید برای محصولات تولید شده برنامه ریزی مناسب در راستای فرآوری نیز انجام شود تا اقبال بازار جهانی نسبت به خرید پسته در ایران بیشتر بوده و ارزش افزوده بیشتری را نیز ایجاد می‌کند.

با در نظر گرفتن اینکه پسته یکی از محصولات راهبردی ایران است که به نوعی انحصار تولید آن نیز در دست این کشور است کشاورزان باید به نحوه تولید آن دقت بسیار زیادی داشته باشند برخی از مواقع محصولات پسته ایران به دلیل سمومی که در آن وجود دارند، توسط تجار بازگردانده می‌شود که این موضوع ممکن است به برندسازی این کالا در بازارهای جهانی لطمه وارد کند و آنها را از گردونه رقابت پذیری دور کند.

همچنین باید در نظر داشت که آموزش‌های لازم برای تمام این باغداران که به تازگی به خیل عظیم پسته داران در خراسان رضوی اضافه شده‌اند نیز مسئله‌ای مهم است که باید مورد اهتمام قرار گیرد زیرا در صورتیکه این محصول بدون آموزش کشت شود، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که از جمله آنها از بین رفتن اعتبار کیفیت این محصول در مجامع عمومی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.