قدس آنلاين-ايلام- غلامرضا محمدمرادي- سعديه كرمي، مهران: نام و يادي ماندگار در اذهان تاريخ است، مهران؛ قدمگاه شهداء ديروز و زائران امروز است و مردمان ايلام و مهران از اين كه چنين مكان متبرك و قدمگاه باسعادتي نصيب شان شده است، سر از پاي نمي شناسند و براي نوكري زائرين اباعبدالله الحسين(ع) لحظه شماري مي كنند.

مهران؛ بهشت زائران

به گزارش قدس آنلاين از ايلام، قريب 12 سال است كه پس از سقوط صدام ملعون و معدوم و به بركت وجود پاك و قدسي عتبات عاليات، مرز بين المللي مهران به كانون توجهات ايران و جهان مبدل شده است و مسؤلان ارشد كشوري، لشكري، استاني و محلي، نگاه مضاعف خود را به اين ديار خاطره ها معطوف داشته اند.

خبرنگار ما در آستانه اربعين حسيني و براي بررسي وضعيت اين مرز بين المللي، با تني چند از زوار و مسؤلان هم صحبت شده است كه از نظر مخاطبان فهيم مي گذرد:

* اربعين؛ اوج دلدادگي دلدادگان!

يكي از زائران حسيني كه از مشهد مقدس خودش را به پايانه مرزي مهران رسانده است، در گفتگو با خبرنگار ما با بيان اينكه عشق و ارادت به سرور و سالار شهيدان(ع)، خستگي ها، كمبودها و نارسايي ها را در مي نوردد، مي گويد: اربعين حسيني يعني اوج دلدادگي به فرزند رسول مكرم اسلام(ص) و خاندان پاك و مطهر آن حضرت و ما چون دلمان را به دلدار سپرده ايم بنابر اين ثابت قدم به راهمان ادامه مي دهيم و به دنيا نشان خواهيم داد كه بابصيرت آمده ايم.

محمد جواد شرفيان با بيان اينكه امكانات و تجهيزات مرز مهران نسبت به سال گذشته بسيار تغيير كرده و اقدامات مطلوبي به سرانجام رسيده است، اظهار مي دارد: ايجاد پاركينگ هاي مختلف، افزايش گيت هاي ورود و خروج، احداث سرويس هاي بهداشتي در نقاط مختلف، برپايي اردوگاه، ايجاد روشنايي، بر پايي موكب هاي مختلف پذيرايي و...، از جمله اقدامات ارزشمندي است كه در اين مرز بين المللي تعبيه شده است.

* استقبال و پذيرايي ايلاميان؛ كم نظير و غير قابل توصيف!

يكي ديگر از زائرين كه به همراه جمعي از جوانان از كاشان آمده است، استقبال و پذيرايي مردم ايلام و مهران را كم نظير توصيف و از آن به نيكي ياد مي كند و بيان مي دارد: در اين مرز كارهاي خوبي صورت گرفته است اما با توجه به فصل سرما و برودت هوا، انتظار مي رود كه در فضاهاي محل اسكان زائرين، وسايل گرمايشي بیشتری نصب شوند تا زوار عزيز آزرده خاطر نشوند.

حسين دولت آبادي با بيان اينكه با توجه به حجم جمعيت زوار، تهيه ويزا در دفاتر ايلام و مهران بسيار سخت شده است، يادآور مي شود: اميد است در روزهاي آينده و در صورت امكان، دفاتر صدور ويزا در استان ايلام افزايش يابد تا مشكلات زائراني كه بدون ويزا به مرز آمده اند نيز مرتفع شود.

* مهران؛ بهشت زائران!

زائر ديگري كه براي دومين بار است از مشهد مقدس پاي در مسير عتبات عاليات نهاده است، به خبرنگار ما مي گويد: سال گذشته امكانات مرز چندان مناسب نبود و تردد به سختي انجام مي شد اما امسال تلاش هاي چشمگيري صورت گرفته و زير ساخت هاي مناسبي ايجاد شده است.

زهرا دلنواز با بيان اينكه در اين مسير مردم بصورت خودجوش و به انحاء مختلف و در اوج خلوص، از همه زائران پذيرايي و مأموران نظامي، انتظامي، مرزباني، خدماتي و... نيز در اوج صفا و صميميت، زوار را راهنمايي و بدرقه مي كنند، مي افزايد: به جرأت مي توان گفت كه امسال مرز مهران به بهشت زائرين حسینی تبديل شده و همه چيز براي تسهيل امور در اين مرز فراهم شده است.

* مهران؛ نيازمند نگاه ملي!

 يكي ديگر از زائران كه از نقده آذربايجان غربي بصورت كارواني خود را به مرز مهران رسانده است، با اشاره به اينكه در مسير ايلام - مهران  عمليات راه سازي، پل سازي، شانه سازي، تسطيح و تعريض هاي خوبي انجام گرفته و يا در حال انجام است، بيان مي دارد: مسؤلان ارشد كشوري بايستي به استان ايلام و مرز مهران نگاه ملي و حتي فرا ملي داشته باشند.

عيسي عروج زاده اربعين را فرصتي بسيار مغتنم براي تجديد عهد شيعيان جهان اسلام با اهل البيت عصمت و طهارت(ع) ارزيابي مي كند و اظهار مي دارد: ايجاد خطوط ريلي و افزايش پروازهاي هوايي، جزء نيازهاي اصلي استان ايلام است  چرا كه با توجه به نزديك بودن و امن بودن اين مرز، بيشتر زائران اين مسير را براي زيارت عتبات عاليات انتخاب مي كنند.

* تمام امکانات دولتی و مردمی در خدمت زائران!

