قدس آنلاین: معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: خوشبختانه با ترویج فرهنگ انجام آزمایشات ژنتیکی قبل از ازدواج و بارداری، معلولیت‌های ژنتیکی دراستان رو به کاهش است.

معلولیت‌های ژنتیکی در خراسان شمالی رو به کاهش است

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، محمد قزی افزود: هم اکنون ۱۷هزار و۴۳۰ معلول جسمی- حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، نابینا و ناشنوا تحت حمایت بهزیستی این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شمار معلولان استان در سنوات گذشته به دلایل مختلفی روبه افزایش بود، گفت: اداره کل بهزیستی خراسان شمالی به منظور کاهش معلولیت دراستان اقدامات و برنامه‌های موثری در دستور کار قرار داد، که خوشبختانه این اقدامات درکاهش معلولیت تاثیر بسزایی داشته است.

قزی، ترویج فرهنگ انجام آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری را از جمله این اقدامات عنوان کرد و افزود: با این امر شمار تولد نوزادان با معلولیت های ژنتیکی در استان رو به کاهش گذاشته است.

وی گفت: اجرای طرح کمپین مشاوره ژنتیک از ۲۵ آبان ماه امسال در استان از دیگر اقدامات این سازمان در راستای پیشگیری و کاهش معلولیت های ژنتیکی است.

قزی، با تاکید بر نقش رسانه‌ها در اجرای این طرح تصریح کرد: آگاه سازی اقشار جامعه و پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی از مهمترین اهداف این طرح است.

به گفته وی بیشترین معلولان استان مربوط به معلولیت های جسمی و حرکتی ناشی از نقص‌های ژنتیکی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری از معلولیت های ژنتیکی، ضرورت دارد تا راه اندازی مرکز تخصصی ژنتیک این استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای خبر/.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.