پس از حملات سه هفته پیش در پاریس «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه بی‌درنگ به واشنگتن رفت و با «اوباما» دیدار کرد.

قاره سبز در آستانه انقلاب امنیتی

کاخ سفید تمام تلاشش را به کار بست تا از این فرصت برای نزدیک شدن بیشتر دولت‌های اروپایی به آمریکا بهره ببرد.

 تا حدی نیز این سیاست جواب داد و در گام نخست به فعال شدن بیش از پیش پاریس در ائتلاف صوری ضدداعش واشنگتن انجامید. اما با گذشت زمان و تحلیل دقیق فاجعه رخ داده، ورق در حال برگشتن است. زمزمه‌هایی از اروپا شنیده می‌شود که می‌تواند همه چیز را به ضرر آمریکایی‌ها رقم بزند.

در تازه‌ترین اقدام، رسانه‌های اروپایی از قول «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک خواهان تشکیل یک سازمان اطلاعاتی منسجم اروپایی مانند سازمان آمریکایی سیا در این قاره شدند. این سخنان با استقبال قابل توجهی نیز روبه‌رو شده است.

 اروپایی‌ها پول مشترک، پارلمان و نهادهای مشترک و کمابیش ارتش مشترکی دارند، اما در امور امنیتی آن‌ها اکنون خلأ آشکاری را احساس می‌کنند.

تاکنون آن‌ها برای نبرد اطلاعاتی و امنیتی، جدا از مراکز ملی و بومی خود، در سطح بین‌المللی، اتکایی سنتی به «سیا» داشتند.

 اما هم حادثه «شارلی ابدو» و هم فاجعه اخیر در پاریس که به کشته شدن 130 نفر و مجروحیت بیش از 300 تن منجر شد، نشان داد در چنین مواقعی سازمان «سیا» نمی‌تواند یا نمی‌خواهد بموقع و مؤثر اطلاعات مورد نیاز را به آن‌ها برساند.

ظهور یک سازمان امنیتی توانمند و گسترده غربی، مستقل از دستگاه جاسوسی آمریکا می‌تواند چالش اطلاعاتی مهمی برای کاخ سفید خلق کند. پیش از این نیز بسیاری از سران اروپایی نسبت به خودمحوری سازمان سیا در کشورهایشان اخطاریه‌های داده بودند. یکی از جدی‌ترین آن‌ها وقتی بود که پرونده شنود تلفنی آمریکایی‌ها از چند مقام ارشد اروپایی از جمله «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان افشا شد و عصبانیت و ناخشنودی شدید آنان را به دنبال داشت.

با این اوصاف چنین پیشنهادی ممکن است بسیار مورد توجه قرار گرفته و خیلی زود عملیاتی شود و در آن صورت برخلاف انتظار واشنگتن، فاجعه پاریس نتایج زیانباری برای آن‌ها داشته و به چند دهه اشراف انکارناپذیر اطلاعاتی آنان در اروپا پایان 
خواهد داد!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.