استاندار ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه پس از اربعین سال گذشته، تمام مسؤلان کشوری، استانی، شهرستانی، سپاه، بسیج، نیروهای مردمی، امدادی، خدماتی، نظامی، انتظامی، مرزبانی و...، تمام توان و تلاش خویش را برای رفع مشکلات و نواقصات فراروی زائران بکار گرفته و خالصانه پای کار بوده اند، می گوید: بهسازی، پل سازی، شانه سازی، تسطیح، تعریض و آسفالت راههای مواصلاتی، ایجاد پارکینگ در 20 نقطه شهر، احداث بیش از 300 چشمه سرویس بهداشتی، ایجاد روشنایی از پل زائر تا پایانه مرزی، احداث یک دهنه پل در کنار پل زائر، زیبا سازی معابر و ..، از جمله اقدامات انجام گرفته در این مدت بوده است.

مهندس محمدرضا مروارید به احداث یک میدان بزرگ در پایانه مرزی مهران به منظور زدودن گره های سنگین ترافیکی اشاره می کند و می افزاید: گیت های ورود و خروج مرز مهران از 18 گیت سال گذشته به 96 گیت افزایش یافته اند و زائرانی که گذرنامه و ویزای معتبر( بویژه ویزای گروهی ) دارند، به سهولت و بدون معطلی از مرز خارج می شوند و انشاءالله آن ازدحام جمعیت سال گذشته برای خروج از مرز شکل نخواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه مرز مهران امن ترین و نزدیکترین مرز زمینی کشور است و بیشتر زائران از اقصی نقاط کشور و دنیا این مرز را برای عبور و مرور خویش برمی گزینند، تصریح می کند: به زوار عزیز اطمینان خاطر می دهم که تمام امکانات و تجهیزات زیرساختی و رفاهی برای زائران عزیز در این مرز فراهم شده است و مردم و مسؤلان استان و شهرستان برای ورود عاشقان اهل البیت(ع) لحظه شماری می کنند.

* انتقاد از صدا و سیمای ملی/ گلایه از برخی مسؤلان!

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان ایلام با انتقاد از صدا و سیمای ملی بخاطر عدم پوشش مناسب اقدامات و تلاش های چشمگیر صورت گرفته در مرز مهران و با گلایه از نادیده گرفتن خدمات و زحمات شبانه روزی مردم و مسؤلان ایلام و مهران از سوی برخی مسؤلان و هدایت زائران به دیگر مرزهای کشور، تصریح می کند: مهران؛ نگین غرور آفرین دوران دفاع مقدس، سپر مقتدر جمهوری اسلامی ایران و مأمن و قدمگاه زائران دلباخته اباعبدالله الحسین(ع) است و خوشبختانه زائرین بدون توجه به این گونه تبلیغات زاویه دار، با عشق و علاقه خاصی خود را به مرز مهران می رسانند.

مهندس محمدرضا مروارید با تأکید بر اینکه در طول یکسال گذشته در مرز مهران به اندازه چندین سال، کار، تلاش، خدمت و فعالیت شکل گرفته است، تصریح می کند: مردم با ایجاد موکب های مختلف در مسیر زائران، اوج خلوص خود را به نمایش گذاشته  و منازل خویش را به بیت الحسین(ع) تبدیل کرده اند.

وی با بیان اینکه مردم جای جای استان ایلام نوکری به زائران حسینی را سعادت و توفیقی بزرگ برای خود قلمداد می کنند و سال گذشته منازل مردم ایلام با قدوم زائران زیادی منور شد، خاطرنشان می سازد: مردم این استان تا پاسی از شب در مبادی ورودی و خروجی استان به انتظار می نشینند تا شاید به نوکری زائری از زائران حسینی مفتخر شوند که این خود یک حرکت ارزشمند فرهنگی و یک افتخار بزرگ برای مردم استان ایلام است.

* صدور بیش از 2000 ویزای گروهی در ایلام!

جانشین حج و زیارت استان ایلام هم در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از طریق 4 دفتر در ایلام، مانیفست(ویزای گروهی) صادر می شود، می گوید: از زائران عزیز تقاضا می شود که با توجه به حجم جمعیت متقاضی ویزا در ایلام، از مبادی محل اعزام، ویزای خود را اخذ و سپس به مهران رهسپار شوند تا در این مرز با مشکلات عدیده مواجه نشوند.

حسین نیک روش با اشاره اینکه که امسال نسبت به سال گذشته امکانات زیرساختی و رفاهی مناسبی در مرز بین المللی مهران ایجاد شده است، اظهار می دارد: شرط عبور زائران از مرز، همراه داشتن گذرنامه و ویزای معتبر است که انتظار می رود زائران عزیز مانیفست( ویزای گروهی ) تهیه نمایند تا به سهولت از مرز خارج شوند.

وی به صدور بیش از 14000 ویزا برای زائران حسینی در قالب 2 هزار مانیفست( ویزای گروهی ) از طریق دفاتر ایلام تا زمان تهیه این گزارش، اشاره می کند و بیان می دارد: با توجه به حجم جمعیت زوار، صدور ویزا در این دفاتر بیش از 48 ساعت زمان می برد و امیداست زائران سعه صدر داشته باشند و خویشتن داری نمایند.

امید است مجموعه های مختلف خبری صدا و سیمای ملی و مسؤلان ارشد کشوری و لشکری بدون نگاه تبعیض آمیز، رشادت ها، جان فشانی ها، خدمات و زحمات ایلامیان را نیز در لنز دیدگان و دوربین های خود قرار دهند و از بیان و نمایش این همه عرض خلوص و ارادت مردم مرزدار و ولایتمدار ایلام و مهران به ساحت قدسی زائران، دریغ نورزند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.