قدس آنلاین: همه ساله هزاران انسان شیفته سیدالشهدا (ع) با قلبی سرشار از عشق و امید، از خانه و کاشانه خود دل کنده، راهیِ مرقد این امام معصوم می‌شوند تا روح و جان خویش را با آن پیوند زده، زمینه را برای دستیابی به کمال و قُرب پروردگار فراهم سازند، اما بنا بر توصیه های روایی، شایسته است تا اموری در هنگام سفر از سوی زائرین مد نظر قرار گیرد.

شایسته های ضروری برای زائرین سیدالشهدا (ع) (۸)

زیارت عارفانه‌

به گزارش قدس آنلاین، زیارت زمانی ثمربخش است و برای زائر برکات دارد که عارفانه و همراه با شناخت باشد، آن کس که حسین بن علی (ع) را درست نمی‌شناسد و از اهداف قیام آن حضرت بی اطلاع است، چگونه انتظار دارد از برکات این سفر بهره‌مند شود؟ فائد حنّاط از امام کاظم (ع) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود:
مَنْ زارَ الحُسَین علیه السلام عارِفَاً بَحَقِّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ ما تَأَخَّرَ؛ کسی که حسین (ع) را زیارت کند و به حق او عارف و نسبت به آن حضرت شناخت داشته باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را می‌بخشد. همچنین هارون بن خارجه نیز گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم مردم روایت می‌کنند اگر کسی حسین بن علی (ع) را زیارت کند، پاداش یک حج و یک عمره به او داده خواهد شد. حضرت فرمودند: مَنْ زارَهُ- وَاللَّه- عارِفَاً بِحَقِّهِ غَفَرَ لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ ما تَأَخَّرَ؛ کسی که او را زیارت کند و به خدا سوگند او را بشناسد و عارف به حق او باشد، خداوند گناهان گذشته و حال او را خواهد بخشید.
در حدیثی دیگر حسین بن محمد قمی از امام موسی بن جعفر (ع) نقل می‌کند که بیان داشتند:
أَدنی ما یُثاب بِهِ زائِرُ الْحُسین علیه السلام بِشَطِّ الْفُراتِ إِذا عرف بِحَقِّهِ وَ حُرْمَتِهِ وَ وِلایَتِهِ أَنْ یغفر لَهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ ما تَأَخَّرَ؛ کمترین پاداشی که در شطّ فرات به زائر حسین بن علی (ع) می‌دهند آن است که گناهان گذشته و حال او آمرزیده شود، مشروط به آن که به حقّ آن حضرت و حرمت و ولایت او عارف بوده و شناخت داشته باشد.
این موضوع به اندازه ‌ای اهمیت دارد که تنها در کتاب کامل الزیارات، در بیش از بیست روایت، روی کلمه «عارفاً بحقّه» تاکید شده است. پس اگر این معرفت حاصل شود، پاداشی بزرگ برای زائر به ارمغان می‌آورد. چنانکه امام صادق (ع) می‌فرمایند: مَنْ أَتی قَبْرَ الْحُسَین علیه السلام عارِفَاً بِحَقِّهِ کانَ کَمَنْ حَجَّ ثَلاثَ حُجَج مَعَ رَسولِ اللَّهصلی الله علیه و آله؛ آن کس که قبر حسین (ع) را زیارت کند و به حق آن حضرت عارف و آگاه باشد پاداشش همانند کسی است که سه مرتبه با رسول خدا (ص) حج انجام داده باشد.

زیارت عاشقانه‌

زیارت حسین بن علی (ع) باید عاشقانه و از روی محبت به حضرت محمد (ص) و خاندان عصمت و طهارت انجام شود، تا زائر به سعادت نائل گردد. بر این اساس امام صادق (ع) می فرمایند: روز قیامت که فرا می‌رسد، ندا کننده ‌ای ندا می‌کند که زائران حسین بن علی (ع) کجا هستند؟ جمعی از مردم که تعداد آنان را جز خدا کسی نمی‌داند، به پا می‌خیزند. پس به آنان گفته می‌شود: هدف شما از زیارت حسین بن علی (ع) چه بود؟ گویند: پروردگارا، به دلیل علاقمندی به پیامبر (ص) و علی (ع) و فاطمه (س) و دلسوزی و رحمت نسبت به  آنچه که بر حسین (ع) گذشته، به زیارت آن حضرت رفتیم.
آنگاه به آنان گفته می‌شود: هذا مُحَمَّدٌ وَ عَلِیٌ وَ فاطِمَة وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ فَالْحَقُوا بِهِمْ، فَأَنْتُمْ مَعَهُمْ فی دَرَجَتِهِمْ، الْحَقُوا بِلِواءِ رَسُولِ اللَّهِ، فَیَنْطَلِقُونَ الی لِواءِ رَسُولِ اللَّهِ فَیَکُونُونَ فی ظِلِّهِ- وَاللِّواءُ فی یَدِ عَلیٍّ علیه السلام- حَتّی یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَیَکُونُونَ امامَ اللِّواءِ وَ عَنْ یَمینِهِ وَ عَنْ یَسارِهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ؛ اینان محمد (ص) و علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) می باشند، پس به آنان بپیوندید، شما در کنار آنان هستید، بروید و به پرچم رسول خدا ملحق گردید، پس آنان به سوی پرچم رسول خدا (ص) حرکت کرده و در حالی که پرچم در دست علی (ع) است، زیر سایه آن قرار می‌گیرند، علی (ع) نیز در حالی که زائران حسینی در چهار سوی پرچم قرار گرفته ‌اند، آنان را حرکت داده و بدین ترتیب وارد بهشت می‌شوند.

بر این اساس زیارت عاشقانه سیدالشهدا (ع) دارای ثمرات فراوانی می باشد. اما باید دقت داشت که تمامی این ثواب و پاداش متعلق به زائری است که با خلوص نیت و حضور قلب به انجام زیارت پرداخته و پیوسته مظلومیت آن حضرت را در نظر داشته باشد.

منابع:

۱-ابن قولویه، کامل الزیارات: ۱۴۹-۱۵۲

۲-قاضی ‌عسکر، آداب سفر و زیارت عتبات عالیات: ۱۶۰-۱۶۵.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.